بافت‌های کهن که نمایانگر هویت تاریخ ما هستند، گرد کهنگی به خود گرفته و در حال نابودی هستند.

صدای خاموش تخریب تاریخ در بازار تهران

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وسعت بافت‌های تاریخ شهرهای ایران از دیرباز قابل توجه بوده است.

بافت اساساً گستره‌ای هم پیوند است که از بناها، راه‌ها، مجموعه‌ها، فضاها، تاسیسات و تجهیزات شهری و یا ترکیبی از آن‌ها تشکیل شده است.فضای اصلی شهرها با راه‌‌ها، بناها و بازارهای موجود در آن‌ها تعریف می‌شود.بنای اکثر شهرهای ایران با وجود قدمت دیرینه آن‌ها از جذابیت و سبقه‌ی خاصی برخوردارند.

بافت‌ها و بناهایی که این روزها گرد کهنگی را به خود گرفته‌اند و تقریباً به فراموشی سپرده شده‌اند، حاصل ساخت و سازهای چند صدساله قدیمی قبل از سال 1300 شمسی هستند که توسط بناها و معماران قدیمی و اصیل ایرانی بنا شده‌اند و امروز جزء بافت کهن محسوب می‌شوند.

این بافت‌های کهن و به اصطلاح فرسوده نمایانگر هویت تاریخی شهرهای ما بوده و ارزش مکانی بالایی دارند اما متأسفانه امروزه با گسترش و رشد شهرها و تغییر در سبک زندگی جوامع اغلب در کشورهای در حال توسعه‌ای مثل ایران دستخوش تغییراتی شده است و اکثراً در حال تخریب و نابودی هستند.

تهران به عنوان پایتخت ایران بخش‌های زیادی از این بافت‌ها را در خود جای داده است که با گسترش فضای شهری شاهد از بین رفتن تدریجی این بناها هستیم.

** بازار تهران مرکز تجاری و اقتصادی کشور

بازار تهران یکی از مکان‌های قدیمی محسوب می‌شود که در بافت کهن و تاریخی شهر واقع شده است و برطبق سوابق تاریخی خود مرکز تجاری و اقتصادی کشور بوده و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در گوشه و اطراف این بازار بزرگ و قدیمی بناها و منازلی وجود دارد که چند صد سال از عمرشان می‌گذرد و جزئی از میراث فرهنگی و جاذبه های گردشگری کشور مان هستند.

بناهایی که در این مکان وجود دارند همگی از نظر قدمت به زمان شاه تهماسب صفوی برمی‌گردند.

به مرور زمان معماری سنتی بازار دچار آشفتگی شده، به گونه‌ای که بسیاری از قسمت‌های آن نوسازی یا بازسازی می‌شوند.این در حالی است که حتی خانه‌هایی که در این قسمت شهر و در محدوده اطراف بازار هستند دیگر از حالت مسکونی خود خارج شده و بعضاً به انباری برای قراردادن کالاها و یا به عنوان مکانی برای تولید محصول خاصی تبدیل شده‌اند.

اهالی منازل اطراف بازار با پا به سن گذاشتن خانه‌هایشان تصمیم به ترک، اجاره و یا تخریب آن خانه‌ها می‌گیرند.

* تخریب بنای قدیمی و ساخت بنای جدید به چه قیمتی!

اکثر بازاریان و یا شرکت‌های ساختمان سازی برای کسب سود و منفعت بیشتر خود حاضرند تا این بناهای تاریخی را تخریب کرده و جای آن‌ها پاساژهای بزرگ دارای چند دهنه مغازه را احداث کنند.

در این جاست که عده‌ای سودجو وارد می‌شوند و بدون توجه به قدمت و ارزش این آثار دست به ساخت و سازهای مجاز و غیرمجاز زده و سود کلانی را به جیب می‌زنند.

حال جای تامل است با توجه به ظرفیتی که این بافت‌های تاریخی در جذب گردشگر و نمایش فرهنگ و تمدن کشور دارند چرا مسئولان امر بدون دقت نظر کافی نه تنها از تخریب آن‌ها جلوگیری نمی‌کنند بلکه با این کم توجهی‌ها فضا را برای منفعت‌طلبان مهیا می‌کنند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار