الهام سالاری روان پزشک کودک در گفتگو باخبرنگار
حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تمایل کودکان به ویژه دختران به لوازم آرایش گفت: با توجه به اینکه ایران جزء ده نفر اول متقاضیان مصرف لوازم آرایش در جهان است لذا کودک در محیطی رشد میکند که دائم مادر در حال استفاده از لوازم آرایشی است و کودک همانند زمانی که ما کفش مادرمان را میپوشیدیم و سعی میکردیم از مادر تقلید کنیم کودکان سعی میکنندآرایش کردن و آراستن خود را از مادر الگوبگیرند و همانند سازی کنند.
وی ادامه داد: از علل دیگر تمایل کودک به لوازم آرایشی میتوان کنجکاوی کودک و علاقه او به نقاشی و رنگ ها که برای او جذابیت ایجاد میکند را نام برد.
از نقش مادر هم که بگذریم کودکم با تماشای برخی سریال های شبکه های ماهوارهای و دیدن زنهایی که به آرایش با هدف زیبا کردن خود و به دنبال جلب توجه هستند، تصویر و برداشت خود را از زن زیبا درذهن میپرورد و آن را الگوی خود میکند.
سالاری در خصوص نقش عروسکهای دوران کودکی عنوان کرد: در نقاطی از دنیا عروسکهایی با نقص عضو میسازندکه الگوی ایدهآل را از یک انسان با ویژگیهای عروسک باربی به یک انسان با یکسری نقص ها تبدیل کنند تا کودک به جای توجه به ظاهر افراد به باطن آن ها و زیبایی درونی و شخصیتی آن ها توجه کند.
ساختن کارتونهایی از کارتری مثل باربی ها موجب محبوبیت آن ها شده است بنابراین ما باید کارکترهایی مثل سارا و دارا را با ساخت برنامه و کارتونهایی مثل باربی ها در بین کودکان جا بیاندازیم و حتی از تصاویر آن ها برای لوازم تحریر ها استفاده کنیم.
وی در خصوص نحوه رفتار والدین برای کودکانی که به سمت مصرف لوازم آرایشی گرایش دارند، گفت: باید مداخله توسط اعضای خانواده صورت گیرد به گونه ای که مادر به ساده زیستی اهمیت دهد و یا پدر زیبایی را نه به ظاهر بلکه به باطن و صفات اخلاقی فرد مرتبط سازد تا از همان کودکی کودک الگوی صمیمی از فرد زیبا در ذهن بسازد.
باید کودک را به انجام فعالیتهایی مثل ورزش و نقاشی و .. تشویق کنیم تا کمتر به لوازم آرایش توجه کند پس اصلاحات باید از والدین و خانواده شروع شود.
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان
اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/