سینما این هفته اخبار خود را به عذرخواهی یک کارگردان تا چهارمین دبیری برای محمدخزاعی اختصاص داد.

از عذرخواهی یک کارگردان تا رکوردشکنی خزاعی برای دبیری جشنواره
به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سینمای این هفته با اتفاقات متعددی سپری شد که در اینجا می‌خوانید.

معرفی بهترین ها از نگاه منتقدان سینما 
نهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران برگزیدگان بخش‌های مختلف خود را معرفی کرد.

در این مراسم حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، اصغر فرهادی، ناصر تقوایی، مازیار میری، همایون اسعدیان، حسن فتحی، علیرضا داوود نژاد، پوری بنایی، نصرت الله وحدت، محمد سریر، لوریس چکناواریان، جمشید هاشم پور، حمید فرخ نژاد، واروژ کریم مسیحی، هوشنگ گلمکانی، عباس یاری، شادمهر راستین، علی نصیریان، فرهاد توحیدی، جواد مجابی و بسیاری دیگر از سینماگران، بازیگران و نویسندگان سینمایی حضور داشتند.

در نهمین شب منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران از فعالیت‌های هنری هارون یشایایی (تهیه کننده سینما)، سیروس الوند (کارگردان سینما) و امید روحانی(منتقد سینمایی) قدردانی شد.

چند خط از جشنواره فیلم کوتاه تهران
آثار «رهبر قنبری» و «کاوه بهرامی‌مقدم» در بخش جنبی سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه مرور می‌شوند.

بخش جنبی سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران غیررقابتی است و فرصتی برای تبادل اندیشه و تجربه‌های هنرمندان و ایجاد زمینه‌ای مناسب برای ارزیابی آثار است. در بخش «مرور آثار» آثار رهبر قنبری و کاوه بهرامی مقدم روی پرده می‌رود.

*تقدیر از برگزیدگان نخستین المپیاد فیلم‌سازی
برگزیدگان نخستین المپیاد فیلم‌سازی در سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تقدیر می‌شوند این المپیاد توسط سازمان سینمایی، بنیاد سینمای فارابی و انجمن سینمای جوانان ایران 10 تیرماه امسال، هم‌زمان در 59 دفتر انجمن سینمای جوانان ایران در سراسر کشور برگزار شد که 78 فیلم‌ساز به‌عنوان برگزیده معرفی شدند.

پس از انتشار فراخوان «نخستین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان سراسر کشور» در نهایت آثار تولیدشده که بیش از 473 فیلم کوتاه داستانی، مستند، پویانمایی و تجربه‌گرا بودند به ستاد مرکزی انجمن سینمای جوانان ایران ارسال شدند و کارگروه‌های استانی از بین این آثار تعداد 91 فیلم کوتاه را به‌عنوان فیلم‌های برگزیده معرفی کردند.

*افزایش تعداد متقاضیان آثار تجربی و پویانمایی در جشنواره فیلم کوتاه
تعداد متقاضیان بخش «تجربی» و «پویانمایی» در سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

در جشنواره امسال مجموعا 1701 اثر در قالب‌های داستانی، مستند، پویانمایی و تجربی متقاضی حضور شده‌اند. در این میان تعداد آثار داستانی 957، مستند 356، پویانمایی 161 و تجربی 227 بوده است.

در سال گذشته تعداد آثار متقاضی در بخش تجربی 217 فیلم و تعداد آثار متقاضی در بخش پویانمایی 147 فیلم بود.

نگاهی به آمارهای اعلام‌شده نشان می‌دهد که تعداد آثار راه‌یافته به جشنواره امسال در بخش داستانی 54 اثر، در بخش مستند 24 فیلم، تجربی 16 اثر و در بخش پویانمایی 40 فیلم در بخش ملی است.

*بزرگداشت زاون قوکاسیان در جشنواره‌ی فیلم کوتاه تهران
در بخش جنبی سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از زنده‌یاد «زاون قوکاسیان» منتقد و صاحب‌نظر سینمای ایران تقدیر می‌شود.

قوکاسیان، متولد 1329 اصفهان، منتقد و صاحب‌نظر سینمای ایران، ناشر کتاب‌های سینمایی و مدرس دانشگاه‌های سوره تهران و سپهر اصفهان بود که در اسفندماه 1393 در اثر بیماری از دنیا رفت.

سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از 20 تا 26 آبان در پردیس چارسو برگزار می‌شود.

خزاعی دبیر جشنواره‌ِ فیلم مقاومت شد
محمد خزاعی برای چهارمین‌بار دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت شد. خزاعی پیش از این در سه دوره قبلی نیز دبیری این جشنواره را عهده دار بوده است.

این حکم طی مراسمی با حضور سردارجواد جباری مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت، محمدحسین نیرومند مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، روح الله سهرابی قائم مقام انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، ناصر درخشان مدیر دبیرخانه دائمی جشنواره فیلم مقاومت به وی داده شد.

حضور فیلم های ایرانی در جشنواره های خارجی

*نمایش «مرگ ماهی» در لندن
فیلم سینمایی «مَرگِ ماهی» به کارگردانی سید روح‌الله حجازی به بخش مسابقه ششمین جشنواره فیلم‌های ایرانی لندن راه یافت.
سید روح‌الله حجازی برای دومین‌بار است که با یکی از فیلم‌هایش در جشنواره فیلم‌های ایرانی لندن حضور دارد. او پیش از این با «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» در بخش مسابقه این جشنواره حضور داشت.

*چند متر مکعب عشق در اسپانیا
فیلم «چند متر مکعب عشق» به کارگردانی جمشید محمودی برای نمایش و شرکت در رقابت‌های جشنواره «کاسا آسیا»ی اسپانیا راهی بارسلونا شد.

عذرخواهی نیکی کریمی از مخاطبان «شیفت شب»
نیکی کریمی تهیه کننده و کارگردان «شیفت شب» بابت تاخیر در اکران فیلمش از مردم عذرخواهی کرد.
این بازیگر در یادداشتی خطاب به مردم نوشت: «مردمِ خوبم، اکران فیلم وزین "محمد رسول الله ( ص) " با استقبال شما عزیزان روبرو شده است که باعث تمدید پخش آن در گروه سینمایی آزادی گردیده است، همان سینماهایی که وعده کرده بودیم فیلم "شیفت شب" را تقدیمتان کنیم، ما به احترام نام عزیز پیامبر و علاقه شما فرهنگ دوستان، برای اکران "شیفت شب" صبوری می‌کنیم و مسوولانه بابت این تاخیر خوش یمن، عذرخواهی می‌کنیم.

در جلسه هیات امنای بنیاد فارابی چه گذشت؟

جلسه هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی با حضور اعضای آن برگزارشد.
در این نشست علیرضا تابش - مدیرعامل این بنیاد - با ارائه گزارشی از فعالیت‌های بنیاد در عرصه‌های مختلف، برنامه‌های آینده را تشریح کرد.

حجت‌الله ایوبی - رییس هیات امنای بنیاد فارابی - نیز در این نشست، از فعالیت‌ها و اقدامات مدیر جدید بنیاد فارابی در 9 ماه گذشته تقدیر کرد. محمود عزیزی، سیدمحمد بهشتی، محمدمهدی حیدریان، هوشنگ مرادی کرمانی، سیدمحسن مهاجرانی، محمدمهدی عسگرپور، شهریار بحرانی و حسن خجسته از جمله حاضران در این جلسه بودند.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار