با پایین آوردن قیمت بلیط مشکل سینما و جذب مخاطب بیشتر حل نخواهد شد.

علی سرتیپی تهیه‌کننده سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص جزئیات قیمت‌گذاری بلیط فیلم‌های سینمایی، نوسان آن و تأثیرش بر جذب مخاطب گفت: تعیین قیمت بلیط فیلم‌های سینمایی بر عهده معاونت سینمایی وزارت ارشاد است و در پایان هر سال مشخص می‌شود. در این میان از صنوف مختلف نیز مشاوره می‌گیرند اما در نهایت نظر قطعی را خود وزارت می‌دهد.

وی افزود: کل سینما‌های ما به درجه 1، 2، ممتاز و مدرن خلاصه می‌شود که قیمت بلیط آن‌ها از 5 تا 8 هزار تومان است. در شهرستان‌ها نیز نهایت قیمت 7 هزار تومان که به لحاظ استاندارد‌های جهانی قیمت پایینی است.

وی ادامه داد: در آمریکا قیمت بلیط سینما‌ها بین 10 تا 13 دلار و در اروپا 12 تا 13 یورو است که نسبت به سینماهای ما بسیار بالا‌تر می‌فروشند. در صورتی که در شرایط فعلی تعدادی از سینماهای ما بسیار بهتر از اروپا و آمریکا هستند.

سرتیپی عنوان کرد: مجتمع «کوروش» و «چارسو» به لحاظ استاندارد‌های سالن و پرداخت هزینه با سینما‌های اروپایی و آمریکایی رقابت می‌کند که این خوشایند است اما متأسفانه قیمت بلیط در ایران نگه داشته شده و با مبلغ پایینی به فروش می‌رسد.

این تهیه‌کننده اظهار داشت: امیدواریم اینقدر فیلم‌های خوب و جذاب ساخته و فیلم‌های خارجی با کیفیت وارد شود تا بتوان قیمت بلیط را بالا برد و مردم نیز استقبال بیشتری از سینما و فیلم‌ها نشان دهند.

وی عنوان کرد: تمام چیز‌هایی که توسط دولت قیمت‌گذاری می‌شود، یارانه به آن‌ها تعلق می‌گیرد اما هیچ یارانه‌ای در این خصوص که قیمت‌گذاری آن نیز بر عهده دولت است، در نظر گرفته نمی‌شود و در واقع با هیچ کمکی در رابطه با سالن‌داری روبرو نیستیم.

سرتیپی تصریح کرد: متأسفانه سال به سال هزینه‌های نگهداری سینما‌ها بالاتر می‌رود و در مقابل اندک مبلغی به بلیط‌های سینماها اضافه نمی‌شود که دولت باید سیاست کاری خود را در این زمینه تغییر دهد.

وی افزود: ریزش تماشاگر و در پی آن تعطیلی سالن‌های سینمایی و از دست رفتن انگیزه برای ساخت سالن در ایران از دیگر مشکلات سینما‌داران است که همه این‌ها به دلیل اقتصادی نبودن مجموعه سینما با توجه به قیمت بلیط‌ها و میزان استقبال تماشاگران است.

این تهیه‌کننده تصریح کرد: با توجه به دیجیتال شدن سینما‌ها، یکسان شدن سالن‌ها به لحاظ کیفیت بالای صدا و تصویر، بی‌انصافی است که بگوییم قیمت 7 هزار تومانی بلیط گران است، نکته جالب اینجاست غیر از فیلم‌های خارجی که بلیط آن‌ها چندین برابر قیمت بلیط ما به فروش می‌رسد، فیلم‌های ایرانی مانند «نهنگ عنبر» نیز در آن طرف مرز‌ها با قیمت‌های بالاتری به نسبت ایران فروخته می‌شود.

سرتیپی بیان کرد: در کشور‌های خارجی از محصولاتی مانند پوشاک و چیز‌های دیگر مالیات 22 درصدی ارزش افزوده گرفته می‌شود اما از سینما‌ها مالیاتی دریافت نمی‌شود که جای تأمل و تعجب دارد، در مقابل در ایران 9 درصد ارزش افزوده را هر سینما‌دار باید پرداخت کند، یعنی ظلمی است که در حق سینما صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: قیمت بلیط سینما‌ها در ایران حتی برای خانواده‌های پرجمعیت نیز مناسب و برعکس چیزی است که برخی افراد نسبت به آن نقد‌های تندی را انجام می دهند و اگر فیلم خوب، زیرساخت و سالن مناسب داشته باشیم، بالا رفتن قیمت بلیط‌ها تأثیر منفی روی مخاطب نخواهد گذاشت. چنانچه مجتمع «کوروش» حدود 20 درصد فروش کل سینمای ایران را بالا برده است.

این تهیه‌کننده اظهار داشت: در نتیجه فکر می‌کنم قیمت بلیط مشکل اصلی سینمای ما نیست و پایین آوردن آن مشکلی را در خصوص جذب مخاطب حل نمی‌کند بلکه دولت باید هزینه‌های ساخت سالن‌های استاندارد و ارائه خدمات را به بهترین شکل انجام دهد و از طرفی فیلم‌های خوب تولید شود تا بتوانیم شاهد استقبال روز‌افزون سینما‌ها باشیم.

سرتیپی در پایان خاطرنشان کرد: به جز فیلم خوب و سالن مناسب، اطلاع‌رسانی سطح بالا از دیگر ارکان جذب مخاطبان سینما است که باید در این خصوص نیز تدابیری اندیشیده شود.




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱۴
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
ارایه فراغت کارت جوانان با تخفیف ۵۰ درصدی سینما و تیاتر