مطالعه ادبیات کلاسیک مانند آثار سعدی، فردوسی و خاقانی کمک می‌کند شاعران به ساختار و بیانی درست دست یابند.

عباس براتی‌پور، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به آنکه مطالعه یکی از سفارش‌هایی است که به شاعران جوان می‌شود، گفت: مطالعه ادبیات کلاسیک مانند آثار سعدی، فردوسی و خاقانی کمک می‌کند شاعران به ساختار و بیانی درست دست یابند. البته این مطالعه آثار گذشتگان می‌تواند علاوه بر فرم و ساختار شعر شاعران، بر معنا و محتوای درونی آن نیز اثر بگذارد.

وی افزود: در هنگام مطالعه آثار گذشتگان متوجه می‌شویم که شاعران گذشته علاوه بر علم عروض و قافیه علوم دیگری چون طب، شطرنج و حکمت می‌دانستند. به همین دلیل شاعران باید آثار گذشتگان را مطالعه کنند. به عنوان مثال می‌توان تأثیر زیاد علوم دیگر را در آثار نظامی از جمله «چهارمقاله» وی دید.

این شاعر با اشاره به شباهت شاعران با زنبور عسل بیان کرد: شاعران مانند «زنبور عسل» بر روی گل‌های زیادی می‌نشینند و ماحصل کار خود را در قالب شعر ارائه می‌دهند. مطالعه شاعران بر روی آثار گذشته و معاصر بر روی آثار آن‌ها تأثیر می‌گذارد. منتهی این افراد زبان مخصوص به خود را در هنگام سرودن شعر پیدا می‌کنند.

براتی‌پور ادامه داد: البته در آثار شاعرانی که با مطالعه شعر گذشتگان به سبک خاصی دست می‌یابند، رد پای این تأثیرپذیری را می‌توان پیدا کرد و این مسئله در شعر آن‌ها دیده می‌شود.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار