در حال حاضر 10درصد از تخت های بیمارستان ها مخصوص بیماران اعصاب و روان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر محمد باقر صابری ‌ظفرقندی روان پزشک و جانشین رئیس دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان انستیتو روانپزشکی تهران در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد در خصوص ارزیابی و عملکرد دست‌آوردها و چالش های اجتماعی با توجه به شعار سال سازمان جهانی بهداشت با عنوان بهداشت روانی و کرامت انسان به منظور آگاهسازی جامعه مسئولین گفت: در بخش بهداشت سلامت و روان پیشترفت های بسیاری داشتیم، به طوری که امروزه رسانه های کشورهای منطقه مدیترانه شرقی به عنوان الگوی برتر شناخته شده است.

وی با اشاره به حوزه اعتیاد ادامه داد: در حوزه اعتیاد خودکشی، سرانه حوادث، سلامت خانواده و و انگ زدایی، قدم های چشم گیری برداشته شده است ولی با تمام این تفاسیر هنگامی که به شأن مردم نگاه می‌کنیم پشتیبانی خدمات درمانی کشور برای رسیدن به اهداف برتر سلامت روان پیش رو داریم با این حال بخش نظام سلامت کشور و وزارت بهداشت مسئول بخش کوچکی از سلامت روان جامعه است و بخش عمده دامنه سلامت روان به بیرون از سلامت روان مرتبط میشود.

صابری ‌ظفرقندی با تاکید بر وظیفه وزارت بهداشت و درمان در حوزه سلامت روان گفت: وظیفه وزارت بهداشت و سلامت نه تنها برای شناسایی به موقع اختلالات ، اجرای مناسب، مراکز درمانی شیوع درمانی است بلکه حمایت های بیمه در حوزه سلامت بسیار حائز اهمیت میباشد.

دکتر مهرداد کاظم زاده روان شناس بالینی و معاون دانشجویی و فرهنگی دانشکده در ادامه در خصوص چهار بعد اساسی بیان شده توسط سازمان بهداشت جهانی گفت: همان طور که آگاه هستید، سازمان بهداشت جهانی در دهه 70 انسان را شامل چهار بعد شناخت روانی، اجتماعی، جسمی، و معنوی تقسیم بندی کرد و حتی بیان شده انسان سالم باید از رفاه نسبی در ابعاد چهار گانه برخوردار باشد.

 وی بحث تربیت کودک را در خانواده مطرح نمود و اذعان کرد: جایگاه خانواده در جامعه از نظر تربیتی بسیار اهمیت دارد، چراکه آغاز تربیت و رشد کودک از همان ابتدا در محیط خانواده است و بعد از خانواده، آموزش و پرورش و جامعه ‌و مقوله ای برای رشد افراد در حیطه سلامت است، پس باید در خانواده، آموزش و پرورش و یا حتی در جامعه طوری از همان نخست آموزش داده شود تا نگرش مثبتی افراد نسبت به همدیگر داشته باشند

دکتر ‌رئوفه قیومی‌ روان پزشک و مسئول گروه روان پزشکی جامعه نگری دانشگاه علوم رفتار ‌انستیتو پزشکی در ادامه با اشاره به ریشه انگ زدایی افزود: نگرش و باور غلط برخی از افراد جامعه باعث شده که بسیاری از بیماران به علت ترس از حس تفاوت خوب و بد و یا حتی بهره ‌مندی از حقوق اجتماعی و انسانی به خدمات درمانی برای ارائه خدمات مراجعه نکنند.

‌قیومی در مورد درصد افرادی که ترس از تفاوت خود از دیگر افراد جامعه دارند بیان کرد: 30درصد از افرادی که از مشکلات اعصاب و روان رنج میبرند به این مراکز مراجعه نمی‌کنند، 40رصد از آن ها نمیگویند به این مراکز مراجعه میکنند و در واقع از اعضای خانواده مخفی میکنند و 50درصد مجبور به بستری اجباری میشوند.

وی بیان کرد: سازمان بهداشت جهانی توجه بسیار زیادی به بحث کرامت انسانی و در واقع حقوق بشری دارد و به دو دسته اجتماعی و انسانی تقسیم کرده است. حتی این سازمان معتقد است هر انسانی باید داری این حقوق باشد.

روان پزشک جامعه نگر اذعان کرد: حدود 23.6 درصد افراد نیاز به دریافت خدمات روان پزشکی دارند که در این آمار سنین 15تا 24سال بیشتر به چشم میخورد.

وی در پاین خاطرنشان کرد: در حال حاضر 10درصد از تخت های بیمارستان ها مخصوص بیماران اعصاب و روان را به خود اختصاص داده است و 90درصد آن امکانات خدماتی و 10درصد نیروی انسانی، بودجه، وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی و دیگر موارد است.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار