كارشناس تجويز و مصرف منطقي داروي دانشگاه گفت: مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها موجب مقاومت میکروبی بدن و عوارض ناشی از آن می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ مجید حنیفه با اشاره به اينكه بیشتر سرماخوردگی‌ها از نوع ویروسی است و برخی از علائم سرماخوردگي از نشانه‌هاي آلرژي است، افزود: مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها ‌نه تنها فایده‌ای برای بدن ندارد؛ بلکه فرد را دچار عوارض ناشی از مصرف آن و مقاومت آنتی‌بیوتیکی می‌کند.

وي با بیان اینکه مصرف آنتی‌بیوتیک در تمام موارد سرماخوردگی نابجاست، اظهار کرد: سرماخوردگی یکی از بیماری‌های دستگاه تنفسی فوقانی است که منشأ مختلفی دارد و تا زمانی‌که عفونی نباشد بیمار اجازه استفاده از آنتی‌بیوتیک را ندارد.

دکتر حنيفه افزود: باکتری‌‌ها هوشمندانه عمل می‌کنند و اگر نسبت به آنتی‌بیونیک‌ها مقاوم شوند، ژن مقاوم به باکتری را به یکدیگر انتقال می‌دهند و دیگر آنتی‌بیوتیک تأثیری در بهبود بیماری فرد ندارد.

این کارشناس دارویی تأکید کرد: مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی و خوراکی ضرر دارند و اگر فرد در آینده به عفونت بیمارستانی و یا بیماری جدی مبتلا شود که نیاز به دریافت آنتی‌بیوتیک داشته باشد، دیگر بدن فرد به آنتی‌بیوتیک مقاوم شده و به درمان پاسخ نمی‌دهد.

دکتر حنیفه با تأكيد بر اينكه هر آنتی‌بیوتیک دارای دُز مصرفی خاص، فواصل مصرف و یک دوره مصرفی معین است، تصريح كرد: در صورتی‌که آنتی‌بیوتیک‌های تجویز شده را سر وقت نخورید و یا مدت درمان را کامل نکنید، درمان ناقص مانده و در نتیجه بر اثر خدشه‌دار شدن درمان، مقاومت میکروبی پیش می‌آید.

وي در خصوص عوارض مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها گفت: از آنجا که آنتی‌بیوتیک‌ها دسته‌های دارویی متفاوتی دارند؛ بنابراین عوارضشان متنوع است و آنچه با عنوان عوارض کلی مطرح است شامل ناراحتی‌های گوارشی، ایجاد زخم در مری و تأثیر نامطلوب بر معده و اسهال می‌شود.

دکتر حنیفه افزود: اسهال از عوارض جانبی مصرف آنتی‌بیوتیک‌هاست که باعث از بین بردن میکروب‌های مفید روده می‌شود که از بین رفتن پوشش میکروبی روده‌بزرگ را به دنبال دارد.

وی تأکید کرد: خانم‌های باردار، شیرده، افراد بالای 65 سال و بیمارانی که دچار نارسایی کلیوی، کبد و حساسیت هستند پیش از مصرف آنتی‌بیوتیک حتماً باید پزشک خود را در جریان این موارد قرار دهند.


دکتر حنیفه تصریح کرد: آنتی‌بیوتیک‌ها از نظر شکل دارویی به صورت کپسول، قرص، سوسپاسیون، شربت و اشکال تزریقی هستند که مورد تجویز و استفاده بیماران قرار می‌گیرند.

كارشناس تجويز و مصرف منطقي داروي دانشگاه توصیه کرد: افراد از مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها جداً خودداری کنند؛ همچنین در رابطه با نوع مصرف و مدت زمان آن با پزشک معالج و یا داروساز مشورت کنند و در صورت داشتن هر گونه سوال در خصوص مصرف دارو می‌توانند با شماره 1490 از ساعت 10 صبح تا 14 تماس بگیرند.

انتهای پیام/گ


برچسب ها: همدان ، تجویز ، دارو ، مقاومت ، مصرف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.