مدیر گروه بالینی دانشکده داروسازی علوم پزشکی مشهد خطاهای درمانی را یکی از علل عمده مرگ و میر در آمریکا دانست و گفت: طبق آمار اعلام شده از سوی انستیتو سلامت آمریکا هر ساله حدود ۸۰ هزار نفر در آمریکا به دلیل خطاهای تجویز دارو جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، امیرهوشنگ محمدپور مدیر گروه بالینی دانشکده داروسازی علوم پزشکی مشهد امروز در نشست خبری کنگره بین المللی کیفیت، ایمنی، تجویز و مصرف دارو در سالن جلسات شهرک دانش و سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: کنگره بین المللی کیفیت، ایمنی، تجویز و مصرف دارو کار خود را با برگزاری کارگاه‌های عمومی آغاز می‌کند.
 
وی ادامه داد: در این کنگره شش بخش خواهیم داشت که تجویز منطقی و درست دارو مهم‌ترین بخش این کنگره را شکل می‌دهد.
 
محمدپور به درمان فشار خون بالا اشاره داشت و افزود: درمان فشار خون بالا، دیابت، اختلالات خونی، درمان پیوند کلیه و قسمت سیاست‌های کشوری در تجویز دارو شش بخش این کنگره را شکل می‌دهد.
 
دبیر علمی کنگره بین المللی کیفیت، ایمنی، تجویز و مصرف دارو به برپایی ۱۰ کارگاه در این کنگره اشاره داشت و تصریح کرد: کنگره بین المللی کیفیت، ایمنی، تجویز و مصرف دارو در مدت سه روز با شش بخش و ۱۰ کارگاه کار خود را آغاز می‌کند که از این تعداد کارگاه شش کارگاه به صورت عمومی و چهار کارگاه به شکل تخصصی دنبال می‌شود.
 
مدیر گروه بالینی دانشکده داروسازی زمان برگزاری کارگاه‌های کنگره بین المللی  کیفیت، ایمنی، تجویز و مصرف دارو را بعدازظهرها دانست و بیان داشت: این کارگاه‌ها با حضور اساتید مطرح کشوری جهت استفاده مخاطبین و آموزش شیوه‌های درست نسخه نویسی برگزار می‌شود.
 
محمدپور خطاهای درمانی را یکی از علل عمده مرگ و میر در آمریکا دانست و گفت: طبق آمار اعلام شده از سوی انستیتو سلامت آمریکا هر ساله حدود ۸۰ هزار نفر در آمریکا به دلیل خطاهای تجویز دارو جان خود را از دست می‌دهند.
 
دبیر علمی کنگره بین المللی کیفیت، ایمنی، تجویز و مصرف دارو، ادامه داد: در کشور آمریکا حدود هشت درصد از بیماران سرپایی به دلیل تجویز نادرست دارو بیمار می‌شوند و این برای کشورهای در حال توسعه هشداری نسبت به رعایت قوانین تجویز منطقی دارو می‌باشد.
 
مدیر گروه داروسازی بالینی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ما در این همایش به دنبال حذف خطاهای درمانی شایع در خصوص تجویز نادرست دارو در کشور هستیم و این هدف بزرگی است که برای اولین بار در قالب این همایش امید داریم به تحقق آن دست پیدا کنیم.
 
وی به دست یابی به حوزه‌های جدید در بحث دارو در این همایش اشاره داشت و افزود: در این همایش شکل‌های جدید درمانی کشف شده در جهان برای پزشکان و حضار کنگره ارائه می‌شود و در دو محور داروها و نقش آن‌ها در درمان‌های جدید و جایگاه دارو در ایمنی و سلامت نیز به ارائه مطالب خواهیم پرداخت.
 
محمدپور افزود: این همایش در پنج قسمت مختلف برگزار می‌شود که در هر قسمت سه سخنران به سخنرانی خواهد پرداخت و در مجموع پس از هر سخنرانی ارائه پنل را خواهیم داشت.
 
دبیر علمی کنگره بین المللی  کیفیت، ایمنی، تجویز و مصرف دارو این همایش را کاملا علمی دانست و بیان داشت: در این همایش به دنبال ارائه راهکارهای علمی در خصوص رفع مشکلات مربوط به تجویز دارو در کشور هستیم.
 
مدیر گروه داروسازی بالینی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به حضور "اخلاقی" استاد دانشگاه آمریکا و ارائه سخنرانی وی در این همایش اشاره داشت و افزود: اخلاقی؛ استاد دانشکده داروسازی آمریکا در این کنگره به ارائه تجارب خود در حوزه تجویز دارو خواهد پرداخت.
 
وی از سخنرانی استاد دانشگاه آمستردام هلند در این کنگره خبر داد و تصریح کرد: در هلند طرح شبکه‌ای کردن پزشکان موجبات موفقیت در حوزه تجویز دارو را در بر داشته است که در این کنگره جهت ارائه این طرح از استاد ارائه دهنده طرح از دانشگاه آمستردام هلند دعوت به عمل آمده است.
 
محمدپور تعداد مقالات پذیرفته شده در این کنگره را ۱۴۸ عدد دانست و افزود: از این تعداد ۱۰ مقاله به صورت سخنرانی و ۱۳۸ مقاله به صورت پوستر ارائه می‌شود.
 
مدیر گروه داروسازی بالینی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به موفقیت یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در صرفه جویی در خصوص تجویز دارو اشاره داشت و گفت: یکی از دانشگاه‌های کشور که در این کنگره موفقیت خود را به صورت ارائه مقاله در اختیار دیگران قرار خواهند داد توانسته است در بخش بستری خود در یک طول ماه ۳۰ میلیارد تومان کاهش هزینه داشته باشد.

دبیر علمی کنگره بین المللی  کیفیت، ایمنی، تجویز و مصرف دارو، ادامه داد: این حرکت در این دانشگاه توانسته است حدود ۳۰ درصد در کاهش هزینه‌ها موثر باشد که باید برای دیگر دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.
 
وی با انتقاد از تمایل مردم به مصرف دارو بدون تجویز پزشک، گفت: متاسفانه مردم علاقه به استفاده بدون تجویز دارو دارند و گاهی از پزشک تقاضا دارند که داروی مورد دلخواه آنان را در نسخه بگنجاند که این رفتار از سوی بیمار و موافقت آن از سوی پزشک غیرقانونی است.
 
محمدپور شاخص دارویی در استان را ۹.۲ دانست و در پایان، یادآور شد: در استان خراسان رضوی شاخص دارویی ۹.۲ است که بر اساس آمار ثبت شده از سوی شرکت‌های بیمه گر رسمی کشور است.

منبع: دانشجو

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار