معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه باسخنرانی در نشست علمی باستان شناسی،ساماندهی تاق بستان را شرح می دهد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان؛ از کرمانشاه ؛ علیرضا مرادی بیستونی با عنوان «چرا مجموعه تاریخی تاق‌بستان ساماندهی شد؟ ضرورت ها و دستاوردهای آن» گفت: تاق بستان با ارزش ترین مجموعه تاریخی تفریحی و توریستی کرمانشاه است که در روند توسعه همه‌جانبه این دیار نیز نقش ویژه‌ای دارد.

وی افزود:در دوره سالهای 1316 تا 1335 در اطراف تاق بستان تغییر و تحولات خاصی صورت گرفته ودر سالهای 1356 تا 1369 نیز یک دوره دیگر از ساخت و سازها در اطراف این مجموعه صورت می گیرد.در سالهای 1369 تا 1371 نیز تحولات اطراف تاق بستان ادامه می یابد، اما از سال 1371 تا 1382 عملا هیچ گونه ساخت و سازی در اطراف تاق بستان انجام نمی شود.

به گفته وی ساخت روگذر شهید صیاد شیرازی و هتل جمشید در سالهای 1382 تا 1386اخرین ساخت وسازهای در اطراف این مجموعه هستند.

مرادی بیستونی ادامه داد: تا قبل از سال 1354 مجموع تاریخی تاق بستان دارای شکل خاصی بود، اما در سال 1354 به واسطه اجرای عملیات مرمت و بازسازی مجموعه تغییرات بسیار قابل توجهی در آن ایجاد شده بود و با سیمای اولیه‌اش قابل مقایسه نبود.

وی ادامه داد: بالارفتن کف مجموعه و انسداد چشمه های روان مقابل نقش اردشیر وپرشدن آب در فصول پراب سال چشمه های مسدود شده را به پشت تاق ها برگرمی گرداند و باعث پوسیدگی، نم زدگی و در فصول سرد سال یخ زدگی آثارمی شد.

گفت: بر همین اساس در سال 1387 مطالعات طرح ساماندهی تاق بستان را در دستور کار قرار دادیم و در این راه از گروه مشاورین آتک مشاوره گرفتیم و در نهایت طرح خشک سازی تاق ها را در اولویت اول قرار دادیم. و با ازادسازی چشمه مقابل نقش اردشیر و پایین بردن کف مجموعه تاق بستان به این مهم دست یافتیم.

احیای رودخانه چم بشیر، آزادسازی و تملک زمین های اطراف مجموعه، تملک پنج دکه اطراف، حذف کلیه الحاقات، الحاق قبرستان پارتی به مجموعه، الحاق دریاچه تاق بستان به مجموعه و در نهایت تهیه پرونده فاز اول ثبت جهانی از جمله دیگر کارهای انجام شده در قالب این طرح ساماندهی تاق بستان بود.


انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.