شبکه وابسته به رژیم سعودی مدعی شد مذاکرات سوریه در وین احتمالا نتیجه قابل ملاحظه ای در بر نخواهد داشت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسین فیاض قنیبر خبرنگار شبکه تلویزیونی العربیه با اشاره به نشست وین دو با حضور ایران و شمار دیگری از کشورها گفت: با توجه به اختلاف نظر روسیه و آمریکا و عربستان درباره سرنوشت بشار اسد به نظر نمی رسد مذاکرات روز جمعه نتیجه قابل توجهی در بر داشته باشد.

وی درباره جزئیات نشست وزرای خارجه روسیه و ایران قبل از برگزاری نشست های چهار جانبه گفت: نشست و گفتگوی وزرای خارجه ایران و روسیه به مدت سی و پنج دقیقه ادامه داشت و پس از پایان گفتگو سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه به هتلی که در پشت سر من دیده می شود، وارد شد. 

این هتل محل اقامت جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا است و به نظر می رسد نشست چهار جانبه میان وزاری خارجه روسیه، آمریکا، عربستان و ترکیه یک ساعت دیگر یعنی ساعت هشت به وقت محلی شروع شود. 

وی افزود: قبل از دیدار لاوروف و ظریف، جان کری با همتای ایرانی خود در مقر اقامت ظریف دیدار کردند.

حسین فیاض در ادامه به نقل از منابع دیپلماتیک ایرانی گفت: محور گفتگوهای دو جانبه میان جان کری و محمد جواد ظریف درباره برنامه ها و اقدامات اجرایی توافق هسته ای بوده و ارتباط چندانی به بحران سوریه نداشته است.

وی درباره فضای موجود قبل از شروع نشست چهار جانبه میان روسیه و آمریکا و عربستان و ترکیه گفت: اظهارات هیئت ایرانی درباره عدم ارتباط گفتگوهای جان کری و ظریف با بحران سوریه در این نشست بیانگر این است که آنها می خواهند بگویند که روابط مان با آمریکا هنوز عادی نشده و دیدارهای دوجانبه ای که داشته اند فقط منحصر به موضوع هسته ای بوده است و گفتگو درباره بحران سوریه در نشستی که در روز جمعه میان کشورهای دوازده گانه صورت می گیرد، انجام خواهد شد. 

وی درباره پیش بینی نتیجه مذاکرات روز جمعه گفت: بر اساس منابع دیپلماتیک و با توجه به پافشاری و اصرار روسیه در دادن نقش اصلی به بشار اسد، رئیس جمهور سوریه و نظام وی در مرحله انتقالی زیاد به نظر نمی رسد اتفاق خاصی در نتیجه مذاکرات رخ دهد.

این در حالی است که آمریکایی ها بر خلاف روسیه خواستار کناره گیری بشار اسد هستند با این تفاوت که اصرای هم به کناره گیری بشار اسد در ابتدای مرحله انتقالی ندارند. اما این مطلب و خواسته ای است که سعودی ها بیشتر بر آن اصرار دارند و معتقدند که مشخص شدن تاریخ کناره گیری بشار اسد باید یکی از مهمترین اهداف نشست وین دو باشد.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار