در تمام دنیا وقتی که سینمای تجاری در ساختار شکست می‌خورد، با ایجاد ساختار‌های جدید، سینمای تجاری خود را از این بن‌بست خارج می‌کنند.

علیرضا امینی کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص چگونگی پرداختن به موضوع و ساختن فیلم «دلتا ایکس» گفت: مدتی بود که با توجه بیشتر به اطرافم در ایران و دیگر کشور‌ها متوجه شدم، هر آن کسی که راستگو‌تر است تنها‌تر مانده. به دلیل آنکه دروغ و پنهان‌کاری دغدغه من شده بود، این موضوع را به عنوان تم اصلی داستانم انتخاب کردم و در یک ساختار تجربی قصد ساخت فیلم با موضوع مذکور را داشتم. در پی آن «دلتا ایکس» نوشته و ساخته شد، از لحاظ ساختاری نیز چون ممکن بود تهیه‌کننده‌ای تمایلی به ساخت این سوژه نداشته باشد، بنابراین سعی کردم در بخش خصوصی و با بازیگران تئاتر این ساختار را انتخاب و بسازم.

امینی با بیان این مطلب که «دلتا ایکس» برای تمام رده‌‌های سنی ساخته شده، بیان کرد: موضوع و محتوای اخلاقی که «دلتا ایکس» به آن پرداخته به نحوی است که می‌تواند همه رده‌های سنی را در بر بگیرد و امیدوارم مخاطب بعد از دیدن لذت کافی برده و دست خالی از سالن بیرون نیاید.

این کارگردان درباره تمایلش برای حضور در بخش هنر و تجربه با فیلم «دلتا ایکس»، عنوان کرد: از روز اولی که قصد ساخت این فیلم را داشتم می‌دانستم که جای «دلتا ایکس» با توجه به ساختار، موضوع و هنر‌پیشه‌هایی که دارد در بخش هنر و تجربه است.

امینی در خصوص فعالیت و کیفیت سینمای تجاری این روز‌ها اظهار داشت: هم‌اکنون سینمای تجاری ما به شدت شکست‌خورده، زیرا سینمای ما جدای از میزان فروشش نسبت به 10 سال قبل که سنگین و قابل تفکر بود، افت فاحشی را پیدا کرده و اکثر فیلم‌ها طنز‌های سطحی هستند، پس به طور حتم سینما‌داران و تهیه‌کنندگان با توجه به مسائل اقتصادی به دنبال سینمای تجاری رفته و مقوله سینما را به فضایی برای درآمد‌زایی تبدیل کرده‌اند. البته ایرادی به وجود سینمای تجاری وارد نیست اما سینمای امروز ما به هیچ وجه با دهه‌های 60 و 70 قابل قیاس نیست. بنابراین سینما از لحاظ محتوا در نوع تجاری خود شکست خورده است.

وی افزود: در تمام مناطق دنیا وقتی که سینمای تجاری در ساختار شکست می‌خورد، رو به سینما‌ی تجربی آورده و با ایجاد ساختار‌های جدید و وارد کردن این ساختار‌های امتحان شده، سینمای تجاری خود را از این بن‌بست خارج می‌کنند.

امینی تصریح کرد: نباید افراد نا‌موفق را از سینمای کشورمان طرد کنیم، زیرا ممکن است که در ذهن آن‌ها مواردی جای گرفته باشند که در زمانی دیگر به کمک ما بیایند. من می‌گویم که باید کمک کنیم تا ذهنیات چنین افرادی ساخته و دیده شود، زیرا قرار نیست که افراد با یک فیلم به بلوغ حرفه‌ای برسند و شاید پس از تولید 10 اثر نسبت به نقاط ضعف و قوت خود شناخت پیدا کرده و از نظر حرفه‌ای بالغ شوند و بتوانند ساختار خود را به سینمای تجاری تزریق کنند. ما نباید بنشینیم و بگوییم که آثار تازه واردان ناموفق سینما از کیفیت پایینی برخوردار است و من با این موضوع مخالفم. بلکه باید اجازه بدهیم که آثارشان را با ساختار منحصر به فرد خودشان تولید کنند و با آگاهی نسبت به نقاط ضعف و قوت این ساختار کارشان را تکمیل کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «انتهای خیابان هشتم» در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: بخشی از دلایل تولید فیلم‌های طنز لمپنی و جایگزینی آن‌ها به جای فیلم‌های اجتماعی به تماشاگر ارتباط دارد؛ زیرا مخاطب در زمان ورود به سالن سینما حق انتخاب دارد و بنابراین این وظیفه فیلمسازان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که با حمایت از سینمای اجتماعی و تشویق دست‌اندر‌کاران آن، تماشاگران را به سوی این سینما جذب کنیم. ما باید به شعور مخاطب احترام بگذاریم.

امینی تاکید کرد: از طرف دیگر در حال حاضر وضعیت اقتصادی به گونه‌ای شده که با کاهش هزینه، شاهد ساخت فیلم‌هایی می‌شویم که فقط بر روی مباحث تجاری و فردی متمرکز شده‌اند و متأسفانه وضعیت فرهنگی سینما به سمت کسب پول و درآمد رفته است.

وی در ادامه گفت: فیلمسازان همان تولید‌کنندگان فیلم‌های خوب و کیفی هستند اما با وجود مشکلاتی همچون بازگشت سرمایه و اخذ پروانه ساخت، به جایی رسیده‌اند که ترجیح می‌دهند هر چند سال یکبار فیلم بسازند و البته ممکن است که این فیلم‌ها هم اکران نشوند. سرمایه‌گذار هم حتی اگر به صورت خصوصی اقدام به سرمایه‌گذاری در فیلم‌هایی بکند که دولت حمایت 20 الی 30 درصدی از آن کرده، نگران بازگشت سرمایه شده و با بی‌رغبتی نسبت به سرمایه‌گذاری در سینما، فیلمساز را مجبور به کم‌کاری می‌کند.

امینی در پایان گفت: حمایت از سینمای تجربی به معنای برون رفت از بن‌بست سینمای تجاری است.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار