پرفروش ترین فیلم ما آثاری هستند که ستاره محور نبوده، درحالیکه همواره نیمی از هزینه‌های جاری در سینمای بدنه ما صرف پرداخت دستمزد بازیگر شده است.

هدف ما رساندن هنر و تجربه به شرایط استقلال مالی استایرج تقی‌پور رئیس سیاستگذاری گروه سینمایی هنر و تجربه در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص جزئیات و شکل‌گیری بخش‌های مختلف هنر و تجربه گفت: در زمستان 90 حجت‌الله ایوبی به همراه کارشناسان جلساتی را برای حمایت و ایجاد فرصت برای فیلم‌های اجتماعی تشکیل دادند که این جلسات موفق نبود و البته این گروه هدفی جز نمایش فیلم‌های پشت خط اکران را نداشت.

وی هدف از برگزاری این جلسات را فراهم آوردن شرایط مناسب برای ورود جوانان فیلمساز به سینمای حرفه‌ای دانست و افزود: کشف جوانان مستعدی که شرایط لازم را نداشته و گوشه‌گیری کرده‌اند، از اهداف دیگر گروه تشکیل شده به حساب می‌آید. بنابراین با توجه به آیین‌نامه‌های داخلی تدوین شده 250 فیلمی که از دهه 70 تا به امروز پشت خط اکران مانده بودند، بازنویسی شدند و تعدادی فیلم هم سالانه ساخته می‌شود که با داشتن ارزش‌های لازم اکران می‌شوند. در ضمن برای تکمیل این فرآیند 25 درصد از ظرفیتمان را به فیلم‌های کلاسیک کوتاه و مستند ایرانی اختصاص داده‌ایم.

وی ادامه داد: ما با ‌آگاهی نسبت به اینکه نباید جای زیادی را اشغال کنیم کار خودمان را با 4 سالن خانه هنرمندان موزه سینما و سینماهای کوروش و آزادی و 600 تا 700 صندلی شروع کردیم و اصرار ما به مشارکت 2 سالن تجاری کشور برای این بود که شرایط مناسبی را برای اکران فراهم کرده و صاحبان فیلم‌های بلند ایران را تشویق کنیم که آثارشان را در گروه هنر و تجربه به نمایش بگذارند و خوشبختانه کار هنر و تجربه در سال اول با در دست داشتن نیم درصد از سالن‌های سینمایی کشور و 4 درصد پردیس‌های بزرگ، نزدیک به 4 درصد فروش کشور را به خود اختصاص داد.

وی افزود: اگر چه فیلم‌های اکران شده در گروه هنر و تجربه کمترین سهم را در کمک به تولید دارند اما عمده کمک‌ به آن‌ها از مجموعه کمک‌های مالی است که در بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد. البته تقریباً روند ما نسبت به کمک دولت به ما و کل سینما اگر بیشتر نبوده، کمتر نیست. بنابراین گروه هنر و تجربه از لحاظ تجاری توانسته رفتاری را از خود نشان بدهد که از نظر تعداد بلیط و مخاطب جذب شده با سینمای بدنه برابری کند و این به معنای کمک مالی به افراد علاقه‌مند به فعالیت در حوزه هنر و تجربه است.

این تهیه‌کننده عنوان کرد: بخش هنر و تجربه هم‌اکنون در تمام دنیا به وجود آمده و به خصوص در ایران و با توجه به شرایط موجود ناشی از مواجهه جوان‌ها با کمبود بودجه، استقبال بیشتری از آن شده و باعث شده که جوانان عرصه را بر کسانی که هنوز باور نکرده‌اند که قالب شکسته شده و جهان، جهانی بدون دیوار است، تنگ کنند. امروزه و با توجه به راحتی برقراری ارتباط میان انسان‌ها کار فیلمسازان راحت‌تر شد و این قشر از فعالان فرهنگی کشور امکان عرضه و نمایش بهتری را در اختیار دارند. اما در صورت بی‌توجهی به آنها سر رشته از دستمان خارج می‌شود. بنابراین خوب است که ما این تواضع را داشته باشیم که بفهمیم دنیا عوض شده و جوان‌های امروز جوان‌های دهه‌های قبل نیستند.

تقی‌پور گفت: ما باید با کمال تواضع بتوانیم ارتباط برقرار کنیم و جوان‌ها را به صورت شایسته و مناسب وارد جریان اصلی سینما بکنیم، در حال حاضر هنر و تجربه تمام تلاش خود را می‌کند که بتواند موج جدید ایجاد شده را به مشکل صحیح و درست به سینمای بدنه و حرفه‌ای کشور وارد کند. 

تقی‌پور اظهار داشت: ما در مجموع 2 درصد از بودجه حمایتی دولت از سینمای کشور را  به خود اختصاص داده‌ایم و در عمل 4 درصد فروش سالن‌های سینما سهم ما بوده که در مقابل بازدهی سینمای بدنه نتایج خوبی به حساب می‌آیند. اما هنوز تا نقطه استاندارد فاصله‌ای وجود دارد و لازمه برداشتن فاصله موجود این است که گروه هنر و تجربه برای خودش امکانات نمایشی فراهم کرده و متکی به خودش باشد البته واقعیت این است که چرخ این بخش از سینمای کشورمان تا به امروز با تکیه بر کمک‌های دولتی چرخیده و این در شرایطی است که هدف ما رساندن هنر و تجربه به شرایط استقلال مالی است.

وی بیان کرد: یکی از نکات قابل توجه مرتبط با سینمای هنر و تجربه این بود که پرفروش ترین فیلم‌های ما آثاری هستند که ستاره محور نبوده‌اند و این درحالی است که همواره نیمی از هزینه‌های جاری در سینمای بدنه ما صرف پرداخت دستمزد بازیگر‌ها شده است. امروزه در حالی که درآمد فیلم‌های پرفروش ما تا اندازه زیادی به ستاره‌ها متکی شده، تشکیل گروه هنر و تجربه قدم بزرگی برای به دست آوردن بهترین نتیجه ممکن از کمترین هزینه‌هاست. در اصل این بخش از سینمای ما افق‌های درخشانی را در مقابل هنر هفتم باز کرده که تا به حال از آن‌ها محروم بوده‌ایم اما در طول همه سال‌های گذشته همواره آینده این هنر امیدوار بوده‌ایم.

رئیس سیاستگذاری بخش هنر و تجربه گفت: مهمترین نقطه ضعف بخش هنر و تجربه و تمام سینمای کشور ما این بوده که فیلمسازان ما خیلی اهل مطالعه نیستند. این گروه علی‌رغم آنکه به نسبت سینمای بدنه مطالعه بیشتری دارند اما در تولید فیلم شتابزده عمل می‌کنند و با کوچکترین جرقه یک ایده درخشان دست به کار تولید آن شده. فکری به شیوه مناسب بیان این ایده نمی‌کنند. در اینجا می‌توان گفت بهتر است که فیلمساز پیش از تولید یک اثر، ایده اولیه آن را با صرف وقت مناسب هضم کرده و سپس دست به کار تولیدش شود.

تقی‌پور خاطرنشان کرد: ما فیلمی داریم که بیش از 100 هزار تماشاچی داشته و دو سوم صندلی‌های سالن‌های سینما را پر کرده اما همچنان از تصور اینکه اثری نزدیک به یک سال اکران شود، حیرت می‌کنیم زیرا این امر یکی از شگفتی‌های سینمای کشورمان است که تا به امروز وجود نداشته است. 

این تهیه‌کننده اظهار داشت: اگرچه تعداد فیلم‌هایی که در گروه هنر و تجربه نزدیک به یک سال اکران شده‌اند، کم است اما همین تعداد محدود نیز نشان‌دهنده اتفاق مهم و بزرگ فرهنگی و اجتماعی است که کمتر در سینمای تجاری ما به وقوع پیوسته است و از دلایل آن نیز می‌توان به وجود مخاطبان جوان و تنوع طلب اشاره کرد.

وی گفت: هدف ما این است که به مخاطبان بگوییم که دنبال نوآوری و تنوع هستیم و می‌توانیم نیاز‌هایمان را برآورده سازیم، عمده کسانی که در گروه هنر و تجربه فیلم می‌سازند افرادی هستند که با بودجه کم فیلم می‌سازند و در این میان می‌توان از فیلمسازان صاحب نامی چون کمال تبریزی و رضا داوودنژاد اشاره کرد.

وی عنوان کرد: برخی از فیلمسازان شهرستانی هم که در مناطق دورافتاده فعالیت کرده و خواستار ارائه اولین اثر ارزشمند خود هستند، در زمره کسانی قرار گرفته‌اند که با بودجه کم فیلم ساخته و وارد عرصه سینمای هنر و تجربه شده‌اند.

تقی‌پور در پایان خاطرنشان کرد: خیلی از شعرا، نویسنده‌ها و ... بدون هیچ چشمداشتی برای کمک به گروه هنر و تجربه همکاری می‌کنند و حتی دامنه کار به جایی کشیده شده که افراد سرشناس نیز برای همکاری با جوان‌ها به این بخش روی آورده‌اند، تلاش ما هم این بوده که به جوان‌ها بفهمانیم که خلاقیت هنری اولین و مهمترین مسئله همکاری ما با آن‌هاست.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار