یاسوج؛

منطقه حفاظت شده "خائیز" جاذبه ای برای جذب گردشگر

منطقه حفاظت شده "خائیز" با مساحتی بالغ بر 33 هزارو 385 هکتار در کهگیلویه از جمله مناطق زیستگاهی حیات وحش جنوب کشور است که می تواند به رونق صنعت گردشگری این شهرستان کمک کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ گردشگری طبیعی گونه ای از گردشگری است که در آن گردشگران برای بازدید از مناطق طبیعی نامسکون و دست نخورده سفر و به تماشای گیاهان، پرندگان و دیگر جانوران می پردازند.

منطقه حفاظت شده خائیز در فاصله 15 کیلومتری از جنوب به بهبهان، ازشرق به پل پادوک در خیرآباد گچساران و از غرب به سد مارون وصل می شود.

این منطقه دارای طبیعت گرمسیری بوده و از مهم ترین زیستگا های حیات وحش کهگیلویه وبویراحمد محسوب می شود.

آب دریاچه سد مارون، قلعه های متعدد، پوشش گیاهی مناسب، گونه های متفاوت درختان که بلوط گونه غالب است جلوه زیبا و توریستی به این منطقه بکر داده است.

وجود گونه هایی مانند خارشتر، یونجه وحشی، گون، اسپند، شیرین بیان، آویشن و گلهای زرد وسرخ بهاری چشم اندازهای دلنشینی برای حضور گردشگران در فصلهای مختلف سال ایجاد می کند.

عبور رودخانه مارون از این منطقه، وجود غارها، چشمه سارهای فراوان، پوشش گیاهی، جانوری متنوع و چشم اندازهای طبیعی تنوع خاصی را برای حضور طبیعت دوستان و علاقمندان به حیات وحش ایجاد کرده است.

این منطقه تپه ماهوری، کوهستانی و صخره ای با برخورداری از ریزش های جوی بین 250 تا 670 میلی متر در سال و ارتفاع مطلوب از سطح دریا زمینه تولید مثل بسیاری از گونه های نادر حیات وحش را نیز فراهم کرده است.

شاخص ترین گونه جانوری منطقه حفاظت شده خائیز کل و بز است که این منطقه را از مطلوب ترین زیستگاه های کل و بز کشور قرار داده است.

رئیس اداره محیط زیست کهگیلویه با اشاره به توجه ویژه کشورهای مختلف به حوزه محیط زیست گفت: محیط زیست جزئی از زندگی و بی توجهی به آن از سوی انسان خسارت جبران ناپذیری را برای جامعه بشری در پی خواهد داشت.

سید قدرت الله علی پور افزود: جهان خلقت مملو از ناشناخته های بسیاری که روند نابخردانه توسعه و تخریب باعث شده بسیاری از مواهب طبیعی از دسترس بشر خارج شود.

وی با اشاره به جاذبه های زیستی و طبیعی منطقه حفاظت شده خائیز تصریح کرد: حفاظت مطلوب محیط بانان، خائیز را مامنی امن برای حیات وحش منطقه و کهگیلویه و بویراحمد قرار داده است.

علی پور ابراز داشت: در سال های اخیر با اجرای طرح های فرهنگی نقش مردم در حمایت از محیط زیست و همکاری با محیط بانان رشد چشمگیری در جمعیت حیات وحش این منطقه بکر صورت گرفته است.

وی عنوان کرد: محیط زیست شهرستان از آمادگی کامل برای توسعه صنعت اکوتوریسم و حضور طبیعت دوستان در این منطقه زیبا و بکر را دارد.

منطقه حفاظت شده دنا، دنای شرقی، خائیز، خامی، دیل، سولک و سیوک که ازغنی ترین مناطق زیستی از لحاظ تنوع گیاهی و جانوری در ایران و دنیا هستند فرصت مناسبی را برای توسعه صنعت اکوتوریسم در استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد فراهم کرده است.


انتهای پیام/ی
برچسب ها: خائیز ، جاذبه ، گردشگر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.