فعالیت‎ها و نشست‎های احزاب و گروه‎های سیاسی با نزدیک شدن به انتخابات نمایان‎تر شده و دیده می‎شود که برخی بین برجام و انتخابات مجلس دهم ارتباط برقرار کرده‎اند.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با نزديک شدن به زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، فعالیت‌ها و نشست‌های احزاب و گروه‌های مختلف سیاسی نمایان‌تر می‌شود. به نظر می‌رسد در موقعیت کنونی برخی در داخل کشور بین برجام و انتخابات پارلمان دهم در اسفند ماه پیوند برقرار کرده‌اند و برجام به یکی از مؤلفه‌های اثرگذار بر نتیجه انتخاباتی بدل شده است به همین دلیل گرایشات گوناگون سیاسی از این طریق به دنبال احراز بیشترین کرسی‌ها در انتخابات پیش رو هستند.

در این گزارش برآنیم که بگوییم نباید از برجام به دلیل اینکه مورد توجه وسیع افکار عمومی است، استفاده ابزاری، سیاسی و تبلیغاتی شود.


آیا برجام شأن انتخاباتی دارد؟/ آیا


مرزبندی‌های تازه سیاسی در سپهر سیاست ایران

اظهارات برجامی کسانی که به دنبال کسب کرسی آینده بهارستان هستند تا جایی پیش رفته که زین پس شاید به جای استفاده از الفاظی مانند اصول گرایان و اصلاح طلبان در سپهر سیاست ایران، از موافقان و مخالفان برجام استفاده شود!

برجام امروز مهم‌ترین مسئله اختلافی و رقابتی میان جریان‌های سیاسی در کشور شده است. این روزها اصول‌گرایان و اصلا‌ح طلبان طرفدار دولت و توافق هسته‌ای از یک سو و اصول گرایان و اعضای جبهه پایداری به عنوان مخالفان برجام از سوی دیگر در حال رقابتی سخت برای نشاندن سخنان خود به کرسی هستند تا به مردم بگویند که برجام خوب است یا بد.


آیا برجام شأن انتخاباتی دارد؟/ آیا


در واقع به حدی این شائبه در اذهان تقویت شده که برجام و نحوه اجرا و نتیجه آن در انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی تاثیر مستقیم دارد که هر دو گروه سیاسی سعی می‌کنند با برجسته کردن نظرات خود در مورد برجام، مردم را متقاعد و نظر آن‌ها را به خود جلب کنند.

نگاه جناحی به برجام بزرگ‌ترین آفت ضد انسجام ملی

"علی شمخانی"، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، با بیان اینکه نگاه جناحی به برجام به هر شکلش، چه بخواهد به عنوان ابزاری در خدمت جناح خاصی قرار گیرد و چه بخواهد به عنوان ابزاری در جهت حذف جناح خاصی قرار گیرد، بزرگ‌ترین آفت ضدانسجام ملی است.


آیا برجام شأن انتخاباتی دارد؟/ آیا


باید مراقب باشیم مبادا مسئله مهمی مانند برجام تبدیل به وسیله‌ای برای تبلیغات انتخاباتی و محل اختلاف جریان‌های سیاسی قرار گیرد، زیرا اشتباه است اگر برجام را در فضای انتخابات مطرح کنیم، ما در ایران اسلامی باید مراقب باشیم که اسیر این بازی سیاسی نشویم و از برجام در تبلیغات انتخاباتی استفاده نکنیم.

زاکانی: برجام موضوع ملی است و نباید به آن سیاسی و انتخاباتی نگاه کرد

"علیرضا زاکانی" پیرامون پذیرش برجام گفت: در برجام باید خواسته‌های کشور ما و آمریکا اجابت می‌شد که این امکان با اهداف مختلف این دو کشور غیرممکن بود.

وی افزود: چه کسانی که منتقد و چه کسانی که تأیید کننده برجام هستند باید به دولت کمک کنند تا برجام با توجه به فصل‌الخطاب مقام معظم رهبری، اجرا شود و دست از تعبیرها و توجیهات شخصی بردارند.

رئیس کمیسیون برجام مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی و دولت باید دست به دست هم دهند و این کار را مبتنی بر شروط در جهت اجرا پیگیری کنند و در مسیر اجرا هم نظارت منصفانه داشته باشند.


آیا برجام شأن انتخاباتی دارد؟/ آیا


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برجام موضوع ملی است و نباید به آن سیاسی و انتخاباتی نگاه کرد اضافه کرد: ما مکمل دولت هستیم و دولت و مجلس یکی است و در زمینه اجرای برجام آن چنان که مورد تائید مقام معظم رهبری است گام برمی‌داریم.

زاکانی با بیان اینکه آمریکا برای رسیدن به اهدافش دست به هر اقدامی می‌زند و مرتب در انجام تعهدات خود بهانه می‌آورد، به وجود دو نگاه در کشور اشاره کرد و گفت: نگاه اول بر پایه استقلال نظام جمهوری اسلامی و بر پایه قرآن و فرمایش معصومان است و بر این اساس در کشور نگاه اجتهادی وجود دارد و نگاه دوم بر پایه رفع مشکلات از طریق ارتباط همه جانبه با غرب و آمریکا است و امتحان این دیدگاه در گذشته با شکست شدید مواجه شد.

برجام، خوراک تبلیغاتی؟!

سوالی که در اینجا پیش می‌آید این است که چرا برجام وسیله‌ای برای تشکیل صفوف مختلف سیاسی برابر هم شده است؟ چرا نمایندگان ملت و دیگر کسانی که به دنبال کرسی دهم بهارستان هستند، از ابزارهای تبلیغاتی منطبق با مصوبات مجلس شورای اسلامی و قانون اساسی بهره نمی‌گیرند؟

چرا گرایش‌های گوناگون سیاسی به جد و بی هیچ شک و شبهه‌ای می‌گویند که برجام و لغو تحریم‌ها در تصمیم گیری مردم اثرگذار خواهد بود، مگر نه این است که مردم ما خود فهیم و آگاه هستند و همیشه در صحنه انتخابات مدبرانه تصمیم‌ گرفته‌اند و نیازی به توصیه کسی برای تعیین سرنوشت‌شان ندارند.

سخن آخر

همه کسانی که داوطلب نمایندگی پارلمان دهم هستند باید به این نکته توجه کنند که نباید به برجام شأن انتخاباتی داد؛ یعنی برجام می‌تواند تبدیل به بحث انتخاباتی شود اما نباید عمل انتخاباتی را به عمل ملی اولویت داد و اگر نقد و تعریفی از برجام  صورت می‌گیرد، نباید بر پایه تخریب در جهت رقیب‌تراشی انتخاباتی باشد.


برجام، خوراک تبلیغاتی وکلای ملت؟!/ برجام، دستاویزی برای تبلیغات وکلای ملت؟!


درست است که مردم خواهان به ثمر نشستن نتایج برجام در زندگی روزمره خود هستند اما ملت ایران همواره در طول 35 سال از انقلاب خود نشان داده‌اند که آرمان‌‎های خود را با هیچ چیز تعویض و بدل نمی‌کنند.

اینکه برخی از کارشناسان سیاسی می‌گویند که نحوه اجرای برجام تاثير مستقيمی بر انتخابات پيش رو خواهد داشت، خب مسلم است چرا که برجام یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم است اما اینکه بگوییم چه تاثیری در رقابت انتخاباتی دارد امری غیر دموکراتیک و بی توجهی به نظر و تفکر آحاد ملت است و همه باید بدانند که میزان رأی ملت است.

گزارش از زهرا علیدادی

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۲۰:۳۸ ۱۷ آبان ۱۳۹۴
درجواب تیتری که زدی میگم:با اجازه بزرگترها بله
آخرین اخبار