اهالی ادب، نقد را وسیله‌ای برای تخریب شاعر می‌دانند.

رضا اسماعیلی، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با اشاره به آستانه پایین نقدپذیری در بین اهالی ادب گفت: اهالی ادب، نقد را وسیله‌ای برای تخریب شاعر می‌دانند. این مسئله به دلیل کمبود شیوه علمی آن در گذشته به وجود آمده از طرف دیگر کسانی که در زمینه نقد قلم می‌زدند، از روی حب و بغض این کار را انجام می‌دادند.

وی افزود: ذهنیتی که نقد را وسیله تخریب فرد می‌داند، سبب شد شاعران و اهالی ادب زیاد از آن استقبال نکنند. در صورتی که این روش را وسیله‌ای برای ارتقای کیفی یک اثر ادبی بدانیم و شاعر یا نویسنده به وسیله نقد می‌تواند به نقاط ضعف و قوت خود پی می‌برد. از این شیوه باید استقبال کرد.

این شاعر با اشاره به چگونگی از بین بردن تابوی نقد ادبی در بین اهالی ادب بیان کرد: برای آن که تابوی نقد ادبی در میان اهالی ادب از بین برود، باید پیشکسوتان و اساتید شعر از نقد اثر خود استقبال کنند. چون به طور معمول احساس می‌شود این افراد از آن مبرا هستند. در صورتی که بخواهیم نقدپذیری را میان شاعران گسترش بدهیم، اساتید و پیشکسوتان شعر از آن استقبال کنند و پس از بیان این شیوه از منتقد قدردانی و تشکر شود.

اسماعیلی ادامه داد: منتقد ادبی باید ادب و آداب نقدنویسی را رعایت کند با دانش و بینشی ادبی این کار را انجام دهد. در این میان منتقد ادبی، حفظ حرمت‌ها را هنگام نگارش آن رعایت کند. اگر این مسائل در هنگام نقد اثر ادبی به کار رود، تمام افراد از این مسئله استقبال می‌کنند.

وی با اشاره به نبود فرهنگ نقدنویسی بین منتقدان ادبی و لزوم استقبال از شیوه علمی و فنی آن اظهار داشت: نقدنویسی بیشتر یک نوع پرخاشگری و تسویه حساب شخصی است. به مسائلی در آن پرداخته می‌شود که ارتباطی با متن اثر ندارد؛ از جمله آن که به جای نقد اثر، شخصیت شاعر و نویسنده را مورد هدف قرار می‌دهند، در صورتی که منتقد مسائل خصوصی خود را با یک شاعر نباید به عرصه نقد بکشاند و بر اساس حب و بغض اثر ادبی را ارزیابی کند. فرهنگ نقد باید به جامعه نهادینه شود تا این حالت فرار افراد از این مسئله اندک اندک از بین برود.

این شاعر با اشاره به نقش پیشکسوتان شعر در رواج فرهنگ نقد میان اهالی ادب تصریح کرد: پیشکسوتان شعر می‌توانند با لبخند خود در برابر نقد سازنده و علمی سبب رواج فرهنگ نقدپذیری میان شاعران شوند و به این وسیله زمینه بالندگی ادبیات را فراهم کنند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.