ورامين و جاذبه‌های ناشناخته‌اش

شناسايی جاذبه‌های تاريخی شهرها گامی موثر در افزايش گردشگران و رونق اقتصادی منطقه است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ورامین در نظر دارد با هدف آشنایی محققان، دانشجویان و عموم علاقه‌مندان با پیشینه تاریخی و فرهنگی شهر کهن ورامین و گسترش فعالیت‌های علمی و پژوهشی در زمینه تاریخ و فرهنگ این منطقه قدیمی در طول تاریخ، سلسله نشست‌های پژوهشی «ورامین‌شناسی» را برگزار کند.
      
شهرستان ورامين به لحاظ تاثيراتي که  از ناحيه دشت کوير،‌ رشته‌کوههای البرز و بادهای مرطوب و باران‌زای غربی بر آن وارد می‌شود آب و هوای وي‍‍ژه‌ای دارد.

در کتب تاريخی ورامين با نام‌های مختلفی از جمله ور،‌ ورنه،‌ وارنا،‌ ورام و ورامين عنوان شده،‌ ورامين دارای آثار گردشگری فراوانی است که به لحاظ تاريخی و فرهنگی نظاره گر تاريخ و تمدن کهن اين منطقه است.

مسجد جامع ورامین

این مسجد از قدیمی‌ترین مساجد قاره آسیا و جزو 152 آثار برتر کشور است، مسجد جامع ورامین تنها نمونه کامل مساجد چهار ایوانی است که به واسطه داشتن تزئینات فراوان، کاشی‌کاری‌های معرق، گچ‌بری‌ها و کتیبه‌های تاریخی و انواع خطوط مختلف جزو آثار مهم هنری ایران به شمار می‌رود.

کاروانسرای بهرام

این بنا در 154 کیلومتری تهران و سه کیلومتری شمال شرق کارونسرای عین الرشید قرار گرفته و از دوران صفویه برجای مانده است. قصر بهرام به عباس آباد نیز مشهور بوده که نقشه آن نیز به شکل کاروانسرایی چهار ایوانی، اطاق‌ها در اطراف حیات مرکزی و اسطبل‌ها در پشت آن است.

کاروانسرای عین الرشید

این کاروانسرا در پارک ملی کویر و به فاصله دو کیلومتری قصر بهرام قرار دارد و قدمت این بنا مانند قصر بهرام به دوران صفویه بر می‌گردد، در کنار این کاروانسرا یک آب انبار فرو ریخته و در تپه مجاور آن چشمه عین الرشید قرار گرفته است.

کاروانسرای دیرگچین

این کاروانسرا که قدمتش به دوره ساسانی و به دوره قبل از آن می‌رسد، در جنوب ورامین واقع شده و نام‌های دیگری چون دژکرد شیر، دیر اجص، قصر الجس دارد. آنچه امروز از این بنا بر جای مانده مربوط به دوره صفویه است که به شکلی اساسی تجدید بنا شده است، در این کاروانسرا علاوه بر 140 اطاق برای مسافران، آسیاب، مسجد و ساختمانی هشت ضلعی برای اقامت خواص وجود دارد.

پل باقرآباد

این پل که در 25 کیلومتری جنوب غرب تهران در مسیر جاده تهران – ورامین بر روی یکی از شاخه‌های رودخانه جاجرود قرار گرفته، قدمتی در حد دوران قاجاریه دارد، پل باقرآباد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

کارخانه قند ورامین

ساختمان تصفیه خانه قند ورامین در سال 1313 از سوی یک معمار معروف کشور روسیه به نام لئون مارکوف ساخته شده و در سال 1381 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

تالاب بند علیخان

این نام برگرفته از یک بند خاکی است که در چندصد سال قبل در جنوب چرمشهر احداث شده است، شهرت این بند به دلیل آب بندهایی است که در پاییز و زمستان ایستگاه پرندگان وحشی و مهاجر آبزی است که از شمال کشور و سیبری خود را به این دشت می‌رسانند.

یخچال و آب انبار علی آباد

در روستای علی آباد ورامین مجموعه ای از تأسیسات تاریخی و فرهنگی وجود دارد که یخچال علی‌آباد یکی از آنهاست که دارای یک آب انبار نیز است.

یخچال حصار کوچک

در ابتدای ورودی روستای حصارکوچک در جنوب جاده آسفالته یخچالی وجود دارد که کاملاً سالم مانده و از نظر فرم و عملکرد با یخچال‌های موجود در روستاهای همجوار قابل مقایسه است.

برج سید علاءالدین(ع)

این بنا مربوط به سید علاء الدین حاکم ری بوده است و پدرش و فرزندانش نیز از فرمانروایان ری (ورامین) بوده‌اند، نکته مهم هنری این بنا تزئین خارجی برج است که با کاشی‌های فیروزه‌ای و شمسه‌های آجری (اختلاط رنگ فیروزه، لاجوردی و آجری) زینت خاصی به این برج داده است.

امامزاده یحیی (ع)

امامزاده یحیی (ع) یکی از سادات موسوی منطقه ری است و به او یحیی علوی می‌گفته‌اند و مورد احترام اهالی ورامین بوده است. سبک معماری بنای امامزاده یحیی شباهت زیادی به مسجد جامع این منطقه دارد و شامل یک اتاق گنبددار که دیواره‌های آن از خارج توسط یک سلسله اتاق‌های کوتاه متعلق به دوره‌های بعد محاصره شده است.

روستای خاوه

این روستا از جمله روستاهای دارای بافت سنتی و قدیمی است و از روستاهای هدف گردشگری استان تهران است که در بخش جوادآباد ورامین قرار دارد، گردشگرانی که قصد سفر به این روستا را دارد از وجود درختان زبان گنجشک بسیار زیبایی که در دو سمت جاده و به طول چهار کیلومتر قرار گرفته لذت می‌برد.

پارک ملی کویر و منطقه حفاظت شده کویر

این منطقه دارای اقلیم خشک و بیابانی است و بیشتر بارندگی آن از آبان تا اردیبهشت ماه و متوسط بارندگی سالیانه در آن 150 میلیمتر است، اما حیات وحش این پارک که مورد استقبال گردشگران قرارگرفته به دلیل تنوع و غنای گونه‌های وحشی به عنوان پارک ملی و یا ذخیره گاه پرندگان، خزندگان و حتی دوزیستان به شمار می‌رود.

از دیگر آثار تاریخی ورامین می‌توان به آرامگاه حسین رازی معروف به حسین رضا، آرامگاه امامزاده ابراهیم، بقعه امامزادگان سکینه بانو و حلیمه خاتون (محله سکینه بانو شهر ورامین)، آرامگاه علی اکبر شاه ترک و قلعه‌های تاریخی ایوب خان و جعفر خان علی دوستی در روستای تجره، آرامگاه پیر یعقوب روستای زواره بید، امامزاده علی، قلعه باستانی روستای فردیس، کاروانسرای روستای حصار اولیا و .... اشاره کرد.

اولین نشست از این سلسله نشست‌ها با عنوان «سبک زندگی ایرانیان در فلات مرکزی با تکیه بر یافته‌های باستان‌شناسی و مردم‌شناسی دشت ورامین» با سخنرانی دکتر روح الله یوسفی، عضو هیأت علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین در روز پنجشنبه مورخ 21 آبان از ساعت 16 در فرهنگسرای رازی به آدرس ورامین، میدان قطب الدین رازی ورامینی (چوب بری) برگزار خواهد شد.

گفتنی است؛ این سلسله نشست‌ها با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ورامین، شورای اسلامی و شهرداری ورامین و انجمن هنرهای تجسمی این شهرستان به صورت ماهیانه برگزار خواهد شد. حضور در این نشست برای عموم علاقه‌مندان به مباحث تاریخ، باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، هنر و معماری آزاد است.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۱۵ آذر ۱۳۹۴
سلام
اگه اطلاعات بیشتری در مورد روستا خاوه از فرهنگ تا تحقیقات هواشناسی اگه دارید لطف میکنید در اختیار ما قرار بدهید
آخرین اخبار