مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری کشور؛

اختصاص بیش از یکهزار و 200 میلیارد تومان برای اجرای طرح سامانه های نوین آبیاری

برای توسعه آبیاری نوین یک هزار و 217 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ؛  عباس زارع در بازدید از مزارع ذرت استان قزوین گفت:  وزارت جهاد کشاورزی در نظر دارد، در طول یک برنامه 10 ساله، همه اراضی مستعد را به سامانه های نوین آبیاری مجهز کند.

زارع افزود: برای این طرح سالانه سه هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

وی با بیان اینکه، از شروع طرح تجهیز زمین های کشاورزی به سامانه های نوین آبیاری در سال 69 تاکنون یک میلیون و 440 هزار هکتار به این سامانه تجهیز شده اند افزود: با سامانه های نوین آبیاری در هر هکتار چهار هزار و 400 متر مکعب آب صرفه جویی می شود و محصول  30 درصد افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه بهره وری آبیاری در سامانه های نوین آبیاری حدود 44 درصد در هکتار افزایش می یابد، گفت: همچنین این شیوه موجب صرفه جویی 25 درصدی در مصرف کود و سموم شیمیایی نسبت به آبیاری غرق آبی و در نهایت سلامت محیط زیست می شود.

زارع بیان کرد: هشت میلیون و 700 هزار هکتار زمین کشاورزی آبی در کل کشور وجود دارد که این اراضی شامل پایاب سدها و منابع آبی کوچک مثل چاه، قنات و آب بندها است.

وی گفت: 80  تا 85 درصد اراضی کشاورزی خرد و پراکنده هستند و برای اجرای سامانه های نوین آبیاری باید این زمین ها یکپارچه سازی شوند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی افزود: یکپارچه سازی اراضی کشاورزی به صورت پایلوت در استان های مختلف از جمله قزوین اجرا شده است  و در حال حاضر در این استان 27 مورد در سطح شش هزار و 500 هکتار با پنج هزار نفر بهره بردار متقاضی مدیریت یکپارچه استفاده از منابع آب برای اجرای سامانه های نوین آبیاری هستند.

وی در پایان تصریح کرد: در کل کشور در حال حاضر 55 هزار نفر متقاضی با 115 هزار هکتار اراضی برای اجرای طرح سامانه های نوین آبیاری وجود دارد.

استان قزوین دارای 480 هزار هکتار اراضی کشاورزی و 80 هزار بهره بردار بخش کشاورزی است .

انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.