هر صبح با شور و شوق برای دوختن پرچم جدید و خدمت به مردم وارد کارگاهش می‌شود و ...

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان _ زهرا رمضانی :

محرم که از راه می رسد دل‌ها اندوهگین و غمناک است حتی بعضی از شغلها که ارتباط بیشتری با محرم دارند هم غرق در ماتم می‌شوند.در بین این مشاغل پرچم‌دوزها و پرچم فروشی‌ها حال و هوای دیگری دارند.

* یکی از مشاغلی که در محرم رونق بیشتری دارد

در تهران به ویژه در محله بازار فروشگاه‌ها و مغازه‌های ویژه‌ای در طول سال در زمینه فروش پرچم فعالیت می‌کنند اما فقط چند کارگاه ویژه دوخت پرچم هستند که از قدیم مشغول این کار هستند.

به اطراف که نگاه می‌کنم دیوارها مزین شده به پرچم‌های ویژه عزا که هرکدام به کلمه و جملاتی نقش بسته‌شده است.

*صدای چرخ خیاطی کارگاه پرچم‌دوزی سکوت شهر را می‌شکند

هرچقدر که نزدیک‌تر می‌شویم صدای چرخ پرچم‌دوزها بیشتر به گوش می‌رسد. وارد مغازه که می‌شویم با انبوهی از پرچم‌ها مواجه می‌شویم پرچم‌هایی که هرکدامشان دل و روحت را به یکی از معصومین(ع) گره میزند.

آقای درخشان که سالهاست در این شغل کار می‌کند، می‌گوید: بهترین روزهای عمر خود را در این کارگاه گذرانده‌است. می‌گوید که سالهاست با صدای چرخ مأنوس است. با دوختن این پرچم‌ها روحیه و انرژی خاصی می‌گیرد.

*کار برای اهل بیت(ع) روزی را زیاد می‌کند

ارادت بی‌اندازه به سالار شهیدان در میان پرچم‌دوزها موج می‌زند ارادتی که شاید همه‌جا به چشم بخورد، اما انگار اینجا حال و هوای دیگری دارد.

آقای درخشان از درآمدش راضی است و معتقد است نگاه ویژه ائمه اطهار(ع) به رزق و روزیش برکت می‌دهد. از پرچم‌های زیادی که دوخته است حرف می‌زند و با چشمانی که نم اشک در آن پیدا است می‌گوید: ارادت به امام حسین(ع) بهترین احساس در زندگی‌اش است.

*با عشق به محل کارم می‌آیم 

10سال است که پرچم میدوزد و هنوز صبح‌ها با عشق و اشتیاق قدم به مغازه‌اش می‌گذارد. آقای صارمی مشغول پرچم‌دوزی است. از معنویت این شغل حرف می‌زند از اینکه هر صبح با شور و شوق برای دوختن پرچم جدید و خدمت به مردم وارد مغازه و کارگاهش می‌شود و قبل از شروع کار وضو می‌گیرد. او از کارهایش می‌گوید که برای بارگاه امام حسین‌(ع) دوخته است. اما خودش هنوز قسمتش نشده که برای زیارت برود.

*بزرگ‌ترین افتخار زندگی‌ام خدمت به امام حسین(ع) است

در زندگی هر شخصی موردی است که بتواند به آن افتخار کند و تمام افرادی که اینجا هستند بزرگ‌ترین افتخار زندگیشان را خدمت به امام‌ حسین(ع) و زنده نگه داشتن نام ائمه(ع)  می‌دانند.

قاسمی یکی دیگر از کارکنان پرچم‌دوزی است که 30 سال پا به رکاب چرخ خیاطی گذاشته است و می‌گوید: کار پرچم‌دوزی از ماه ذیقعده آغاز می‌شود و مردم در آستانه محرم برای خرید پرچم هیئت‌ها مراجعه می‌کنند و تلاش ما تعامل با خریدار است. این شغل دنیای عجیب و پر رمزی دارد که تا واردش نشوی آن را درک نخواهی کرد.

از کارگاه پرچم‌دوزی بیرون می‌آیم، اما به راستی که تا با نام و یاد ائمه(ع) مأنوس نشویم، نمیتوانیم زیبایی این کار را درک کنیم.


انتهای پیام/

برچسب ها: پرچم ، هیات ، سینه زنی ، نوحه ، مداحی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار