در نشست موزه داری مفهومی در آستان قدس رضوی ابعاد مختلف این مقوله مطرح و موزه داری مفهومی زمینه ساز سیر و سلوک عارفانه و معرفت زا برای بازدیدکنندگان معرفی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، نشست "موزه‌داری مفهومی و بیان ملاک‌های موزه‌دار برتر" در موزه مرکزی آستان قدس برگزار شد.

در این نشست رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رویکرد موزه‌های آستان قدس رضوی را موزه‌داری مفهومی عنوان و تاکید کرد: حرکت به سمت موزه مفهومی و موزه محتوای، الزامی جدی است و از آنجا که سلاح امروز ما در جنگ الکترونیک، به ‌روز بودن است، برای رسيدن به اين مهم، بايد از فناوريهای روز برای انتقال پيام به مخاطب استفاده کرد که به دليل انبوه مخاطب، محدوديت‌هايی در اين زمينه وجود دارد.

محمدهادی زاهدی گفت: بايد شرايط موزه مفهومی را فراهم کرد به گونه‌ای که براي بازديدکننده، سير و سلوک عارفانه و معرفت‌افزا ايجاد شود.

وی با بيان اينکه بخش عمده حفظ و نگهداری فرهنگ عظيم ايران است بر عهده موزه‌داران است، افزود: بسياری از اشيایی که در اينجا وجود دارد، می تواند به سادگی بسياری از شبهاتی را که در رابطه با تاريخ و گذشته ما وجود دارد، پاسخ دهد.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس به بيان ملاک‌های موزه‌دار برتر پرداخت و گفت: خوش‌رویی و برخورد درست با مراجع، به روز بودن، نظم، صبر و بردباری، صداقت و حفظ امانت از مهم‌ترین ویژگی‌های موزه داران است.

زاهدی افزود: موزه‌داران، سربازان وفرماندهان عرصه فرهنگی هستند و با توجه به اینکه هویت ما تلفیقی از ملیت و مذهب ما می باشد، باید بتوانیم با تقویت مبانی اعتقادی و دانشی در حوزه فرهنگ، ملیت و اعتقادات، به بازدیدکننده اطلاعات ارائه دهیم و مسلح به سلاح دانش شويم.

وی با تاکید بر اینکه موزه دار باید زبان گویای اشیاء باشد تا فرهنگ اصیل ایران را به دنیا و بازدیدکنندگان معرفی کند، گفت: با توجه به اينکه موزه‌های آستان قدس رضوی به دليل انتساب به عليی بن موسی الرضا(ع)، از حساسيت بيشتری نسبت به سایر موزه ها برخوردار است، هر رفتاری که از مسئولين اين مجموعه سر بزند، در بازخورد افراد نسبت به روضه منوّره تأثيرگذار است.

در این نشست معاون امور موزه‌های سازمان و جمعی از کارشناسان موزه حضور داشتند.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.