رئیس کمیسیون شوراها با حضور در جمع خبرنگاران به تشریح احزاب، قانون انتخابات و تحقیق و تفحص از بنیاد شهید پرداخت.

مجلس در امر تحقیق و تفحص قدرتمند نیست/ استانی شدن انتخابات راه نجات مجلس استبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امیرخجسته رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با حضور در جمع خبرنگاران و با بزرگداشت یاد سردار همدانی و ایام‌الله 13 آبان اظهار کرد: ظلم ستیزی و استکبارستیزی جزو اعتقادات مردم شده و مردم ایران شعار مرگ بر آمریکا را جزو اعتقادات خود می‌دانند.

نماینده همدان همچنین با تشکر از اقدامات صداوسیما و دکتر سرافراز در پوشش خوب برنامه‌های مجلس بیان داشت: از زمان فعالیت کمیسیون شوراها بحث احزاب مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه 240 حزب در کشور وجود دارد اما تنها 30 حزب از این میزان در کشور فعالند که ما از نمایندگان این 30 حزب دعوت کردیم تا 5 نفر را به انتخاب خودشان و با گرایش‌های متفاوت به کمیسیون شوراها معرفی کنند.
خجسته با بیان اینکه 24 ماده در کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مورد انتخابات آتی مجلس تصویب شد گفت: تلاشمان این است که احزاب حضور پررنگی در انتخابات داشته باشند و اینطور نباشد که تنها قبل از انتخابات احزابی شکل بگیرد و بعد از آن غروب کرده و کسی پاسخگو نباشد.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با تأکید بر اینکه جامع‌ترین قوانین احزاب در این 36 سال در این مجلس تصویب شد اظهار کرد: رقابت در انتخابات آتی باید رقابت برنامه باشد و احزابی بتوانند موثر عمل کنند که دارای برنامه قوی باشند.

نماینده همدان در ادامه افزود: زمانی که احزاب وارد رقابت در انتخابات مجلس می‌شوند باید برنامه‌های خود را اعلام کرده و حتی در مجلس نیز مراقب اجرای برنامه‌های خود باشند و گزارش آن را به مردم ارائه کنند.

وی با اشاره به اینکه هیئت اجرای مجلس خبرگان و شورای اسلامی در گذشته مستقل بود اعلام کرد اکنون این دو مجلس به دلیل صرفه جویی، دقت و سرعت ادغام شده‌اند.

خجسته تصریح کرد:‌ یک مرحله‌ای شدن انتخابات مجلس مورد تأکید کمیسیون شوراها بود که بعد از بحث و بررسی در صحن علنی از یک چهارم قبل به یک پنجم تبدیل شد و هر کاندیدایی که بتواند 20 درصد آرا را کسب کند می‌تواند به مجلس وارد شود.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با بیان اینکه در سالهای 83 و 84 سیاست‌های کلان انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب و سپس به محضر مقام معظم رهبری فرستاده شد گفت: در آینده نزدیک با ابلاغ سیاست‌های کلان از سوی مقام معظم رهبری به مجلس تصمیم‌گیری‌ها را بر اساس آن انجام خواهیم داد.

نماینده همدان با اشاره به انتخابات الکترونیکی نیز تصریح کرد: با توجه به استفاده کشورهای پیشرفته از سیستم الکترونیکی برای انتخابات تصمیم گرفته شد تا در کشور نیز این امر مورد استفاده قرار گیرد و اکنون شورای نگهبان بحث سخت افزاری آن را مورد تأکید قرار داده است.

وی ادامه داد: اکنون یک سوم حوزه‌های انتخابیه کشور در انتخابات آتی مجلس و خبرگان از سیستم الکترونیکی استفاده خواهند کرد و 160 میلیارد تومان برای این امر در نظر گرفته شده که اکنون مورد پیگیری وزارت کشور است.
 
خجسته اظهار کرد: هیئت بازرسی تبلیغات انتخاباتی اکنون زیر نظر رئیس هیئت اجرایی مرکز حوزه انتخابیه‌ها در فرمانداری‌ها تشکیل می‌شود که در گذشته به دلیل نبود این هیئت بازرسی افراد به صورت سلیقه‌ای عمل می‌کردند.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با اشاره به محدودیت 5 ساله برای اعضای مؤثر احزاب منحله نیز گفت: این قانون از زمان صدور حکم انحلال یک حزب برای اعضای آن محسوب می‌شود.

نماینده همدان اظهار کرد: احزاب منحله که بدون طی فرایند انحلال حکم خود را دریافت کرده‌اند نیز قابل بررسی است.

وی با اشاره به شفاف‌سازی مالی کاندیداهای انتخابات آتی مجلس نیز بیان داشت: با توجه به جلسات کمیسیون شوراها با وزیر کشور اکنون لایحه شفاف سازی هزینه‌های انتخابات در دولت در دست بررسی است که با ارائه آن از سوی دولت به کمیسیون این لایحه را به صورت یک طرح دوفوریتی به صحن علنی ارائه خواهیم کرد تا جلوی تبانی‌ها و مشکلات را بگیرد.

خجسته با تأکید بر اینکه تحقیق و تفحص از بنیاد شهید بالای دو سال طول کشید گفت: به دلیل نبود یک برنامه مدون که یکی از نواقص موجود در مجلس است این امر دو سال طول کشید.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در ادامه افزود: ما پیشنهادی را در زمینه تدوین یک برنامه مدون به منظور انجام تحقیق و تفحص در مجلس در آینده‌ای نزدیک به صحن علنی ارائه خواهیم کرد.

نماینده همدان اظهار کرد: تحقیق و تفحص بیشتر براساس سیستم‌های اقتصادی بنیاد شهید مانند بانک دی و موسسه اعتباری کوثر بود که این تحقیق را از 45 نفر شروع کردیم و تا اخیرا که 6 نفر درگیر کار اجرایی بودند این امر را ادامه دادیم و اکنون حدود 30 هزار مستندات وجود دارد.

وی تصریح کرد: بالای 11 هزار ساعت کاری در کمیته تحقیق و تفحص وقت گذاشتیم، 500 برگه مستندات آماده شد و اکنون منتظر ارائه آن به صحن علنی هستیم اگرچه این موارد مورد بحث و جدل میان کمیته تحقیق و تفحص و بنیاد شهید شد که در آینده نزدیک با قرائت این گزارش در صحن بسیاری از موارد را اعلام خواهم کرد.

خجسته با اشاره به اینکه در روز یکشنبه 24 آبان ماه تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در کمیته قطعی می‌شود و در روز 25 با هماهنگی و تصویب کمیسیون اجتماعی آن را به صحن علنی برای قرائت ارائه خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور تأکید کرد: متأسفانه در مجلس تحقیق و تفحص‌ها به نتیجه نمی‌رسد و اگر مجلس به صورت قدرتمند تحقیق و تفحص‌های خود را انجام دهد قطعا مفاسد اقتصادی به حداقل خواهد رسید.

نماینده همدان در ادامه افزود: 20 دستگاه نظارتی باید تحت فرمان مجلس به منظور انجام تحقیق و تفحص‌ها باشند.

وی با بیان اینکه استانی شدن انتخابات طرح قوی، اثرگذار و راه نجات مجلس است گفت: با توجه به ایرادات شورای نگهبان نسبت به این طرح شاید به این دور از انتخابات نرسد اما تلاش می‌کنیم در دوره‌های دیگر مجلس استانی شدن انتخابات را عملی کنیم.
 
خجسته با اشاره به شوراهای شهر نیز بیان داشت: شوراهای شهر باید به عنوان پارلمانی محلی و شهری جایگاه خود را پیدا کنند تا بتوانند تمام دستگا‌ه‌های خدمت رسان را زیر نظر خود مدیریت کنند.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با تأکید بر اینکه مجلس طبق قانون باید هر 10 سال 20 نماینده به تعداد نمایندگان اضافه کند خاطر نشان کرد: قریب 20 سال است که این افزایش داده نشده که در آینده‌ای نزدیک طرح آن را به مجلس ارائه خواهیم کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار