هیچ گونه بقایایی همچون آیین‌نامه داوری یا فرم‌های تعیین ملاک برای آثار برگزیده از سیزده دوره گذشته جشنواره کتاب و رسانه باقی نمانده است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حاضر در محل برگزاری جلسه مشورتی جشنواره کتاب و رسانه که امروز در سرای اهل قلم برگزار شد. حمیدرضامدقق دبیر چهاردهمین جشنواره کتاب و رسانه در ضمیمه طرح مسئله‌ای چون لزوم وجود آیین‌نامه داوری برای جشنواره کتاب و رسانه گفت: هم اکنون هیچ گونه بقایایی از سیزده دوره گذشته این جشنواره باقی نمانده اما ما قول می‌دهیم که پرونده‌ای برای چهاردهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه باز کنیم تا منبعی برای دوره‌های آینده به جای بگذاریم اما باقی‌ماندن یا باقی‌ نماندن این پرونده دیگر در دست ما نیست.

وی ادامه داد: باید قدر جشنواره کتاب و رسانه را بدانیم چون تنها جشنواره‌ای است که به صورت تخصصی خبرنگاران‌اش را می‌بیند.

وی ادامه داد: هم اکنون حتی حوزه سینما با گستردگی قابل تامل خود هرگز جشنواره و یا جایزه‌ای را با هدف دیدن کار خبرنگاران این حوزه برگزار نکرده است.

دبیر چهاردهمین جشنواره کتاب و رسانه با تاکید بر اینکه آنچه در این جشنواره مغفول مانده داشتن نگاه تخصصی است اظهار داشت: روزنامه‌نگار تخصصی که موضوع یکی از کتاب‌های حسین قندی بوده، به معنای یک کارشناس ژورنالیسم است و هر چند چنین افرادی در حوزه‌های فرهنگی ما وجود دارند، اما حوزه فرهنگ ما این نگاه را ندارد که توجه ویژه‌ای به روزنامه‌نگاران تخصصی بکند.

مدقق با ابراز امیدواری نسبت به این که جشنواره کتاب و رسانه زمینه‌سازی باشد که بتوان درباره ژورنالیسم تخصصی کتاب توجه ویژه‌ای کرد، گفت: به دنبال طرح موضوع رصد آثار قابل ارائه به این جشنواره در طول یک سال، باید بگویم در حال حاضر این که بخواهیم چنین آثاری را رصد کنیم امکان‌پذیر نیست و به نظر من برنامه‌هایی همچون جشنواره کتاب و رسانه را اصلا دولت نباید برگزار کند زیرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هر دوره‌ای سیاست‌های خود را دارد.

وی ادامه داد: ما تا زمانی که نتوانسته‌ایم یک صنف قوی تشکیل دهیم و همه چیز را به دست دولت سپرده‌ایم نباید توقع رصد آثار قابل ارائه به جشنواره کتاب و رسانه را داشته باشیم.

مدقق اظهار داشت: هر چند که امروز برخی از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران حوزه کتاب به دلایلی چون خوردن انگ دولتی به جشنواره کتاب و رسانه و تنبلی خودشان علاقه‌ای به مشارکت در این جشنواره ندارند اما به نظر من ما باید تمرکز خودمان را روی نشریات شهرستانی بیشتر کنیم زیرا در حال حاضر حق نشریات شهرستانی ضایع می‌شود و ما در مرکز کشورمان یعنی تهران می‌نشینیم و نشریات شهرستانی‌ را فراموش می‌کنیم.

وی به دنبال طرح مبحث لزوم معرفی آثار بدون در نظر گرفتن جهت سیاسی خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها، گفت: ما تا به امروز در جشنواره کتاب و رسانه توجه ویژه‌ای به جهت سیاسی رسانه‌ها نداشته‌ایم و در حال حاضر هم می‌گویم که در دوره چهاردهم این جشنواره به هیچ عنوان راست و چپ مهم نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به حذف بخش معرفی کتاب از چهاردهمین جشنواره کتاب و رسانه اشاره کرد و گفت: معرفی کتاب می‌تواند در همه قالب‌های خبر، گزارش، مقاله و گفتگو باشد و این موجب می‌شد ما نتوانیم این قالب‌ها را از یکدیگر تفکیک کنیم.

دبیر چهاردهمین جشنواره کتاب و رسانه گفت:‌ امسال این جشنواره در چهار حوزه خبر، گزارش، مقاله و گفتگو برگزار می‌شود و البته تعاریف دقیقی از این مباحث خواهد داشت.

مدقق در بخش دیگری از سخنان خود به هم‌پوشانی رسانه‌ها به عنوان یکی از مسائل مهم و قابل طرح عرصه رسانه اشاره کرد و گفت: هر چند که در حال حاضر امکان‌پذیر نیست اما پیش‌بینی می‌شود که در آینده‌ای نزدیک تفکیکی میان رادیو، تلویزیون و رسانه مکتوب نخواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه هنوز هم در جهان کمتر دیده می‌شود برای حوزه فرهنگ و خبرنگاران آن جشنواره علمی برگزار شود، اظهار داشت: به نظرم تا زمانی که در بین خبرنگاران کتاب اختلاف وجود داشته باشد، انتخاب رسانه برتر را به یک نهاد دولتی بسپاریم این امر درست نیست چون ساحت‌اش آلوده به سیاست می‌شود اما اگر یک صنف قوی داشته باشیم حتما انتخاب رسانه برتر خوب خواهد بود.

وی ادامه داد: جشنواره کتاب و رسانه بر خلاف جشنواره‌های دیگر هیات انتخاب ندارد و انتخاب اولیه را بر عهده شرکت کنندگان گذاشته است البته ما از شرکت‌کنندگان می‌خواهیم که برای تسهیل کار داوران آثار خود را با دقت بیشتری انتخاب کنند.

گفتنی است؛ در این جلسه اعلام شد که کتاب جشنواره در روز آخر آن ارائه می‌شود، همچنین مباحثی چون لزوم توجه ویژه به سایت‌های فروش اینترنتی و تاثیر آن‌ها در ترویج کتاب‌خوانی و ضرورت تشکیل دبیرخانه دائمی برای جشنواره کتاب و رسانه در جلسه مشورتی چهاردهمین دوره این جشنواره مطرح شد.

لازم به ذکر است که جشنواره کتاب و رسانه در سال جاری از حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خارج شده و به دست افرادی افتاده که از فعالان حوزه رسانه به حساب می‌آیند و خانه کتاب و وزارت ارشاد نیز شرط کرده که هیچ گونه دخالتی در داوری و عرضه آثار نداشته باشد، حتی پیشنهاد داور هم ندهد.

خاطرنشان می‌شود که مهلت ارسال آثار به جشنواره کتاب و رسانه بر اساس آنچه در فراخوان این جشنواره آمده تا سی‌ام مهر است.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.  

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.