بیش از 50 درصد کالاهای سلامت تولید داخل است/صادرات دارو راه توسعه صنعت دارویی ایران

رئیس سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت گفت:به طور کلی بیش از 50 درصد کالاهای سلامت تولید داخل و 30 درصد وارداتی و 20 درصد به صورت قاچاق است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت در خصوص صادرات و سرمایه گذاری دارو ،‌تجهیزات پزشکی و سیاست‌ها عنوان کرد: 6 هزار برنامه دارویی برای 3 هزار دارو داریم که 80 درصد پروانه تولید داخلی و 20 درصد پروانه‌های وارداتی دارند. ما در بازار تجهیزات آرایشی بهداشتی و دارو 0.4 دهم تا 0.5 دهم دنیا هستیم. در حالی که جمعیت ما یک دهم جمعیت دنیا است. 

وی ادامه داد: در تجهیزات پزشکی سهم تولید داخلی کمی داریم اما در پزشکی سهم تولید بسیار بالا است به طور کلی بیش از 50 درصد کالاهای سلامت تولید داخل و 30 درصد وارداتی و 20 درصد به صورت قاچاق است که از 4 هزار و دو میلیارد دلار بازار کالاهای سلامت تقریبا سهم وارداتی ما در سالهای اخیر ثابت مانده است.به گونه‌ای که دو سوم سهم تولید داخل و یک سوم سهم واردات است. 

وی افزود: سرانه مصرف دارو در ایران 54 دلار ، جهانی 135 دلار، ترکیه 150 دلار و کشورهای عربی حدود 260 دلار است.در 4 سال اخیر از لحاظ عددی بازار ما رشدی نداشته است . پیش بینی در سال 94 هم به همین منوال است. 

دیناروند در ادامه گفت: میزان برق مصرفی برای واردات دارو تا سال 92 پیشرفت داشته ولی در سال 93 برای اولین بار وابستگی دارویی ما کاهش یافته است و به زیر یک میلیارد دلار رسیده است که امیدواریم این مقدار بازهم کاهش یابد. نکته مهم میزان صادرات دارو در ایران است که تا سال 90 سیر سعودی داشتیم، در سال 90 تا 92 میزان صادرات دارو به علت سیاست‌های کنترل صادرات کاهش یافت ولی در سال 93 این مقدار بسیار افزایش یافت . استراتژی ما در طول 30 سال گذشته تولید به جای واردات بوده است. سیاست سلامت در کشور اجازه نمی‌دهد که ما از صنعت دارویی خود حمایت کنیم بنابراین راه توسعه صنعت دارویی ایران به دلیل وجود زیر ساختهای لازم صادرات دارو است که باید نگاه خود را به این حوزه تغییر دهیم. کمک وزارت خارجه بسیار حیاتی است تا ما بتوانیم از بازار جهانی سهم خود را بگیریم هدف ما رسیدن به تراز مثبت است. 


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.