در همین رابطه یک کارشناس خودرو با بیان اینکه انتخاب محدود خودرو برای مردم نتایج عکس را در بازار کشور خواهد داشت گفت: زمانی میتوان به تأثیر اعطای این تسهیلات بانکی در به رونق انداختن بازار داخلی امیدوار بود که مردم در انتخاب خودروی مورد نظر خود آزاد باشند.
فضلالله جماللو در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: اینکه مردم بتوانند چه خودروهایی را انتخاب کنند در اثرگذاری اعطای تسهیلات بانکی بر بازار داخلی کاملاً مؤثر خواهد بود.
وی افزود: اگر دولت و به تبع وزارت صنعت، معدن و تجارت به انتشار اسامی محدودی از خودروهای صرفا تولید داخل اقدام کنند قطعاً تأثیر وام خودرو منفی خواهد بود.
این کارشناس صنعتی با تأکید بر اینکه باید مسئولین دایره انتخاب مردم را وسعت دهند اظهار کرد: یقین داشته باشید در صورتی که مشمولیت اعطای وام 25 میلیون تومانی خودرو شامل خودروهای باکیفیت داخلی شوند قطعاً اقبال عمومی نسبت به دریافت این تسهیلات و خرید خودروی داخلی کاملاً مثبت خواهد بود.
** تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو گرهای را باز نمیکند
یک کارشناس صنعتی با بیان اینکه میزان تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو به اندازهای نیست که بتواند تحریک جدی در بازار خودروی داخلی به وجود آورد گفت: متأسفانه آشفتگی بازار خودرو و رکود عمیق آن به اندازهای است که اعطای چنین وامهایی نمیتواند گره کور بازار خودرو را باز کند.
محسن رزمخواه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: تسهیلات خودرو که به منظور تحریک تقاضا در بازار اجرایی شده چنانچه در کوتاهمدت تأثیرگذار باشد در میان مدت و بلند مدت کاملاً بیتأثیر است.
وی افزود: مشکلات صنعت خودرو ایران بسیار عمیق است ویکی از راهکارهای کاهش رکود در بازار خودروی ایران افزایش کیفیت محصولات تولیدی است.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بایستی در بخش کیفیت خودرو، سرمایهگذاریهای کلان و وسیعی در زمینه طراحی و کیفیت صورت گیرد اظهار کرد: یکی از مشکلات صنعت خودروی ایران قطع ارتباط آن با سازندگان پیشرفته خودرو در جهان است.
به گفته این کارشناس اقتصادی اعطای تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو که تنها 20 روز از اعلام رسمی آن میگذرد نه تنها موجب خروج این بازار از رکود نشده است بلکه به دلیل آنکه مردم منتظرند تا خودروهای سال 95 را خریداری کنند عملاً رکود بیشتر شده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در حالی که به گفته رئیس انجمن صنایع همگن خودرو فهرست خودروهایی که مشمول طرح تسهیلات 25 میلیون تومانی میشوند فردا از سوی وزارت صنعت و معدن و تجارت اعلام میشود اما این تعلل خود موجب رکود بیشتر بازار خودروی داخلی شده است.
آرش محبی نژاد در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه همه منتظرند تا اسامی خودروهای مشمول طرح 25 میلیون تومانی وام خودور اعلام شود گفت: امیدواریم خودروهایی که اعلام میشود مورد اقبال عمومی مردم جهت خرید قرار گیرد.
وی افزود: اعلام اسامی خودروهای که توسط وزارت صنعت ومعدن و تجارت که فردا صورت میگیرد موجب میشود که قدرت انتخاب مردم تاحدودی محدود شود.
برپایه این گزارش و به گفته کارشناسان بازار خودرو نفس محدود کردن خودروهای مشمول اعطای وام 25 میلیونی خودرو خود موجب ایجاد رکود در بازار داخلی میشود چرا که خودرو های اعلام شده از سوی وزارت صنعت شامل خودرو های بی کیفیت و کم کیفیت شود این ذهنیت را میان مردم ایجاد میکند که دولت با اجرایی کردن فرایند اعطای تسهیلات بانکی دربخش خودرو تنها سعی دارد خودروهای بیکفیت داخلی که درانبارهای شرکتهای خودرو ساز داخلی خاک میخورند؛ به مردم بفروشد.
این درحالی است که درشهریور سال جاری شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران طبق سنوات گذشته جدول رده بندی کیفی خودورهای سواری را منتشر کرده است و بر اساس این جدول کلیه خودروهای کمتر از 25 میلیون تومان که احتمالاً در لیست مشمولیت اعطای وام 25 میلیون تومان قرار خواهد گرفت احتمالاهمان خودروهای کم کیفیت اعلام شده از سوی استاندارد هستند.
بر اساس تصمیم شورای پول و اعتبار،تمامی خودروهای داخلی که حداقل 40 درصد از قطعات آن ساخت داخل است،مشمول اعطای وام 25 میلیونی خودرو هستند.برپایه این تصمیم،خودروهایی که امکان خرید آن از طریق تسهیلات یاد شده امکانپذیر است،پیش بینی میشود،شامل جدول زیر باشد.
نام خودرو |
قیمت کارخانه |
پیش پرداخت |
مبلغ وام |
میزان اقساط ماهانه |
۴۰۵GLX |
۲۸میلیون و ۸۸۲ هزار تومان |
۵ میلیون و ۷۷۶ هزار تومان |
۲۳ میلون و ۱۰۶ هزار تومان |
۴۵۸ هزار و ۹۰۰ تومان |
۴۰۵SLX |
۳۰ میلیون و ۷۱۷ هزار تومان |
۶میلیون و ۱۴۳ هزار تومان |
۲۴ میلیون و ۵۷۴ هزار تومان |
۴۸۸ هزار تومان |
پژوپارس |
۳۵ میلیون و ۴۹۶ هزار تومان |
۱۰ میلیون و ۴۹۶ هزار تومان |
۲۵ میلیون تومان |
۴۹۶ هزار و ۵۵۰ تومان |
۲۰۶ تیپ ۲ |
۳۲ میلیون و ۵۱۷ هزار تومان |
۷ میلیون و ۵۱۷ هزار تومان |
۲۵ میلیون تومان |
۴۹۶ هزار و ۵۵۰ تومان |
۲۰۶ تیپ ۵ |
۳۴ میلیون و ۴۵۲ هزار تومان |
۹ میلیون و ۴۵۲ هزار تومان |
۲۵ میلیون تومان |
۴۹۶ هزار و ۵۵۰ تومان |
۲۰۶ صندوقدار V۸ |
۳۴ میلیون و ۹۹۲ هزار تومان |
۹ میلیون و ۹۹۲ هزار تومان |
۲۵ میلیون تومان |
۴۹۶ هزار و ۵۵۰ تومان |
رانا |
۳۳ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان |
۸ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان |
۲۵ میلیون تومان |
۴۹۶ هزار و ۵۵۰ تومان |
تندر ۹۰ E۲ |
۳۷ میلیون و ۲۹۲ هزار تومان |
۱۲ میلیون و ۲۹۲ هزار تومان |
۲۵ میلیون تومان |
۴۹۶ هزار و ۵۵۰ تومان |
سمند SE |
۲۷ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان |
۵ میلیون و ۴۷۹ هزار تومان |
۲۱ میلیون و ۹۵۱ هزار تومان |
۴۳۵ هزار و ۹۹۶ تومان |
پراید ۱۱۱ |
۲۰ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان |
۴ میلیون و ۳۸ هزار تومان |
۱۶ میلیون و ۱۰۲ هزار تومان |
۳۲۰ هزار تومان |
پراید ۱۳۱ |
۲۱ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان |
۴ میلیون و ۳۳۶ هزار تومان |
۱۷ میلیون و ۳۴۴ هزار تومان |
۳۴۴ هزار و ۴۷۸ تومان |
پراید ۱۳۲ |
۲۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان |
۴ میلیون ۳۳۰ هزار تومان |
۱۶ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان |
۳۳۵ هزار و ۷۷۱ تومان |
پراید ۱۴۱ |
۱۹ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان |
۳ میلیون و ۹۳۶ هزار تومان |
۱۵ میلیون و ۷۴۴ هزار تومان |
۳۱۲ هزار و ۷۰۸ تومان |
تبیا یورو ۴ |
۲۴ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان |
۴ میلیون و ۹۳۲ هزار تومان |
۱۹ میلیون و ۶۷۸ هزار تومان |
۳۹۱ هزار تومان |
تیبا هاچبک |
۲۷ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان |
۵ میلیون و ۴۷۲ هزار تومان |
۲۱ میلیون و ۸۸۸ هزار تومان |
۴۳۴ هزار و ۷۴۰ تومان |
لازم به ذکر است که اگر جدول فوق را با آنچه که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران هرماه ارائه می دهد یک نتیجه می توان گرفت که بیشتر خودروها از درجه کیفی مناسبی برخوردار نیستند.
برپایه این جدول شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در هر مرتبه از ارزیابی های خود، خودروهای سواری را در 5 رسته قیمتی کمتر از 25 میلیون تومان، بین 25 تا 50 میلیون تومان، بین 50 تا 75 میلیون تومان، بین 75 تا 100 میلیون تومان و بالاتر از 100 میلیون تومان رده بندی می کند.
در گروه قیمتی کمتر از 25 میلیون تومان، 5 خودرو تیبا، سایپا X131 شرکت سایپا، سایپا X131 شرکت پارس خودرو، سایپا X131 و MVM110 مورد ارزیابی قرار گرفتند که د راین میان تیبا محصول شرکت سایپا کاشان با اختصاص 53.1 نمره منفی در ابتدای جدول خود قرار گرفت و از دیگر خودروهای این گروه به ترتیب 74.6، 75.6، 78.1 و 81.8 نمره منفی را به خود اختصاص دادند.
همچنین در گروه قیمتی بین 25 تا 50 میلیون تومان، ارزشیابی 15 مدل خودرو که بیشترین تعداد خودروهای مصرفی در سطح خیلی خوب را شامل می شود، ارزیابی شده است. در این بین تندر90 و تندر 90 اتوماتیک محصول ایران خودرو، با تندر 90 و پارس تندر محصول شرکت پارس خودرو نمره منفی 20.5 را به خود اختصاص دادند که به عنوان کیفی ترین خودروها در گروه خود شناخته شده اند و پژو 206 ایران خودرو با دریافت 22 نمره منفی در رده دوم تیبا2 محصول شرکت سایپا با دریافت 53.4 نمره منفی در آخر جدول این گروه قرار دارد.
گفتنی است بر این اساس و با استناد به جدول درصد بهبود یا تنزل کیفی خودروهای گروه سواری نسبت به ماه قبل|(شهریور در مقایسه با مرداد) رده بندی کیفی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اینگونه نمایش داده می شود:
برپایه این جدول رده بندی خودروهای یاد شده بازهم به لحاظ سطح کیفی خودروها، کم کیفیت و تا حدودی بی کیفیت ارزیابی شده است.
در این جدول خودروهای سایپا X132 و X131 در بخش عیوب فنی و عملکردی بیشترین نمرات منفی را کسب کردهاند همچنین خودروهای تندر 90 و تیبا 2 که در درج قیمت 25 تا 50 میلیون تومان قرار دارند از افزایش 2.9 درصدی میانگین نمره منفی نسبت به ماه قبل برخوردارند.همچنین سمند و پژو پارس،ژو 405 و پژو 206 SD نیز از جمله خودروهایی بودند که در نمودار درصد بهبود کیفی خودروهای سواری نسبت به مرداد ماه سال جاری روند نزولی داشتهاند.
برپایه این گزارش در بخش بدنه خودرو نیز سایپا X131,X132 بیشترین نمرات منفی را کسب کردهاند.
پایش جدول رده بندی کیفی خودروهای ساخت داخل در شهریور ماه سال 94 به خوبی نشان میدهد که چنانچه انتشار اسامی خودروهای مورد تأیید و مشمول وام 25 میلیونی خودرو از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت محدود به خودروهای یاد شده در بالا منتهی شود یقیناً کسی از دریافت وام خودرو استقبال نخواهد کرد و بازار خودروی داخلی بیش از پیش گرفتار رکود و ایستایی خواهد شد.البته این گونه به نظر میاید که اعطای وام 25 میلیونی قرار است به خودروهای بیکیفیت داخلی که بر روی دست خودروساز و دولت باد کرده،اختصاص یابد.
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
قیمت واقعی نشده تازه توقع دارید بریم با وام بخریم!!!!!!!
ام.
بخدا هیف از یک میلیون که آدم بخواد پای این خودرو های بی کیفیت با اون طراحی کاملاً زشت و نافرم مشون خدا وکیلی ندارو اگه هم داشتم نمی خریدم....
این جدول میزان قسط و ... اشتباه است.
با کمی حساب ساده .... امتحان کنید!!!
شاید اشتباه تایپی باشد.
مبلغ قسط را در 48 (چهار سال)که ضرب می کنی .... می بینی .... کمتر از وام می شود....تازه سود آن محاسبه نشده....
امیدوارم این فقط یک اشتباه غیرعمدی تایپی باشد.....
:-(
تفاوت . مقدار وام ازدواج و وام خرید خودرو نشان میدهد چه چیزی در اولویت دولت و بانک مرکزی است.
ازدواج جوانان یا رونق بازار انحصاری خودرو برای افرادی خاص
ولی مگه این همه آدم در صنایع دیگه بیکار شدن و سالهاست که به خرج روزمره محتاجن اینها آدم نیستند ؟
فقط خودرو مهمه ؟
پس چرا دولت بفکر این صنایع و بیکاران اون نیست ؟
فقط خودرو مهمه ؟
دیگه آب از سر گذشته اینهمه بیکار داریم بذار اون چند هزارتا هم اضافه بشه
دوستان دلیل این داستانها واضحه
مطمئن باشید که بخاطر مردم یا کارگران خودروساز نیست
فقط بخاطر سود هنگفتیه که خودشون میبرن
دیروز یکی از کارگران اخراجی پارس خودرو برام میگفت:
توی 6 سالی که در پارس خودرو بودم حتی یک بار هم مواد شوینده نخریدم و الان هم که چندین ماهه دراومدم تا یکسال آینده شوینده دارم و تمام اینها رو شرکت مجانی بهشون میداده
همچنین در مورد مواد خوراکی
هر 6 ماه به مدیران شرکت 7 میلیون تومان پول کت شلوار میدن
حالا انتظار دارید خودرو چند تموم بشه
تازه دستهای پشت پرده و هزینه هایی که از دید کارگران معمولی مخفی میماند سر جای خود
خواهشا بیندیشیم
خرید خودرو _ وام خودرو _ خودرو تحریم است
نمی خریم تا قیمت رو بیارین پایین و کیفیت رو بالا
ميگویند روزی مردی بازرگان خری را به زور ميكشيد، تا به دانايی رسيد...
دانا پرسيد: چه بر دوش خَر داری كه سنگين است و راه نمی رود؟
مرد بازرگان پاسخ داد: يك طرف گندم و طرف ديگر ماسه...
دانا پرسيد: به جايی كه ميروی ماسه كمياب است؟
بازرگان پاسخ داد: خير، به منظور حفظ تعادل طرف ديگر ماسه ريختم...
دانا ماسه را خالی كرد و گندم را به دوقسمت تقسيم نمود و به بازرگان گفت: حال خود نيز سوار شو و برو به سلامت...
بازرگان وقتی چند قدمی به راحتی با خَر خود رفت، برگشت و از دانا پرسيد: با اين همه دانش چقدر ثروت داری؟
دانا گفت: هيچ...
بازرگان شرايط را به شكل اول باز گرداند و گفت: من با نادانی خيلی بيشتر از تو دارم، پس علم تو مال خودت و شروع كرد به كشيدن خَر و رفت...
اين واقعيت جامعه ماست! ⬅️⬅️وام خودرو 25 میلیون، وام ازدواج 3 میلیون!
تفاوت . مقدار وام ازدواج و وام خرید خودرو نشان میدهد چه چیزی در اولویت دولت و بانک مرکزی است.
ازدواج جوانان یا رونق بازار انحصاری خودرو برای افرادی خاص
خودتان قضاوت کنید
مردم چه گناهی کردن که باید لگن سوارشن؟
دولت یه فکری بحال این اقتصاد ورشکسته بکنه
همه صنایع دارن نابود میشن فقط خودرو نیست
شکست خورده خودرو سازان صابون به شکم نمالند.
مگید نه باشه تا یک ماه دیگه و با گذر زمان به این گفته خواهید رسید.
خودروی ایران هرگز نمی تواند با خودروهای خارجی رقابت کند؛ انتظار بی خود نداشته باشیم.
ای کاش تحریم خودرو زمانی شروع میشد که تحریم دول غربی شروع نشده بود.
گاهی میگم:
1. خدا از یک طرف در چند سال اخیر از میزان برف و باران کم کرد؛ زاینده رود، دریاچه ارومیه و ... داره خشک میشه که نوعی تحریم گناهکاران است.
2. غرب نیز تحریم کرد.
3. ما نیز خودمان، کالای خودمان را تحریم کردیم. خواسته یا ناخواسته کارگران زیادی را از کار بیکار کردیم، و دل دشمنانمان را هم داریم شاد می کنیم.
پس ما چگونه هنوز نمردیم جای بسی شگفتی!
خودروی ایران هرگز نمی تواند با خودروهای خارجی رقابت کند؛ انتظار بی خود نداشته باشیم.
ای کاش تحریم خودرو زمانی شروع میشد که تحریم دول غربی شروع نشده بود.
گاهی میگم:
1. خدا از یک طرف در چند سال اخیر از میزان برف و باران کم کرد؛ زاینده رود، دریاچه ارومیه و ... داره خشک میشه که نوعی تحریم گناهکاران است.
2. غرب نیز تحریم کرد.
3. ما نیز خودمان، کالای خودمان را تحریم کردیم. خواسته یا ناخواسته کارگران زیادی را از کار بیکار کردیم، و دل دشمنانمان را هم داریم شاد می کنیم.
پس ما چگونه هنوز نمردیم جای بسی شگفتی!
من نمیفهمم که منظور از اینکه کارشناسان میگن اگر قرار باشه وام محدود به خودروی داخلی به انتخاب دولت باشه رونق بازار ایجاد نمیشه یعنی چی!؟! مثلا با این وام مثلا TEANA قراره بخره مشتری ؟ !!
ضمنا اینم بگم که اگر هم قرار باشه خودروهای داخلی فروش بره خوب کیفیت همینه که میبینید، و اصلا خوب نیست قیمت هم رقابتی نیست و ...