سه نگاره منحصر به فرد استاد فرشچيان با نامهای «عصر عاشورا»، «هديه عشق» و «پرچمدار حق» مورد توجه و استقبال علاقه‌مندان به هنرهای ایرانی و اسلامی موزه آستان قدس قرار دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ مسئول گنجینه قرآن و نفایس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس از نگهداری و نمایش آثار ارزشمند محمود فرشچیان در تالار این استاد نگارگری در موزه آستان قدس خبر داد و گفت: سه اثر برجسته این هنرمند با موضوع عاشورا با نامهای «عصر عاشورا»، «هديه عشق» و «پرچمدار حق» مورد توجه هنردوستان ايراني و عاشقان اهل بيت عليهم‌السلام قرار گرفته است.

محمدرضا ساقی افزود: نگاره «عصر عاشورا» برجسته‌ترين اثر نگارگري استاد محمود فرشچيان است که در عاشوراي سال 1355 شمسی خلق شده است.

وي با بيان اينکه اين اثر، در سال 1369 به موزه آستان قدس رضوي اهدا شده است، گفت: موضوع اثر، بازگشت مرکب بي‌سوار امام حسين عليه‌السلام به سوي خيمه‌ها در عصر عاشورا است و استاد فرشچيان، آن را باکيفيت‌ترين اثر در ميان آثار خود مي‌داند.

مسئول گنجینه قرآن و نفایس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس به نگاره «هدیه عشق» اشاره کرد و افزود: این نگاره در سال 81 با تکنیک اکريليک، روي مقواي ماکت بدون اسيد خلق شده است.

ساقي گفت: در اين اثر، حضرت علی‌اصغر در دستان حضرت سیدالشهداء در حالي‌ که تير سه‌شعبه به گلوي کودک شش‌ماهه اباعبدالله اصابت کرده و بي‌رحمانه گلوي نازک کودک را دريده است، به تصویر کشیده شده است.

وي با بیان اینکه افتادگي دست علي‌اصغر(ع) در اين تابلو، نشانگر شهادت و جان به جانان تسليم‌کردن است، افزود: حالت حضرت امام حسين(ع) که کودک را بر روي دو دست خويش گرفته، نشانگر هديه به پيشگاه حضرت حق و حالت دعاست.

مسئول گنجینه قرآن و نفایس این سازمان تابلو خالی و بی تکلف هدیه عشق را نماد ساده ترین شکل و فرم داستان و بازتاب شهادت حضرت علي‌اصغر توصیف کرد و گفت: تمامي ماجرا در متن تصوير به صورت پنهان مندرج است و رنگ زرد اخرايي آن، نشانگر اندوه و گرمي صحراي کربلاست.

ساقی عنوان سومين اثر استاد فرشچيان را «پرچمدار حق» عنوان کرد و افزود: اين نگاره که با تکنيک اکريليک در ابعاد 71 در 100 بر روي مقوا خلق شده است، شمايلي از حضرت عباس عليه‌السلام را در حالي ‌که با حالت زخمي روي اسب بوده و چهره و دستان ايشان ناپيدا است، به تصوير کشيده است.

ساقي گفت: در اين تابلو، اسب علمدار کربلا با نشستن بر روي زمين سعي کرده سوار بدون دست را بر روي زين نگه دارد و مشک آبي که تير به آن اصابت کرده و آب آن بر زمين ريخته، تير و پيکان‌هايي که به بدن حضرت ابوالفضل(ع) اصابت کرده و تيرهايي که به اسب خورده، نحوه شهادت ايشان را نشان مي‌دهد.

وي درخت‌هاي نخلی که در اطراف اثر در بيابان پراکنده‌اند، را نشان از غم و ملال و اندوه روز عاشورا دانست که به خوبی در فضاي غم‌فزای تابلو به تصویر کشیده شده است.

مسئول گنجینه قرآن و نفایس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و اسناد آستان قدس با بيان اينکه تالار استاد فرشچيان در سال 1389 با دوازده تابلوی نقاشي منحصر به فرد از اين هنرمند برجسته ايراني در موزه آستان قدس رضوي ايجاد گرديد، گفت: استاد از سال 1369 تا 1394، پانزده اثر از شاهکارهاي هنري خود را به اين موزه اهدا کرده است که تابلوهاي «پنجمين روز آفرينش»، «پناه»، «ستایش پروردگار»، «معراج»، «نيايش»، «اولين پيام»، «رمي جمره»، «کوثر» و «ضامن آهو 2»، برخي از شاهکارهاي اين استاد نگارگر است که در اين تالار در معرض بازدید علاقمندان قرار دارد.

  انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.