مربیان کشورمان تنها به فکر هدایت تیم‌های ایرانی هستند و تلاش برای حرفه‌ای شدن ندارند.

مدعیان حرفه‌ای، به کجا چنین شتابان!به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان فوتبال ایران هم اکنون وضعیت پر فراز‌و‌نشیبی سپری می‌کند و هیچ کدام از لژیونرهای کشورمان موفق عمل نکرده‌اند و در روزهای برزخی سپری می‌کنند اما در این بین نکته قابل توجه آن است که چرا هیچ مربی از فوتبال ایران در لیگ‌های معتبر اروپایی مربیگری نمی‌کند؟

 در فوتبال کشورمان مربیان فقط به نتایج اهمیت می‌دهند و فکر و ذهنشان فقط داشتن جایگاه مربیگری است و هیچ‌گونه اهمیتی به بازی زیبا نمی‌دهند. باید ضعف مدیریتی و حمایت نکردن مدیران از مربی‌‌هایشان را به این دلایل اضافه کرد. البته در این میان افرادی بودند که سنت‌شکنی کردند و مربیگری تیم‌‌های خارجی را برعهده گرفتند.

ناصر حجازی سرمربی محمدان بنگلادش، جلال طالبی در کشورهای سوریه و اندونزی، ابراهیم قاسمپور در امارات و امیر راشدی سرمربی 10 تا 18 ساله‌های باشگاهی در لیگ فنلاند و همچنین حشمت مهاجرانی سرمربی تیم باشگاهی الشعب، تیم ملی امارات و عمان، افشین قطبی مربی حال حاضر کوراسائو و اصغر شرفی است که این افراد در تیم‌های خارج از ایران تیم‌هایی را هدایت کرده‌اند. اما دلایل این فقر مربیان ایرانی در تیم‌‌های خارجی چیست؟

این موضوع دلایل زیادی دارد و از اصلی‌ترین آن می‌توان به سنتی‌بودن مربیان، اهمیت ندادن به بازی زیبا، نداشتن جایگاه ثابت، عدم تمرکز و حمایت نکردن مدیران از مربیان اشاره کرد.

 دیگر نکته مربیان ایرانی آن است که تلاش برای رسیدن به پله‌های بالاتر و حرفه‌ای شدن ندارند و تنها فکرشان هدایت تیم‌های ایرانی است.

همچنین این نکته را باید اضافه کرد که چند سالی است پروسه ساختن مربیان جوان و آینده دار در کشورمان آغاز شده است و هم اکنون مربیان جوانی مانند فرازکمالوند، مهدی تارتار، رسول خطیبی( استعفا داد) و هم اکنون نیز محرم نویدکیا در لیگ برتر مربیگری می‌کنند.

 این نکته را نیز باید اظهار کرد: که افرادی مانند وحید هاشمیان، مهدی مهدوی کیا و فرهاد مجیدی در حال گذراندن کلاس‌های حرفه‌ای مربیگری هستند و تا چند سال دیگر می‌توان امیدوار بود که مربی‌هایی در سطح جهانی داشته باشیم.

 البته این فرصت هدایت تیم‌های خارجی که خیلی کم سراغ مربیان ایرانی می‌آید ولی اگر نیز این اتفاق رخ دهد،مربیان وطنی از آن استفاده نمی‌کنند و آن‌ را به راحتی از دست می‌دهند.

 مجید جلالی مربی حال حاضر تیم فوتبال سایپا، سال 1392 و زمانی که در فولاد خوزستان مربیگری می‌کرد، پیشنهادی از تیم برایتون انگلیس دریافت کرد و تا مرز قرارداد بستن نیز پیش رفت، اما به دلیل مشکلاتی با این تیم قرار داد و امضا نکرد و به تیم تراکتورسازی تبریز پیوست.

هومن افاضلی مربی پیشین تیم ملی در این باره اظهار کرد: برای ترانسفر مربیان ایرانی به خارج از کشور 3 مورد نقش اساسی دارد که به شرح زیر است:

1- مربیان آموزش‌های لازم را برای خروج از ایران ندیده‌اند.

2- فضا خارج مانند داخل برای مربیان ایرانی آماده نیست و آن‌ها نمی‌توانند مانند کارکردن در کشور‌مان در کشورها اروپایی کار کنند.

3- اصلی‌ترین دلیل موفق نشدن مربیان ایرانی در اروپا ارتباطات است. این موضوع که مربی بتواند با بازیکنش ارتباط برقرار کند، کار سختی است  و اصلی‌ترین دلیل هدایت نکردن تیم‌های خارجی توسط ایرانی‌ها همین نکته است.

وی افزود: مربیان ایرانی فاصله زیادی با اروپایی‌ها دارند و باید هر چه سریعتر آن را پوشش دهیم تا فوتبال کشورمان پیشرفت کند.

*برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار