به گزارش خبرنگار
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان محمدرضا عطایی کارشناس برق واحد خطوط نهایی ناحیه نورد سردفولاد مبارکه اصفهان با اعلام این خبرگفت: پس از یک ماه از زمان راهاندازی خطوط اصلاح 3 و 4 بروز اتصالی در پیشانی کلاف موتورهای خط، باعث توقف خطوط و کاهش تولیدمحصول می شد که به منظور رفع این مشکل، تیمی متشکل از واحدهای دفتر فنیتعمیرات و تعمیرات تخصصی نورد سرد تشکیل و با انجام تست و اندازیگیریولتاژِ دو سر کلاف های موتور به وسیله دستگاه مخصوص، نتایج ارزنده ای حاصل شد.
وی ادامه داد: موتورهای متصل به درایوهای PWM(مدولاسیون پهنایپالس)معمولاً در معرض تنش های اضافی ناشی از ولتاژهای پالسی با پیشانی تندهستند که در اثر سیر روی کابل و برخورد با موتور با موج برگشتی جمع شده ودامنه ولتاژ بیش از حد نامی، ایجاد میکنند که باعث تنش زیاد در ورودی سیمپیچهای استاتور و بویژه روی دورهای اولیه میشوند و با ایجاد جریانهای خزشیبه مرور زمان و در مدت کمی باعث سوختن سیم پیچها میشوند، طولِکابلِ نسبتاًزیاد بین موتور و درایو از عوامل دیگر تشدید مشکل میباشد که در خطوط اصلاح 3 و 4 طول کابلهای 120 تا 160 متر، در محدوده طول کابل های طولانی قرار میگیرند ضمن اینکه سرعت زیاد سوئیچینگ ( ton ) نیز از عوامل دیگر تشدید مشکل بود.
عطایی افزود: با توجه به موارد مذکور، نصب فیلترهایDv / dt Plus VPL ضروری به نظر میرسید، این فیلترها از دو قسمت راکتورDv/dtبه همراه (VPL (Voltage Peak Limiter که وظیفه آن حذف پیکهای ولتاژ و برگرداندن این انرژیبه سمت لینک DC درایو میباشد تشکیل شده است .
کارشناس تعمیرات برق خطوط نهایی نورد سرد، صرفه جویی اقتصادی حاصل از اجرای این پروزه را حدود 2 میلیارد و970 میلیون رالا در سال بیان کرد و در خصوص مزایای اجرای این طرح گفت: جلوگیری از سوختن موتورهای اصلی خطوط اصلاح 3 و 4 ، کاهش توقفات خط تولید، افزایش عمر مفید کارکرد موتورها و دستیابی به روششناسایی موتور معیوب بدون باز کردن تخته کِلمپ موتور و فقط بوسیله درایواز مهمترین دستاوردهای اجرای این پروژه بود.
انتهای پیام/ح