دعوت نشدن اتحادیه عرب به نشست وین برای رایزنی درباره حل بحران سوریه موجب نارضایتی نبیل العربی دبیر کل این اتحادیه شده است؛اتحادیه ای که زیر سلطه حکومت های کشورهای حاشیه خلیج فارس رفته است.

نبیل العربی نقش مهمی در به حاشیه راندن اتحادیه عرب و دور کردن آن از بیشتر مسائل عربی حساس با جانبداری اش از یک طرف علیه طرف دیگر و حمایتش از دخالت های خارجی در بحران های عربی بازی کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ،روزنامه رای الیوم در سرمقاله خود نوشت:«نبیل العربی»دبیر کل اتحادیه عرب «گله»کرده و احساس تاسف می کند زیرا وی برای مشارکت در نشست وین در دو نوبت چهارجانبه و گسترده آن که روزهای پنج شنبه هفته پیش و جمعه پیشتر برای رایزنی درباره بحران سوریه برگزار شد، دعوت نشد.العربی در کنفرانس مطبوعاتی با «فدریکا موگرینی»مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این پرسش را مطرح کرد که«نمی دانم برای چه اتحادیه عرب برای مشارکت در نشست وین به رغم ایفای نقش محوری این اتحادیه در بحران سوریه،دعوت نشده است؟»

گله آقای العربی به جا نیست زیرا وی به خوبی می داند که اتحادیه عرب خود را به طور کلی در آن چه مربوط به بحران سوریه می شود،به حاشیه رانده است و تصمیم به تعلیق عضویت سوریه در آن گرفت و از یک بر ضد طرف دیگری جانبداری کرد این کار را در نتیجه فشار حکومت های کشورهای حاشیه خلیج فارس که ابزار تصمیم گیری در اتحادیه عرب و کنفرانس های زیر مجموعه آن از جمله کنفرانس سران عرب را زیر سیطره خود بردند،کرده است.

آقای العربی می گوید که «مساله سوریه دغدغه مهم اتحادیه عرب طی سال های اخیر بوده است»این درست،اما نقش اتحادیه عرب با ارزیابی بد و نادرست همراه بوده است هنگامی که از همان ابتدای بحران برای دخالت نظامی خارجی در سوریه تلاش کرد و همانند آن چه در لیبی کرد تلاش کرد پوشش بین المللی را از طریق صدور قطعنامه در شورای امنیت تامین کند.

آقای العربی تلاش کرد که این موضع گیری اشتباه اتحادیه عرب را درست کند هنگامی که در همراهی با موضع دولت جدید مصر و در انسجام با روابط طبیعی این دولت با نظام حاکم بر سوریه ،آمادگی اش برای دیدار با آقای «ولید المعلم»وزیر خارجه سوریه در هر مکان و زمانی که المعلم مشخص کند، اعلام کرد اما از این موضع گیری اش با نخستین«سرزنش»توسط حکومت های کشورهای حاشیه خلیج فارس عقب نشست.

چهار سال است که اتحادیه عرب به دور از بحران سوریه است و کرسی سوریه در این اتحادیه کاملا خالی است، برعکس سازمان ملل که همچنان به حضور نماینده سوریه در این سازمان پایبند ماند و بیش از سه فرستاده ویژه خود را در تلاش واقعی برای ایجاد برون رفت سیاسی از این بحران، به سوریه فرستاد، به رغم وجود دشوارهای زیاد و بزرگ در مسیر این برون رفت.

آقای نبیل العربی نقش مهمی در به حاشیه راندن اتحادیه عرب و دور کردن آن از بیشتر مسائل عربی حساس با جانبداری اش از یک طرف علیه طرف دیگر و حمایتش از دخالت های خارجی در بحران های عربی بازی کرد؛امری که منجر به پیچیده شدن این بحران ها و چند دستگی در کشورهای عربی و بی ثبات شدن برخی دیگر شد.

در هر حال،فقط اتحادیه عرب نیست که در نشست وین حضور نداشت و دعوت نشد بلکه طرف های درگیری در سوریه یعنی دولت و معارضان نیز در این نشست حضور نداشتند و دعوت نشدند و چه بسا آقای العربی به دلیل غیبت طرف های درگیری در سوریه برای دعوت نشدنش کمی تسلی پیدا کند.

هنگامی که اتحادیه عرب و طرف های درگیری در بحران سوریه حضور نداشته باشند و نقش بیشتر حکومت های عربی و نمایندگانشان در نشست وین شبیه «شاهد زور»باشد و دو کشور بزرگ جهان یعنی آمریکا و روسیه اختیار تصمیم گیری موثر و فعال را در امور عربی داشته باشند این یعنی نه فقط به حاشیه راندن اتحادیه عرب بلکه به حاشیه راندن یک امت به طور کامل است.
منبع:جماران
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.