مدیر گروه بهداشت محیط حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: 80 گروه بهداشتی در سطح این کلانشهر بر کار توزیع نذورات و رعایت اصول بهداشتی در اماکن محل برپایی عزاداریهای محرم نظارت می کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی حسنی یزدی افزود: این گروههای بهداشتی به صورت مستمر از اماکن برپایی عزاداری از جمله مساجد، تکایا، حسینیه ها، ایستگاههای صلواتی و خیمه های توزیع نذورات بازدید می کنند.

وی گفت: در هر شهرستان خراسان رضوی نیز به همین منظور یک تا دو گروه بهداشتی در ایام محرم فعالیت می کنند.

مدیر گروه بهداشت محیط حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در ماه محرم شاهد اوج حضور زائران داخلی و خارجی به خصوص در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در مشهد هستیم لذا در این ایام تکایا و هیاتهای مذهبی و همچنین ایستگاههای نذورات صلواتی فعال هستند.

وی دوره های آموزشی ویژه برگزارکنندکان مراسم مذهبی، توزیع پیامهای بهداشتی و نصب تابلوی تبلیغاتی حاوی پیامهای بهداشتی را از دیگر اقدامات در این ایام ذکر کرد.

یزدی ادامه داد: تمامی افرادی که در تهیه و توزیع مواد غذایی در هیاتها و تکایا، مساجد و خیمه های عزاداری فعالیت می کنند به منظور جلوگیری از انتقال بیماری باید کارت بهداشتی دریافت کنند.

وی با تاکید بر لزوم رعایت بهداشت در محافل و مراسم عزاداری به ویژه در زمان پخت و تهیه غذا گفت: هیاتهای مذهبی از پذیرفتن مواد غذایی با حجم زیاد از افراد ناشناس خودداری کنند.

مدیر گروه بهداشت محیط حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد تهیه و نصب وسایل اطفاء حریق به منظور جلوگیری از حریق و کنترل آتش سوزی احتمالی، رعایت نظافت، شستشو و گندزدایی مستمر سرویسهای بهداشتی، انتقال و دفع بهداشتی زباله ها، استفاده از ظروف استاندارد بسته بندی غذا و استفاده نکردن از مواد رنگی غیرمجاز را از نکات بهداشتی مورد تاکید عنوان کرد.

وی با بیان اینکه مواد غذایی عرضه شده باید دارای پروانه بهداشتی باشند افزود: توزیع غذا از زمان آماده شدن آن تا زمان توزیع حداکثر باید دو ساعت باشد و در صورت نیاز به زمان بیشتر باید از یخچال استفاده شود.

حسنی یزدی تاکید کرد: ذبح و قربانی دام جلو دسته های عزاداری و یا در محل تکایا و مساجد بدون دریافت مجوزهای بهداشتی و هماهنگی لازم با دامپزشکی نیز ممنوع است.

وی گفت: زائران و مجاوران در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در ایام محرم می توانند مراتب را با شماره تلفن 190 یا 1490 اطلاع دهند تا رسیدگی شود.

انتهای پیام/س

 
برچسب ها: بهداشت ، نذورات ، محرم ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.