کارشناس شبکه بی بی سی: «از نظر عربستان، ایران قدرتی پرخاشگر و اشغالگر است. بدون شروع یک گفتگوی جدی و صادقانه میان ایران و عربستان، وضع روز به روز بدتر می‌شود.»

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست وین که پنج شنبه و جمعه با تمرکز بر برون رفت از بحران سوریه تشکیل شد در میان اختلاف دولت‌های مختلف، با صدور بیانیه ای 9 ماده‌ای به پایان رسید.
 
 
گرچه نشست وین پایان یافت اما تلاش‌های دیپلماتیک برای حل بحران سوریه و پایان دادن به جنگی چهار ساله ادامه دارد.
 
 
تلاش‌های دیپلماتیک تنها بخشی از واقعیت سوریه است. اما هنوز جوهر بیانیه وین خشک نشده بود که دولت آمریکا اعلام کرد نیروی ویژه نظامی به شمال سوریه اعزام می‌کند.
 
 
وزرای خارجه امریکا، روسیه، ترکیه، عربستان سعودی و ایران به عنوان کشورهایی که بیشترین نفوذ را در حل و فصل این بحران دارند در مذاکرات وین شرکت کرده بودند.
 
 
هشدار روسیه به آمریکا
 
یک روز بعد از آنکه آمریکا از فرستادن ده ها کماندو و مستشار نظامی به سوریه خبرداد حالا می گوید ۱۰۰ میلیون دلار دیگر به گروه های مخالف کمک خواهد کرد.
 
 
همه این‌ها در حالی است که قدرت های جهانی و منطقه می‌خواهند دو هفته دیگر گفتگوها را ازسر بگیرند، این بار احتمالا با حضور نمایندگان دولت سوریه و گروه های مخالف.
 
 
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به آمریکا در مورد ارسال نیروهایی آمریکایی به سوریه هشدار داده است. آقای لاوروف می گوید ارسال ۵۰ نیروی عملیاتی آمریکا به سوریه می تواند به یک جنگ نیابتی در سوریه بیانجامد.
 
 
علت هشدار لاوروف این است که آمریکا "یک‌جانبه و بدون مراجعه به رهبری سوریه" دست به چنین کاری زده است.
 
 
عربستان می‌گوید ایران اشغالگر است
 
"فواز جرجس" از مدرسه اقتصاد لندن در پاسخ به این سؤال که "دستاورد ملموس مذاکرات وین چه بود؟" می گوید: «شروع محتاطانه ای بود باید هوشیارانه عمل کنند. نباید به دنبال راه حلی یک باره و سریع باشند. آغاز خوبی بود. از نظر من روندی سخت و طولانی شروع شده است. دولت اسد باید با گروه های متخاصم مخالف گفتگو کند...»
 
 
به گفته بی بی سی، وزیر خارجه عربستان اعلام کرده تا دوچیز اتفاق نیفتد راه حلی در کار نخواهد بود یکی زمان و نحوه خروج بشار اسد از حکومت و دیگری نحوه و زمان خروج نیروهای ایرانی از سوریه.
 
 
جرجس، به عنوان کارشناس این شبکه انگلیسی درباره اختلاف میان ایران و عربستان چنین اظهار داشت: «مهم ترین عامل برای غلبه بر اختلافات در سوریه کنار آمدن عربستان سعودی و ایران با یکدیگر است. تا زمانی که این دو قدرت منطقه با هم به توافق نرسند نمی توان حرفی از راه حل زد. موضع عربستان عوض نشده است. از نظر عربستان، ایران قدرتی پرخاشگر و اشغالگر است. بدون شروع یک گفتگوی جدی و صادقانه میان ایران و عربستان، وضع روز به روز بدتر می‌شود.»
 
 
استاد خاورمیانه دانشگاه لندن ادامه داد: «واقعیت سیاسی خیلی تحت تأثیر شرایط نظامی در سوریه است. تعیین کننده ترین عامل خود جنگ است و برتری نظامی. باراک اوباما اخیرا گفت که نباید سوریه به میدان جنگ نیابتی میان روسیه و آمریکا تبدیل شود ولی واقعیت این است که چنین اتفاقی مدت ها قبل افتاده است. آمریکایی ها همین حالا هم مشغول تقویت نیروهای طرفدار خود هستند. آن ها تصمیم گرفته اند که 50 نفر از نیروهای ویژه خود را به سوریه بفرستند. این پیامی برای روسیه است که آمریکا میدان سوریه را برای روسیه خالی نخواهد کرد.»
 
 
جرجس در پایان تأکید کرد: «دو خط موازی در حال دنبال شدن است. یکی گفتگوهای سیاسی و دیگری جبهه نظامی، که از نظر من جبهه نظامی مهم تر است.»


منبع: جام نیوز

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.

انتهای پیام/
برچسب ها: آمریکا ، نظامی ، روسیه ، سوریه ، داعش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.