امام جمعه موقت تهران گفت: بگومگوهای قبل از برجام تمام شود، برجام امروز یک قانون است.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، آیت‌الله سیداحمد خاتمی خطیب نماز جمعه این هفته تهران در خطبه‌ اول نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته تهران، با اشاره به نامه مقام معظم رهبری به رئیس جمهور پیرامون مسئله برجام گفت: نامه مقام معظم رهبری یک نامه معمولی نبود و کلمه به کلمه آن روی حساب زده شده بود واگر دنیا می‌خواهد موضع ملت ایران را بفهمد، این نامه در حقیقت موضع ملت ایران است. 

خاتمی با بیان اینکه این نامه تجلی پیام جاوید عاشورا بود اضافه کرد: در سراسر این نامه روح حماسه حسینی و انقلابی حاکم است و این پیام را با خود دارد که ایران اسلامی همچنان روی اصول انقلابی خود ایستاده است.وی افزود: کل این نامه را می‌شود در یک کلمه یعنی هیهات من‌الذله خلاصه کرد.

خاتمی گفت: در این نامه نفرت از آمریکا موج می‌زند و مقام معظم رهبری نیز همچون حضرت امام خمینی (ره) آمریکا را شیطان بزرگ می‌دانند.

وی با اشاره به نکاتی که رهبری در این نامه به آن متذکر شده‌اند گفت: اگر یکی از طرف‌های مذاکره بگوید که ساختار تحریم‌ها باقی است، این صحبت در حقیقت نقض برجام است.

خاتمی افزود: همچنین اگر در طول 8 ساله اجرای برجام طرف‌های مقابل بخواهند به هر بهانه‌ای از جمله بهانه نخ نما شده حمایت از تروریسم و حقوق بشر تحریم جدیدی را وضع کنند، این مورد هم در واقع نقض برجام است. 

وی همچنین با اشاره به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر تشکیل هیئت رصد کننده برجام در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مقام معظم رهبری دستور دادند تا هیئتی قوی، آگاه و هوشمند در شورای عالی امنیت ملی جهت رصد برجام تشکیل شود و در حقیقت این شورا باید برجام را راستی آزمایی کند.

خاتمی با بیان اینکه موضع ولایت نشان داد که افراط و تفریط‌های دو طرف پیرامون برجام در طول این مدت نزد مقام معظم رهبری جایگاهی نداشته ابراز کرد: اینکه عده‌ای برجام را موفقیت و فتح‌الفتوح معرفی کنند و همچنین عده‌ای دیگر تصویب برجام را به مثابه به خطر افتادن و خاتمه انقلاب بدانند، هیچ کدام این‌ها نظر رهبری نبوده است.

وی افزود: اینکه عده‌ای می‌گویند مقام معظم رهبری برجام را تأیید کرده‌‌اند باید کلمه مشروط را نیز به آن اضافه کنند چرا که ایشان بطور مشروط با برجام موافقت کرده‌اند.

خاتمی با بیان اینکه باید بگومگوهای قبل از برجام تمام شود گفت: الان برجام تبدیل به یک قانون شده و همگان باید از این فرصت در جهت منافع انقلاب اسلامی استفاده کنند. 

وی با اشاره به خطر نفوذ دشمنان به واسطه تصویب برجام در ایران گفت: از زمان برجام تاکنون حدود 100 روز می‌گذرد و مقام معظم رهبری در حدود 70 بار خطر نفوذ سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دشمن به کشور را تذکر دادند که این نشان می‌دهد این مسئله جدی است و باید مسئولین و مردم مراقب باشند.

خاتمی در همین باره تأکید کرد: کسانی که قلم بدست هستند و یا سایت دارند نباید جاده صاف کن آمریکا باشند و چهره آمریکا را بزک کنند.

خاتمی افزود: اگر افرادی به بازسازی چهره آمریکا اقدام کنند، قطعا عامل آمریکا هستند.

وی با تأکید بر اینکه خوش‌بینی به قول و قرار دشمن نوعی نپختگی سیاسی است اظهار داشت: سفیر کوبا اخیرا گفت با وجود اینکه مدت‌هاست آمریکا قول لغو تحریم‌ها علیه این کشور را داده اما تاکنون به عهد خود وفا نکرده است. 

خطیب موقت نماز جمعه تهران اظهار داشت: با اشاره به فاجعه منا گفت: دولت عربستان نسبت به فاجعه منا کوتاهی کرده و مقصر است و باید در دادگاه بین‌المللی محاکمه شود. 

خاتمی در ادامه خطاب به مسئولین عربستان با طرح این سوال که چرا راه را به روی زائران بستید گفت: 4500 دوربین جای جای منا را در اتاق فرمان شما نشان می‌داد پس چرا بلافاصله به داد زائران نرسیدید؟ چرا نگذاشتید که نیروهای امدادی از کشورهای دیگر امداد کنند؟

وی افزود: اگر در هر چیزی شک کنیم در این یک مورد نمی‌شود شک کرد که دولت سعودی در فاجعه منا کوتاهی و تقصیر داشته است. 

خاتمی ادامه داد: دولت آل سعود نه تنها در این مدت عذرخواهی نکرد بلکه دست به فرافکنی هم زد و همواره طلبکارانه صحبت کرده است و مدام این حرف بی‌ربط را زده که این‌ها می‌خواهند مسئله را سیاسی کنند. کدام سیاسی کاری؟ ما وظیفه دفاع از حقوق مردم را برعهده داریم.

وی گفت: دستگاه دیپلماسی کشور و سازمان حج و زیارت باید تا آخر فاجعه منا را دنبال کنند ولو اینکه سالها به طول بیانجامد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به ضرورت تشکیل کمیته حقیقت‌یاب پیرامون فاجعه منا ادامه داد: این کمیته باید متشکل از همه کشورهایی باشد که در این عرصه جان باخته داده‌اند البته در این کمیته خود سعودی‌ها نباید حضور داشته باشند چرا که این‌ها خودشان مجرم و متهم هستند. 

وی با بیان اینکه سازمان‌های بین‌المللی درباره فاجعه منا افتضاح عمل کردند ابزار کرد: اگر یک نفر دریک کشوری کشته شود فورا سروصداها بپا می‌‌شود اما چون دولت آل سعود رفیق این‌ها است هیچ صحبتی نکردند حتی کشورهایی که در منا جان باخته داشتند نیز فریادی نزدند. آفرین بر ایران اسلامی که در این میان فریاد زد.

خاتمی با بیان اینکه قطع شدن پای ایران از حج از آرزوهای وهابی‌ها است گفت: من از همه علاقمندان می‌خواهم که نغمه تعطیلی حج را سرندهند. سعودی‌ها لیاقت اداره حج را ندارند؛ اداره حج باید به دست جامعه اسلامی بیافتد. 

خطیب موقت نماز جمعه تهران در خطبه‌ اول نماز جمعه تهران گفت: واقعه عاشورا یک جرقه نبود بلکه یک جریان بود، امام حسین(ع) جریان‌سازی کرد و این جریان تا امروز باقی مانده و باقی خواهد ماند.

وی در ادامه افزود: عاشورایی‌زیستن اختصاص به سال 61 هجری ندارد و باید تا همیشه عاشورایی زندگی کرد. 

آیت‌الله خاتمی اضافه کرد: یاران حضرت سید‌الشهدا(ع) اختصاص به سال 61 هجری ندارند و همانطور که نهضت امام حسین(ع) تا همیشه ادامه دارد، آنان نیز تا همیشه روزگار باقی خواهند ماند.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به وظیفه مداحان و رؤسای هیئت‌های عزاداری سید‌الشهدا(ع) گفت: مداحان باید به گونه‌ای بخوانند و رؤسای هیئت‌ها باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که خروجی جلسات عزاداری اباعبدالله(ع) همان یاران سید‌الشهدا(ع) باشند. 

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه باید تفسیر شجاعت را در کربلا دید، تصریح کرد: در کربلای امروز حتی بعد از برجام، آدم‌های آمریکایی همچنان صحبت از گزینه روی میز می‌کنند. ملت ایران ملت کربلایی است و به دنبال میدان فداکاری می‌گردد.

انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۳۹
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۰۱ آبان ۱۳۹۴
بدانیم دقت دراجرای برجام همه حضورفعال داشتندوحالادرزمان اجرای برجام دراجرای اقتصادمقاومتی مثل برجام دقت شودراهگشااست
آخرین اخبار