هنگامی که از هویت شهر سخن می‌گوییم از چیزی صحبت می‌کنیم که در ظاهر و شکل شهر نیست بلکه در شاکله شهر است.

بافت فرسوده فرصت یا تهدید!به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، شهر زیبایی دارد که ممکن است هیچ عاملی هویتی در آن دیده نشود یا سیمای شهری آن بسیار زشت و آشفته باشد، وقتی از هویت شهر صحبت می‌کنیم به چیزی رجوع می‌کنیم که در پس ظاهر و در بطن شهر نهفته و ممکن است هیچ ربطی به شکل و ظاهر شهر نداشته باشد.

**چه ساده ساختمان‌های قدیمی جایشان را به آپارتمان‌های نو می‌دهند

یکی از دلایل بسیار مهم و آزار دهنده درباره دیدگاه مردم به این بافت  این است که نسبت به آن هیچ گونه تعلق خاطری ندارند، در سال‌های اخیر هم تعداد زیادی از این خانه‌ها به دلیل مختلف تخریب شده است. کسانی هستند که شبانه خانه‌های قدیمی شان را که متعلق به بافت سنتی است بدون اجازه میراث فرهنگ تخریب می‌کنند تا بتوانند در ان جا آپارتمان‌های گران  قیمت بسازند.

پژمان پشمچی زاده معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در این باره می‌گوید: برای این که سطح زندگی در منطقه 12 را افزایش دهیم باید به صورت جدی به مشکلات کنونی ورود کنیم. آن جایی که بازار نقش اساسی دارد به عنوان یک عامل توسعه اماکنی می‌بینیم که به انبار و تولیدی تبدیل شده‌اند که سکونت را کاهش داده است پس تا زمانی که سطح خدمات را افزایش ندهیم و زیر ساخت‌ها را فراهم نکنیم که بخش عمده مشکلات را سبب شده‌اند مشکلات پا بر جا خواهند ماند.

وی معتقد است: تا زمانی که ارزش سکونت را افزایش ندهیم ارزش سرمایه گذاری در بافت فرسوده معادل با میزان درآمد از بافت فرسوده منطبق نخواهد شد و تا زمانی که این چرخه اصلاح نشود و دو کفه این ترازو به نفع باز سازی منطقه 12 یکسان نشود وضعیت همین است که می‌بینیم. طرح‌های موضوعی که سال‌های گذشته در این منطقه اجرا شده بر کالبد این منطقه سایه انداخته است که از همین رو در تلاشیم نشانه‌های هویتی در منطقه را تقویت کنیم.

گفتنی است، زیبایی شهر باید بر آمده از فرهنگ و هویت جامعه باشد تا جامعه بهتر بتواند آن را درک کرده باشد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/
برچسب ها: بافت ، هویتی ، فرسوده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار