با وجود ارزش و اهمیت بناهای تاریخی در تمامی کشورها اما متاسفانه برخی بافت‌های تاریخی مورد غفلت قرار گرفته‌اند.

اهمیت حفظ بناهای تاریخی در ایران چه قدر است؟به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آثار باستانی و بناهای تاریخی هر کشور پیشینه آن کشور به حساب می‌آید که این آثار دارای ارزش و اهمیت فراوانی هستند و هر شخصی موظف است برای حفظ این تمدن چند هزار ساله تلاش‌ بسیاری انجام دهد.

چگونگی حفظ هویت تاریخی در شهرهای مدرن یا شهرهای در حال پیشرفت، دغدغه‌ای است که نه تنها در ایران بلکه در کشورهای دیگر نیز وجود دارد. در تمام شهرهای معاصر که به سرعت پیشرفت می‌کنند بیشترین نگرانی‌ها در نگهداری از هسته‌های تاریخی شهرهاست که باید بتوانیم میان این دو مسئله‌ داشتن شهر مدرن‌ و حفظ بناهای تاریخی تعادل ایجاد کنیم.
 
پروفسور فابریزیوتوپتی معمار برجسته ایتالیا با تاکید بر لزوم حفظ هویت تاریخی شهرها و بهره مندی از امکانات یک شهر مدرن، می‌گوید: حفظ همزمان روند حرکت به سمت مدرنیته و حفاظت و نگهداری از بافت‌های تاریخی، اصل مهم در حفظ هویت تاریخی شهرها است و با توجه به اینکه شهر یک عنصر سیال است و به بهانه نگهداری از  آثار تاریخی نمی‌توان حرکت شهرها بر روند مدرنیته را متوقف کرد، چون شهرها هیچ وقت به عقب باز نمی‌گردند در هیمن راستا توجه مردم به سمت بافت‌های تاریخی به عنوان هویت شهرها باید بیشتر شود.

 *برخی از آثار تاریخی در کشور با کم توجهی مواجه شده‌اند

آن طور که شواهد حاکی است گویا حفظ بناهای تاریخی در ایران از اهمیت خیلی زیادی برخوردار نیست و متاسفانه برخی از آثار تاریخی که در روستاها و شهرهای مختلف کشور وجود دارد با بی توجهی و یا کم توجهی آشکاری از سوی مردم و مسئولان مواجه شده است، بطوریکه برای نگهداری از این آثار ملی کمترین بودجه در نظر گرفته شده که اغلب آن هم بدون کارشناسی دقیق به هدر می‌رود و در حوزه‌ی کاری خود هزینه نمی‌شود. هر چند در این میان هستند افراد ناآگاهی‌ که صدمات و لطماتی جبران  ناپذیر بر این آثار وارد می‌کنند.

 هوشنگ خندان دل معاون عمران و توسعه امور شهری وزارت کشور با اشاره به توجه به هویت تاریخی و میراثی شهرهای ایران، تصریح کرد: حفظ معماری اسلامی، تاریخی و ایرانی از اولویت‌ های برنامه های دولت است و خوشبختانه بین دستگاه‌های مختلف یک هماهنگی به وجود آمده که این امر کمک می‌کند برنامه ها را در راستای حفظ بافت‌های تاریخی کشور با سرعت بیشتری پیگیری کنیم.

وی گفت: حفظ بناهای تاریخی و آثار معماری قدیمی در کشور با حضور مردم میسر می شود چرا که اگر مردم در این بافت‌های تاریخی حضور نداشته باشند، این میراث شادابی کافی را ندارند.

امیدواریم با همکاری و مشارکت مردم و مسئولان ذی ربط در حفظ بناهای تاریخی، این هویت چند هزارساله و پیشینه تاریخی کشور غبار فراموشی به خود نگیرد.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۷:۳۰ ۰۵ خرداد ۱۴۰۰
اهمیت حفظ بناهای تاریخی در ایران چه قدر است؟ متعلق به قبل از اسلام باشد صفر بعد از اسلام 100در صد
آخرین اخبار