نقش سازمان دامپزشکی در دفاع از عوامل مهاجم در حوزه دامپروری و خسارت‌هایی که در این حوزه می‌تواند تلفات انسانی و دامی را به دنبال داشته باشد،بسيار مهم است.

خالد خداویردی، معاون توسعه مدیریت و منابع اداری، مالی و پشتیبانی سازمان دامپزشکی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت:پدافند غیرعامل به زبان ساده یعنی دفاع در مقابل تهاجم دشمن بدون استفاده از سلاح یا درگیری مستقیم، اما با اجرای آن می‌توان از خسارات مالی و تلفات انسانی و همچنین تلفات دامی جلوگیری و آن را به حداقل برسانیم.

خداويردی ادامه داد: تولیدات حوزه کشاورزی، بسیار گسترده است و معمولاً در شرایط عادی ممکن است دچار بحران‌های طبیعی ازجمله سرمازدگی، خشکسالی یا در حوزه دام بروز و شیوع بیماری‌ها به‌ویژه بیماری‌های اگزوتیک، غیربومی و نوپدید شویم که ما را دچار بحران از قبیل بروز تلفات و کاهش تولیدات می کند.

وی در ادامه گفت: گاهی مواقع عوامل زیستی ارگانیسم‌های بیماری‌زایی ازقبیل میکروب‌ها، ویروس‌ها، انگل‌ها یا سموم توسط انسان از منابع زیستی تولید می‌شود و این عوامل هم بیشتر به‌منظور ایجاد صدمه و ایجاد تلفات و خسارت در حوزه دامی و تلفات انسانی و همچنین نابودی گیاهان است که به صورت آگاهانه و عامدانه برای ایجاد بحران استفاده می‌شود. البته هر تغییر زیستی را نمی‌توان گفت برای تلفات جمعیت انسانی هدف‌گذاری شده باشد، اما ممکن است امنیت روانی و امنیت اقتصادی را تحت تأثیر قرار دهد.

وی در خصوص مهمترين تهديد زيستی در کشور افزود: تهدیدات زیستی بیوتروریسم و آگروتروریسم از مهم‌ترین مصادیقآن است، اما در بخش کشاورزی و دامی بیشتر موضوع آگروتروریسم مطرح است و معنای آن استفاده عامدانه از آفت‌ها علیه دام و گیاه است که باعث خسارات هنگفتی می‌شود. باید اضافه کرد که موضوع تحقیقات بیولوژیک بیشتر در حوزه دام مصداق دارد.
 
خداويردی در مورد موقعیت کشور از نظر منطقه جغرافیایی و خطرات آن عنوان کرد: موقعيت کشور به‌گونه‌ای است که در یک منطقه پرخطر از لحاظ شیوع و بروز بیماری‌ها قرار داریم و نمونه بارز آن شیوع بیماری لمپی‌اسکین در خردادماه سال 93 بود که از مناطق غربی کشور وارد شد و این بیماری با واگیری 90 درصد و تلفات 40 درصد همراه است و این بیماری به‌دلیل اینکه به‌وسیله پشه‌ها منتقل می‌شود، می‌تواند به‌راحتی گسترش پیدا کند که در این راستا، سازمان دامپزشکی کشور با اقدامات پیشگیرانه و واکنش سریع توانست بیماری را کنترل کند که در این میان سه میلیون و 360 هزار رأس دام واکسینه و حدود 40 میلیون مترمکعب اماکن نگهداری دام، سم‌پاشی شد.
 
معاون توسعه مدیریت و منابع اداری، مالی و پشتیبانی سازمان دامپزشکی در پايان درباره جایگاه دامپزشکی در پدافند غیرعامل بيان داشت:با توجه به وظایف و مأموریت‌های سازمان دامپزشکی کشور، در تأمین بهداشت دام و مبارزه علیه بیماری‌های واگیر و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و همچنین تضمین امنیت و سلامت مواد غذایی و انجام وظیفه برای مقابله با بیماری‌های واگیر دامی و بیماری‌های مشترک و همچنین سهل بودن انتقال بیماری‌ها در حوزه پرورش و تولیدات دامی لازم است به موضع پدافند غیرعامل و بحث تهدیدات زیستی و مدیریت بحران و همچنین مباحثی ازقبیل آگروتروریسم و بیوتروریسم بیشتر اهمیت داد. علاوه بر آن می‌توان گفت نوع وظایف و مأموریت‌های سازمان دامپزشکی به‌دلیل اینکه باید واکنش سریع در مقابل بیماری‌ها داشته باشد، ارتباط تنگاتنگی با مباحث پدافند غیرعامل یا مدیریت بحران دارد.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار