جایی که سینمای حرفه‌ای ما مشکل معیشتی دارد، بودجه میلیاردی خرج بخش هنر و تجربه می‌شود.

سید‌ ضیاء هاشمی تهیه‌کننده سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص فعالیت گروه هنر و تجربه سینما گفت: در ابتدا به این نکته می‌پردازم که برای من جای تعجب داشت که زمان تولد یک‌سالگی هنر و تجربه به جای اینکه به جوان‌های فیلمساز که سرمایه ملی ما هستند توجه شود، شو اجرا کردیم، جشن گرفتیم و کیک بریدیم و سازمان عریض و طویلی برای آن در نظر گرفتیم،‌ اصلاً این بخش این گونه سازمان را احتیاج ندارد بلکه باید متناسب با خواسته جوان‌ها و در حد معمول باشد.

وی افزود: زمانی که سازمان بزرگی را در نظر می‌گیریم، یعنی اینکه لازمه راه‌اندازه آن صرف بودجه‌های کلان و ظرفیت‌های سینمایی بالا است. این شرایط با سینمای هنر و تجربه‌ای که هدف و خواسته آن چیز دیگری است، تناسب ندارد و در نتیجه باعث به وجود آمدن موقعیت گلخانه‌ای برای فیلم‌ساز این بخش می‌شویم و در پی آن توقعات آن‌ها را بالا می‌بریم.

وی ادامه داد: فیلمسازان بخش هنر و تجربه با به وجود آمدن موقعیت گلخانه‌ای و بالا رفتن سطح توقعات‌شان انتظار دارند هزینه کل فیلمسازی و فروش در اختیار آن‌ها، تهیه‌کننده و کارگردان اثر قرار بگیرد و به گونه‌ای راحت‌طلبی را اختیار کنند و به جای اینکه مراحل پیشرفت را پله پله طی کنند، ساده‌کاری را سرلوحه کار قرار دهند. 

هاشمی عنوان کرد: دولت، مسئولان و سیاستگذاران این بخش باید شرایط توهم‌زا را از میان جوان‌های فیلمساز بردارند و این مسئله را در آن‌ها حل کنند که همه بزرگان ما با سختی و پشت سر گذاشتن مراحل مختلف به مکان فعلی خود رسیدند، خود من به شدت حامی و موافق جوان‌ها هستم اما نباید آن‌ها را از راه به در کنیم و کاری کنیم که با بالا رفتن سطح توقعات‌شان و بر آورده‌نشدن آن‌ها باعث سرخوردگی و کنار گذاشتن فیلمسازی شوند.

این تهیه‌کننده اظهار داشت: بنابراین من امیدی به اینکه یک‌سالگی را جشن بگیرم، ندارم بلکه باید شکل واقعی و ساده هنر و تجربه را که همان فقر و از سختی به خوشبختی رسیدن است را مدنظر قرار بدهیم.

وی افزود: متأسفانه در حال حاضر فقر اقتصادی را به سینمای حرفه‌ای منتقل کردیم. جایی که به خاطر بودجه کافی بیکارند و نمی‌توانند فیلم ساخته و اکران کنند اما در مقابل اقتصاد ثروتمند را به سینمای هنر و تجربه بردیم و با دست خودمان عملاً جوان‌ها را از فیلم‌سازی دور می‌کنیم.

هاشمی در خصوص نقاط ضعف و قوت بخش هنر و تجربه بیان کرد: اساساً اینکه ما سینمای حرفه‌ای را در اختیار فیلمساز جدید قرار دهیم اشتباه است، چرا که ما کل سینما را اجاره، هزینه تبلیغات را فراهم و خلاصه تمام امکانات را در اختیار آن‌ها قرار داده‌ایم، این موضوع باعث شده حتی برای اکران فیلمشان که مهمترین بخش فیلمسازی تلاش آنچنانی نکنند.

وی افزود: راحت‌طلبی باعث می‌شود که جوان فیلمساز ما به خود اجازه دهد به راحتی با هندی‌کم و سیستم دیجیتال فیلم ساخته و اکران کند. آیا واقعاً فیلم‌سازی این است؟! این نمونه جوان‌ها که تلاش را سرلوحه کار قرار نمی‌دهند، هیچ وقت فیلمساز نخواهند شد.

وی عنوان کرد: پس به این نتیجه می‌رسیم که تمام نقاط ضعف هنر و تجربه این است که ما فیلمسازان غیر‌حرفه‌ای را گسترش می‌دهیم. در صورتی که سینمای هنر و تجربه متعلق به سینماگران حرفه‌ای است. آن‌ها باید اینقدر تولید کنند و سختی بکشند تا به انبوه و نقطه‌ دلخواه رسیده و بعد وارد سینما شوند، متأسفانه با اولین تجربه وارد سینما می‌شوند و باعث تباهی آینده فیلم‌سازی خود خواهند شد.

هاشمی بیان کرد: به جایی رسیدیم که بزرگان سینمای ما به خاطر وجود امکانات و دادن یارانه‌های مناسب، به بخش هنر و تجربه رو آورده‌اند و در واقع سینمای حرفه‌ای را تبدیل به هنر و تجربه کردیم.

این تهیه‌کننده اظهار داشت: مشکل و اشتباه، قرار دادن بهترین سینمای تهران در اختیار هنر و تجربه است. اگر آمار بگیرید خواهید دید غیر از حدود 3 فیلمی که مخاطب داشتند، بقیه فیلم‌ها فاقد تماشاچی بودند که این موضوع نیز قابل تأمل است.

وی در خصوص مخالف یا موافق بودن با اساس گروه هنر و تجربه گفت: خود من حدود سال 81-82 مسئولیت هنر و تجربه را با بودجه‌ای ضعیف در اختیار داشتم و به این جهت عقیده داریم که باید شرایط متناسب برای فیلمسازی و فعالیت هنر و تجربه فراهم کنیم و دست جذابیت‌ها و امکانات بیش از حد را از این بخش کوتاه کنیم، جذابیت‌هایی که شکل واقعی آن را از بین می‌برد و پسرفت را به وجود می‌آورد.

هاشمی تصریح کرد: جایی که سینمای حرفه‌ای ما گرفتار معیشت خود است و از سرطان رنج می‌برد، ما بودجه‌های میلیاردی را صرف بخش هنر و تجربه می‌کنیم. امیدوارم آقای ایوبی نقد‌های دلسوزانه در خصوص این بخش را غرض‌ورزی شخصی تلقی نکند و شرایط مناسب با بخش هنر و تجربه را که می‌تواند بسیار عالی باشد، به وجود آورد.




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار