امام جمعه قم در ديدار اعضاي کميته علمي و اجرايي همايش ملي «سبک و فرهنگ زندگي اسلامي در دنياي معاصر» ساختن سبک زندگي اسلامي را نيازمند اجتهاد تعميم‌ يافته و در نظر گرفتن ابعاد فکري و اخلاقي دانست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛رئيس جامعةالمصطفي العالميه در ديدار اعضاي کميته علمي و اجرايي همايش ملي «سبک و فرهنگ زندگي اسلامي در دنياي معاصر، بايسته‌ها، آسيب‌ها و راهکارها» که در سازمان مرکزي جامعةالمصطفي برگزار شد، با اشاره به تدوين کتاب «اجتهاد تمدن‌ساز»، ساختن تمدن نوين اسلامي را مهم‌ترين هدف انقلاب اسلامي برشمرد و گفت: در اين کتاب تأکيد شده است که اگر بخواهيم تمدن نوين اسلامي را بسازيم، بايد اجتهادي دامنه‌دارتر و عميق‌تر طراحي کنيم.
 
حجت الاسلام والمسلمين عليرضا اعرافي با اشاره به ساحت‌هاي امتداد نظريات ديني در زندگي بشر گفت: يکي از ساحت‌ها در اين زمينه، امتداد دين در حوزه‌هاي فلسفي و علوم اجتماعي است. امتداد انديشه ديني در فناوري‌هاي بشري و نيز امتداد در حوزه زندگي نرم بشري، از ديگر ساحت‌هاي مطرح به شمار مي‌رود.
 
امام جمعه قم، ساختن سبک زندگي اسلامي را نيازمند اجتهاد تعميم‌يافته و در نظر گرفتن ابعاد فکري و اخلاقي دانست و خاطرنشان ساخت: سبک زندگي اسلامي، بخش الزامي شامل واجبات و محرمات و بخش ترجيحي شامل مستحبات و مکروهات دارد که هر دو هم مهم است. درست است که مستحبات و مکروهات الزام‌آور نيستند، ولي مي‌توان جامعه را به آن ترغيب کرد.
 
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي، با اشاره به زواياي نگرش اسلام به موضوعات گوناگون، گفت: از منظر اسلام، مي‌توان به هر موضوعي از سه زاويه فلسفي کلامي، اخلاقي ارزشي و فقهي حکمي نگريست.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: قم ، سبک زندگی ، اسلامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.