عربستان با ارائه قطعنامه‌ای به کمیته حقوق بشر سازمان ملل، خواستار محکومیت آنچه "دخالت" ایران در سوریه خواند، شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ عربستان پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به کمیته حقوق بشر سازمان ملل ارائه کرده که در آن "دخالت" ایران و روسیه در بحران داخلی سوریه محکوم شده است. این پیش‌نویس با اعتراض نمایندگان ایران و سوریه روبه‌رو شده است.

عربستان با همکاری قطر پیش‌نویس این قطعنامه را تهیه کردند و آن را ۱۹ آبان به کمیته حقوق بشر سازمان ملل ارائه دادند. قطعنامه‌ای که از حمایت کشورهای عربی، آمریکا، انگلیس، فرانسه و عمده قدرت‌های غربی برخوردار است.

عربستان و کشورهای عربی مخالف "بشار اسد،" رئیس جمهور سوریه، بارها ایران را متهم به دخالت در اوضاع سوریه و حضور نظامی در خاک این کشور و حتی "اشغالگری" کرده‌اند.

مقامات ایرانی بارها تاکید کردند، نیروهایش در سوریه فقط نقش مستشاری دارند و از سوی دیگر ایران نیز دخالت نظامی دیگر کشورها را در سوریه محکوم کرده است.

در پیش‌نویس ارائه شده به کمیته حقوق بشر سازمان ملل به طور مستقیم از روسیه نامی برده نشده است؛ اما همه حملات علیه گروه‌های میانه‌روی مخالف در سوریه را شدیدا محکوم کرده و خواستار توقف فوری آنها شده است.

در پیش‌نویس قطعنامه، این حملات به سود گروه داعش و دیگر گروه‌های تروریستی مانند جبهه‌النصره توصیف شده‌ است.

ارتش روسیه بیش از یک ماه است که حملاتی را در خاک سوریه و در حمایت از نیروهای دولتی آن کشور آغاز کرده است. 

قعطنامه پیش‌نویس‌شده حضور همه گروه‌های تروریستی خارجی… و نیروهای خارجی که در حمایت از بشار اسد در نبردها شرکت دارند، به ویژه سپاه قدس (شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران)، سپاه پاسداران و گروه‌های شبه‌نظامی مانند حزب‌الله لبنان در سوریه را محکوم کرده است.

نماینده سوریه از پیش‌نویس ارائه شده انتقاد کرد و گفت: عربستان و قطر، حق درس دادن به دیگران در زمینه حقوق بشر را ندارند. هدف از این قطعنامه، سیاسی کردن اوضاع حقوق بشر در سوریه است.

نماینده ایران نیز انتقاد مشابهی را مطرح کرده است. رویترز می‌گوید ایران در عین حال نارضایتی خود را از گذاشتن نام سپاه پاسداران در جمله‌ای مشترک کنار گروه‌های ترویستی، ابراز کرده است.

جنگ داخلی سوریه وارد پنجمین سال شده است. وزیر خارجه آمریکا چندی پیش اعلام کرد در این جنگ داخلی از هر بیست شهروند سوری، یک نفر جان خود را از دست داده است. میلیون‌ها آواره ناشی از جنگ نیز موجی کم‌سابقه از پناهجویان را در تاریخ معاصر پدید آورده‌اند. شمار کشته شدگان ناآرامی‌ها در سوریه 250 هزار نفر اعلام شده است.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۲۰ آبان ۱۳۹۴
خداییش منتظر حکم جهادم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۲۰ آبان ۱۳۹۴
آقا ما از سازمان ملل می خواهیم این سعودی ها رو خفه کنید. جان مادرتون حتما این کار رو بکنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۲۰ آبان ۱۳۹۴
سازمان چند ملت متحد کیلویی چند. ؟؟؟؟؟؟
-
ناشناس
۱۳:۳۱ ۲۰ آبان ۱۳۹۴
واقعآ حيف است كه اسم خر روي اينجور انسانها به ظاهر بگزاريم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۲۰ آبان ۱۳۹۴
باز ملخ و سوسمار خوردنتون دیر شد شروع کردین اراجیف بافتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۲۰ آبان ۱۳۹۴
چه با مزن اینا من یدونه ازین موجودات برای خونمون میخوام از کجا باید بخرم لطفاً جواب بدین؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۲۰ آبان ۱۳۹۴
ملخخارا چی میگن نکنه از جونشون سیر شدن
Malaysia
ناشناس
۱۱:۱۰ ۲۰ آبان ۱۳۹۴
اینها یا واقعآ خیلی خرن یا از نسل خر هستند . عربستان به یمن حمله میکنه آنوقت میگن ایران بعنوان دخالت در سوریه باید محکوم بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۲۰ آبان ۱۳۹۴
دهنتو ببند گستاخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۲۰ آبان ۱۳۹۴
سيدعلي به مادر فاطمه(س) قسم يه فتوا جنگ با اين خوك هاي سعودي بده تا نسل اين حرام زاده هاي را از روي كره خاكي برداريم و تسلي براي امام زمان باشد . من از طرف ملت ايران خواهش مي كنم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۲۰ آبان ۱۳۹۴
به خدا اینها جانشان می خوارد.ضربه شستی لازم دارند.با پنبه باید سرشان را برید.
Oman
ناشناس
۱۰:۲۲ ۲۰ آبان ۱۳۹۴
بنظر شما این درخواست عربستان عجیبه؟!!!!!! یا تفکرات شما که از عربها (عربستان و قطر و .....) توقعی غیر از این دارید. ما ( شیعیان) در تقابلی تمام عیار با این موجودات ( به ظاهر مسلمان جاهل ) هستیم. بیچاره مردم سوریه
Germany
ناشناس
۱۰:۱۲ ۲۰ آبان ۱۳۹۴
عربستان خودش یک اشغالگر و قاتل بزرگ مردم یمن هست...کسی که توانایی اداره کردن حج رو نداره و باعث کشته شدن هزاران زائر میشه حق اظهار نظر نداره!!!مـــــرگ بـــر آل سعـــــود
آخرین اخبار