مدرس جهانی تنیس روی میز گفت: متأسفانه هیچ برنامه جامعی برای پینگ‌پنگ وجود ندارد و حتی توانایی ساخت یک توپ را هم نداریم.

حمیدرضا ثمری خلج مدرس جهانی تنیس روی میز کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار سایر حوزه‌های گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، پاسخگوی سؤالات شد.
 
وی در خصوص عملکرد سعادتمند در مدت زمان حضورش در فدراسیون به عنوان سرپرست موقت اظهار داشت: سعادتمند از جهاتی نسبت به دوره‌های گذشته بهتر بوده است، صرفاً دوره محمد زارع‌پور منظورم نیست بلکه تمام دوره‌های گذشته این رشته را می‌گویم. عملکرد مدیریتی وی خوب بوده ولی نقاط ضعف و قدرتی هم داشته است.
 
ثمری خلج در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که ویژگی‌های رئیس بعدی فدراسیون باید چگونه باشد گفت: از گذشته روی این موضوع پافشاری کرده‌ام و حالا به صورت کلی توضیح می‌دهم. متأسفانه در گذشته بستر مناسب برای حضور همه افراد در تمام زمینه‌ها مانند مربی، داور، عوامل اجرایی، مدیران و... فراهم نشده است و هیچ‌کدام سعی در به وجود آوردن بستر مناسب تلاش نکردند و به مسائلی مانند تقویم سالیانه، مسائل استراتژیک و سایر موضوعاتی که باید در اولویت باشد توجه نکرده‌اند.
 
وی در ادامه افزود: باید به سایت‌های وزارت ورزش توجه و برنامه‌های مناسب برای قهرمانی ریخته شود، اگر برنامه جامع و درست وجود داشته باشد هم می‌توان ورزش همگانی را گسترش داد و هم‌ این که در بحث قهرمانی وارد شد و به همین دلیل رویکرد و بستر مناسبی وجود نداشته است به همین دلیل کسانی هم که می خواستند وارد این رشته شوند به همین دلایل و علاوه بر آن قیمت‌‌های بالای کالای ورزشی که سنگین بوده وارد نشده‌اند.
 
ثمری در ادامه افزود: مدیریت سلیقه‌ای نمی‌تواند پاسخگو باشد و باید از یک جا برنامه‌ریزی جامع را ‌آغاز کرد و کار شود زیرا فعلاً با شرایط موجود تنها عده‌ای از این کارها استفاده کلان می‌برند و به همین دلیل به نفع عموم نبوده است. ما در این رشته می‌توانیم از سازمان‌های زیادی استفاده کنیم زمانی که برنامه‌ها به گونه‌ای بوده که مخاطبان درکی نداشته‌اند و برنامه‌ها سلیقه‌ای بوده طبیعتاً توجهی نمی‌کنند. زمانی می‌شود رسانه‌ها را با خودمان همراه کنیم که به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم تا همه مردم حضوری استقبال کنند و همین موضوع باعث توسعه می‌شود و با همراهی رسانه‌ها می‌توانیم به گونه‌ای عمل کنیم تا خانواده‌ها ترغیب شوند و سرمایه‌گذاری کنند.
 
**مسئولان انتقادپذیر نیستند
 
وی ادامه داد: از دیگر مشکلات ما در این رشته این است که مسئولان نقدپذیر نیستند. در حالی که در کشورهای دیگر این گونه نیست که یک نفر به دلیل نقد یک موضوع برکنار شود. حتی برای باشگاه‌ها هم شرح وظیفه دقیقی وجود ندارد و بودجه درستی ندادند و هر چه را که دریافت می کنند افراد خاص استفاده می‌کنند و پول‌ها را هدر می‌دهند.
 
مدرس جهانی تنیس روی میز در ادامه در خصوص سایر مشکلات پینگ‌پنگ اطهار کرد: ما حتی یک توپ پینگ‌پنگ نمی‌توانیم بسازیم و برای همین مقدار زیادی پول را از کشور خارج می‌کنیم و با هزینه بسیار زیاد حداقل امکانات را فراهم می‌کنیم به طوری که برای یک توپ دو هزار تومان هزینه کنیم و بهره این کار را چه کسی می‌برد؟ از نظر مهندسی ورزش، ابزاری که احتیاج است اگر به صورت انحصاری در اختیار کسی باشد سوءاستفاده می‌‌کند. میزها را از جای دیگر وارد می‌کنیم و هزینه‌ زیادی می‌کنیم یا در خصوص سفرهای خارجی برنامه درستی نداریم و خیلی از افراد را بی‌دلیل اعزام می‌‌کنیم.
 
من در 2 تا 3 ماهی که دبیر فدارسیون بودم دیدم که 70 درصد کارها برنامه‌ریزی است و با یک برنامه‌ریزی خوب می‌شود موفقیت زیادی بدست آورد.
 
وی در ادامه در خصوص این که آیا تنیس روی میز می‌تواند درآمدزا باشد تا احتیاجی به بودجه‌های محدود نداشته باشد گفت: شاید در وضعیت کنونی مناسب نباشد که در این خصوص صحبت کنم ولی در حال حاضر افراد زیادی هستند که می‌خواهند حمایت کنند. افرادی که شرکت‌ها و کارخانه‌‌های زیادی دارند.
 
دبیر سابق فدراسیون در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر آن که آیا با توجه به پتانسیل‌ها، امکانات و مشکلات مالی که وجود دارد، تنیس روی میز در کشورمان و در سطح جهانی توانسته به جایگاه واقعی خود برسد یا خیر اظهار داشت: حقیتاً خیر، ما نتوانسته‌ایم اگر امثال نوشاد و نیما عالمیان را هم‌اکنون داریم به دلیل روش‌های ما و مدیریت‌ها نبوده است. به خاطر دارم زمانی که سرمربی تیم دانشگاه بودم نیما و نوشاد بازیکنان ما بودند. حالا هم باید بستری فراهم شود تا بازیکنانی امثال نیما و نوشاد به ظهور برسند. ولی حالا می‌توانیم با یک برنامه‌ریزی خوب و دقیق و با حمایت از مسئولان و مربیان محلی که زحمت می‌کشند ولی متأسفانه دیده نمی‌شدند. می‌توان بازیکنان خوبی تحویل جامعه پینگ‌‌پنگ داد. باید تلاش کرد تا بتوانیم جایگاه واقعی‌مان را در سطح ملی و جهانی بیابیم.
 
وی در ادامه اظهار داشت: می‌توانیم ده‌‌ها و صدها بازیکن داشته باشیم اگر برنامه‌ریزی مناسب داشته باشیم به صورت اتوماتیک بیشتر خواسته‌هایمان بدست می‌آید.
 
پتانسیل‌ ما بالاست به طوری که به خاطر دارم که در سال‌های پیش یک بازیکن با 45سال تنها به دلیل تکنیک زیادی که داشت توانست مقام  یک مسابقه جهانی را بدست آورد. اگر ما این گونه نیستیم به دلیل ضعف مدیریتی است که وجود دارد بعضی از مدیران شاید پول خوبی درآورند و درآمدزایی خوبی داشته باشند ولی لزوماً مدیر خوبی نیستند، متأسفانه داوری‌ها هم به گونه‌ای است که به راحتی می‌توان یکی را به اوج رساند یا یکی را کلاً نابود کرد.
 
ثمری خلج در ادامه در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که با توجه به زمان کمی که تا انتخابی المپیک باقی‌مانده می‌توان به حفظ سهمیه‌های سابق امیدوار بودند یا خیر گفت: زمانی که برنامه‌های درازمدت نداریم باید در کم‌ترین زمان بهترین برنامه‌ریزی را انجام دهیم. صعود به المپیک احتیاج به برنامه‌ریزی طولانی دارد اگر حتی سال گذشته هم انتخابات برگزار می‌شد باز هم زمان کم بود.
 
 مدرس جهانی پینگ‌پنگ در پایان اظهار داشت: در یک مقطعی که صحبت از جامعه مدنی بود صحبت از آن بود که هرکسی بر اساس شایستگی‌اش در جایگاهی قرار بگیرد، این صحبت برای 12 الی 15 سال پیش است در آن زمان آقای شهنازی و خانم لییوچی مسئولیت داشتند و سیستم ارزیابی را تعریف کردند که براساس آن بسیاری از مربیان آمدند و در جایگاه‌های خاصی قرار گرفتند، براساس این سیستم ارزشیابی خیلی از کسانی که مسئولیت نپذیرفته بودند آدم‌های دلخواه خیلی‌ها نبودند. ولی مسئولین مربوطه حتی 2 ماه هم حاضر به تحمل این افراد و شنیدن نقدهایشان نداشته و به همین دلیل پس از مدتی کل سیستم را منحل کردند.
 
رئیس فدارسیون باید صبر داشته باشد ونقدپذیر باشد متأسفانه آن برنامه اولین و آخرین برنامه جامعی بود که اجرا شد. امیدوارم هرکدام از دوستان در انتخابات موفق شد برنامه‌‌ریزی خوبی داشته باشد.

*برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار