بررسی مشکلات ناشی از بارندگی در پایتخت؛

باز باران باز دردسر!!!

سالهاست که مردم ایران از خشکسالی هایی که قرار است در آینده گریبان گیرشان شود نگرانند و برای بارش باران و رفع خشکسالی، دستهایشان را به سمت پروردگار دراز می کنند.

آماده///باز باران باز دردسر!!!به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛بارش باران رحمت الهی است و با باریدن آن همه سجده شکر به جا می آورند ولی گاهی اوقات به دلیل مشکلاتی مانند تصادف ،ترافیک و آبگرفتگی معابر هم ناشکر می شوند و گلایه می کنند.

عمری می گذرد که در کلان شهر تهران با جمعیت 10 تا 12 میلیونی مردم از بی درایتی عده ای از مسئولان در موضوع مهار آب‌گرفتگی ها دچار آسیب و مشکل هستند و به هر کسی گلایه می کنند، فایده ای برایشان ندارد و به همین دلیل است که سوالی ذهن ها را درگیر می کند که مشکل رفع آبگرفتگی در مواقع بارندگی انگار قرار نیست در مقطعی به پایان برسد.

سالهای زیادی است که شهروندان تهرانی در فصل های پاییز و زمستان ناراحت از مشکلات به وجود آمده‌ی بعد از باران هستند چراکه می دانند با بارشی حتی در حد چند قطره، خیابان ها قفل می شود و ترافیک اعصابشان را بر هم می زند و بی شک جاری شدن آب در سطح خیابان ها و حتی کوچه ها مصداق این امر است.

این در حالی است مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، می گوید: امروز در کلان‌شهر تهران حدود دوازده هزار و 650 کیلومتر نهر معمولی در حاشیه خیابان ها و داخل کوچه ها وجود دارد که این نهرها برای جمع آوری آب های سطحی معمولی پیش بینی شده و به همین دلیل ما شاهد جمع شدن آب در سطح شهر هستیم و معمولا به دلیل وجود شیب زیاد در شمال شهر آب ها به طرف مرکز شهر هدایت می شوند!

جالب است که حدود 500 کیلومتر کانال و 120 کیلومتر ذهکش برای جمع آوری آب های سطح شهر ایجاد شده اما چگونه با این همه مشکل مواجه می شویم.

عطایی مدیر کل امور خدمات شهری شهرداری تهران تاکید دارد که در سال های گذشته آب ها به زمین نفوذ می کرد اما امروز اصطلاحا زمین های تهران نفوذناپذیر شده اند و به همین دلیل آب در سطح معابر جاری می شود چراکه حتی ریشه درختان هم نمی توانند از آب باران استفاده کنند.

وی معتقد است: می توانیم آب های باران را در شمال شهر جمع آوری کرده و به استفاده های کشاورزی برسانیم اما به دلیل ضعف های که وجود دارد ما آب باران را به راحتی از دست می دهیم. 

هر سال در فصل بارندگی موضوعی برای شهروندان تهرانی تکرار می شود و آن هم این است که این شهر فاقد زیرساخت های مناسب برای کنترل و مهار آب های سطحی است و شاید کمتر کسی در این کلان شهر باشد که نداند در زمان بارندگی باید چکمه هایش را بپوشد تا شاید پاهایش خیس نشود!

شهرداری تهران باید فکری اساسی برای جمع آوری آب باران کند به این دلیل که خیلی از کشورهای پیشرفته و یا بهتر بگوییم شهرهای بزرگ که در لیست برترین شهرهای دنیا قرار دارند سیستم ویژه ای از جمله آسفالت جذبی، کانال های انتقال آب پیاده راه ها، سیستم فاضلاب مناسب با راه دارند که به راحتی می توانند آب را قبل از جاری شدن در معابر به کانال های فاضلاب شهری و حتی تصفیه خانه ها برای مصرف مجدد منتقل کنند.

این طور که به نظر می‌رسد، با این اوضاع و احوال تا سال‌ها آتی نیز باید درباره این آب‌گرفتگی نوشت.

مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار ما با تاکید بر اینکه امسال میزان بارش در خاورمیانه نسبت به 30 سال گذشته بی سابقه خواهد بود، اظهار داشت: بی شک شهرداری تهران برای اداره کلان‌شهری به وسعت 750 کیلومتر مربعی و جمعیت 12 میلیون نفری باید تمهیدات و برنامه ریزی دقیقی داشته باشد.

وی معتقد است: بحث بارش باران و برف یکی از موضوعاتی است که در سال های گذشته در فصل پاییز و زمستان شاهد آن بودیم و در این زمینه کارگران شهرداری طرح های ویژه ای مانند لایروبی انهار، احداث100 کیلومتر رودره، کانال و مسیل ها در سطح شهر برای آن پیش بینی کرده اند.

عطایی با بیان اینکه شهر موجودی زنده است و می تواند دچار مشکلات عدیده ای داشته باشد، یادآور شد: در برخی مناطق نهرها ظرفیت لازم برای جمع آوری آب های سطحی را ندارند از این رو برای رفع مشکلات فنی شهر آمادگی لازم را نداریم.

وی تاکید می کند: هیچ شخصی نمی تواند ادعا کند که با یک نم باران نباید مشکلی در سطح شهر رخ دهد چراکه مردم خود در زمان بارندگی رعایت نمی کنند و کسانی که در روزهای غیر بارانی از پیاده راه استفاده می کردند امروز با خروج خودروهای خود از منزل حجم ترافیک را در سطح شهر چندین برابر می کنند.

مدیرکل معاونت خدمات شهری شهرداری تهران ادامه داد: در زمان بارندگی در سطح شهر تهران شعاع دید راننده کاهش پیدا می کند و همین امر زمینه افزایش تصادفات را افزایش می دهد.

مدیرکل معاونت خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به گسترش نهرها در سطح شهر تصریح کرد: با لیست برداری از مناطقی که مشکل آن ها زیاد بوده در تلاش هستیم تا با برنامه ریزی دقیق و آسیب شناسی این امر را نیز تحقق بخشیم.

18 مهرماه سال جاری بود که حقانی رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر گفت: با وجود " عادی" بودن بارندگی در فصل پاییز و زمستان اما مدیریت شهری امکان حل مشکل گرفتگی معابر را ندارد چون زیرساخت های این کار وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا هرسال مشکل‌آب‌گرفتگی وجود دارد و حل نمی شود؟، گفت: این باران و گرفتگی معابر همیشه وجود دارد و نشان دهنده این است که وضعیت خدمات شهری مناسبی در شهرداری نداریم. با اندک بارانی حتی پل‌های کوچک هم می گیرد، چون زیر آن‌ها پر از زباله است. باغ‌ها تخریب شدند و پوشش‌های گیاهی نداریم، از 7 رود دره اصلی نیز استفاده نمی شود بنابراین زیرساخت مناسبی در شهر وجود ندارد. پس گرفتن معابر در باران کاملا عادی است.

حقانی همچنین در پاسخ به سوالی دیگر که برای حل این مشکل چند سال قبل طرح جمع آوری آب‌های سطحی از سوی شهرداری اجرا شد. این طرح به کجا رسید؟ می گوید: چند سال که چه عرض کنم حدود 20 سال پیش شهرداری وقت تهران طرح جمع آوری را شروع کرد، اما چون نیمه رها شد، همچنان این مشکل وجود دارد و این طرح اندر خم یک کوچه است. از طرف دیگر شهرداری با کم کردن عرض جوی‌ها ، نهرها و طراحی نامناسب در رود دره ها به این مشکل دامن زده و با کمترین بارندگی تهران دیگر جای رفت و آمد نیست.

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر در پاسخ به این سوال که آیا" به نظر شما باید طراحی این جوی‌ها تغییر کند؟" اظهار داشت: خود طبیعت بهترین طراح برای مدیران شهری است و به گونه ای در پیچ ها این دره ها طراحی شدند که در سیلاب هم کمترین گرفتگی وجود ندارد. اما دست اندرکاران شهرداری با تنگ کردن دهانه یا انحراف بیجا سبب این مشکل می شوند و کمتر پلی داریم که استاندارد باشد.اکنون رفتار مدیریت شهری خلاف طبیعت است.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر می رسد مدیریت شهری در برابر حوادث غیرقابل پیش بینی امکان مدیریت ندارد؟ می گوید: من قبلا هم در شورای شهر به این موضوع اشاره کردم وقتی زباله ها در جوی‌ها می ماند و برای عریض کردن خیابان و پیاده روها جوی‌ها تنگ می شوند یا روی آن‌ها مسدود می شود این شرایط عادی است. متاسفانه مدیران شهری ما بیشتر به دنبال برج سازی و تخریب تهران هستند برای همین با کمترین بارندگی نسبت به مسدود شدن معابر هم هشدار داده می شود درحالی‌که در فصل پاییز و زمستان پیش بینی باران و حل این مشکل امری بدیهی و قابل پیش بینی است. از طرفی با گرفتکی معابر ترافیک هم می شود و همین رفت و آمد شهر تهران را مختل می کند.به همین دلیل مدیریت شهری باید این مشکل را با تکمیل زیرساخت‌های تهران حل کند.

گفتنی است که تنها راه نجات از این همه مشکل در تهران برنامه ریزی دقیق و نگاه مهربانه برخی از مسئولان است چراکه بی شک برای مهار آب‌گرفتگی زیرساخت های مناسب تنها راه حل برای این امر است.

 برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار