امسال در دهه اول محرم حرم رضوی پذیرای 6 هزار هیات مذهبی است که تشرف این هیات ها و فوج عظیم زاِئران حسینی در تاسوعا و عاشورا تبلوری از معنویت وخلوص مسلمانان را در بارگاه منور ثامن الجج (ع)به نمایش می گذارد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان مدیر تبلیغات اسلامی استان قدس رضوی افزود: تنهادر دو روز تاسوعا وعاشورا دومیلیون و300 هزار نفر زائر به حرم رضوی تشرف پیدا می کنند و از برنامهای سراسر معنوی این ایام بهر مند می شوند.

علی امینی با اشاره به اینکه شب تاسوعای امسال با شب جمعه همزمان شده است خاطر نشان کرد: به دلیل این همزمانی شب قرائت دعای کمیل وصبح تاسوعا نیز دعای ندبه وسپس برپایی نماز جمعه از دیگر برنامه های است که بر تنوع وتعداد برنامه های تاسوعای حسینی می افزاید ومردم متدین مشهد وزائران گرامی حضرت نیز با اشتیاق بیشتری در مراسم نماز جمعه شرکت می کنند.

ویژه برنامه های حرم برای دو هزار کودک ونوجوان درعاشورا

امینی در خصوص برنامه های حرم رضوی برای کودکان ونوجوانان در تاسوعا وعاشورای حسینی گفت:بخش کبوترانه حرم که همواره در طول سال برای کودکان ونوجوانان برنامه های جذاب واثر گذار معنوی ارائه میدهد در روز تاسوعا وعاشورا در قالب گروه های 50 نفری برای بیش از دو هزار کودک ونوجوان مشهدی وزائر برنامه تهیه نموده است که در قالب نمایش کوتاه مذهبی ،قصه ،شعر،نقاشی،مداحی وسینه زنی برای دوگروه کودک ونوجوان در چند نوبت صبح وعصر وشب حال وهوای محرم رابا زبان کودکانه به نمایش می کشد.

ویژه برنامه های بخش خواهران حرم در عاشورای حسینی

مدیر تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی در خصوص برنامه های بخش خواهران درحرم رضوی گفت:همواره بعد وقبل نمازهای ظهروعصر ومغرب برای خواهران در قالب حلقه های معرفت دینی در مکان ها ورواق های که مخصوص حضور خواهران است برنامه های شرعی ومعنوی برگزار می شود که در این شب وروزهای خاص نیز برنامه های بخش خواهران حرم امام رضا(ع)رنگ وبوی حسینی گرفته وبا شکوه ومعنویتی دو چندان برگزار می شود .

تاسوعا وعاشورای حسینی در حرم چگونه است؟

علی امینی در این باره می گوید: یاد وخاطره شهدای حرم رضوی در سال 70 نیز در عاشورا وتاسوعای امسال در کنار سایر برنامه های ویژه این ایام گرامی داشته می شود.

همچنین در شب تاسوعا دعای کمیل ،قرائت قرآن ،زیارت حضرت ابالفضل ،مقتل خوانی ،مداحی وسخنرانی بعد از نماز مغرب وعشاءدر اجتماع حلقه های عظیم عزاداران حسینی اجرا می شود.

وی ادامه داد در روز تاسوعا نیز ویژه برنامه های حرم توسط سیستم های صوت وتصویر برای همه شرکت کنندگان در صحن های مختلف پخش می شود .

البته ابتدا مراسم نماز جمعه توسط امام جمعه مشهد آیت الله علم الهدی برگزار وبعد ازآن مراسم سینه زنی دسته جمعی در صحن جامع رضوی برگزار می شود.

امینی در خصوص برنامه های شب وروز عاشورا نیز اظهار داشت:شب عاشورا بعداز نماز خطبه عاشورا توسط خدام آستان قدس قرائت می شود سپس جلسه قرائت قرآن قاریان ممتاز کشوری انجام ودر نهایت مرثیه خوانی وذکر فضایل اهلبیت توسط مداحان شاخص اجرا ،روز عاشورا نیز برنامه های سخنرانی ،زیارت عاشورا با صد سلام ،مداحی وسخنرانی که محل اصلی آن در رواق امام خمینی است برگزار می شود.

وی همچنین در خصوص مراسم شام غریبان حرم گفت:غروب عاشورا خدام حرم طی مراسمی در محل ساختمان اداری آستان قدس رضوی واقع در چهار شهدا قرار می گیرند سپس به ذکر مصیبت ومداحی پرداخته ومراسم ویژه شام غریبان را به شکل منسجم به سمت حرم در حالیکه شعم بدست دارند وفضا تاریک است بانوح خوانی به حرم نزدیک ووارد صحن جمهوری شده سپس به صحن انقلاب رفته با شعم دانه بزرگ سبز در حاشیه صحن قرار می گیرند به شکلی معنوی وزیبا به تصویر سازی حال وهوای شام غریبان اهلبیت امام حسین(ع)می پردازند.

معاون اماکن متبرکه آستان قدس رضوی نیز در خصوص اهمیت برگزاری برنامه های دهه اول محرم در حرم هشتمین امام گفت:13 قرن از واقعه تاریخی کربلا می گذرد ولی خداوند خواسته که یاد وخاطره امام حسین (ع) و یارانش در بین مسلمانان جهان جاویدان بماند تاهمواره بشریت الگوی آزاد اندیشی در ست در زندگی را پیش روی خود داشته باشد تا به بی راه نرود.

ممتاز افزود:به دلیل تشرف بیش از دو میلیون نفر زائر در ایام تاسوعا وعاشورا حسینی به حرم رضوی 200 هزار نفر ساعت کار توسط پرسنل خدمه وخدمتگذار اماکن متبرکه آستان قدس رضوی در خدمت زائران علی یبن موسی لرضا (ع)هستند.

وی گفت :آیت الله کازرونی ،آیت الله علم الهدی ،حجت الاسلام صداقت ،حجت الاسلام فرزانه سخنرانهای این دو روز مراسم های حرم هستند که در رواق امام خمینی ،صحن جامع رضوی ،صحن جمهوری وانقلاب ورواق دارحکمه ودارواجابه برنامه اجرا می کنند.

وی در خصوص برنامه های عاشورا در خیابانهای منتهی به حرم نیز گفت: تمامی سازمانهای ذی ربط مثل شهرداری ،سازمان تبلیغات اسلامی ونیروی انتظامی با تمام توان پای کار هستند تا دسته های سینه زنی ،هیأت های مذهبی وخیمه های نذری به بهترین شکل کار خود را انجام دهند ومردم بهترین بهر برداری را از فضای معنوی روز عاشورا در جوار حرم امام هشتم بهرمند شوند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.