به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تهران به عنوان یکی از کلان شهرهای بزرگ دنیا با جمعیت میلیونی و یدک کشیدن پایتخت کشور در زمینه حمل و نقل و ترافیک دارای معضلات بسیار زیادی است.
ترافیک درون شهری در پایتخت یکی از معضلاتی است که بارها ازسوی مسئولان شهری مطرح شده و راه کارهای زیادی نیز برای حل آن مطرح شده است.
* کاهش حجم ترافیک با ساخت تونلهای شهری
یکی از مهم ترین راه حل های کاهش حجم ترافیک و کوتاه کردن مسیرها در شهر تهران ساخت تونلهای شهری است که میتوان آن ها را به عنوان پروژههای عظیمی دانست که با احداث به موقع بخش قابل توجهی از گرهها و مشکلات ترافیکی پایتخت حل شود.
بر اساس آمار بدست آمده ،تهران بعد از کشورهای چین و ژاپن سومین کشوری است که اقدام به احداث تونلهای درون شهری و جادهای کرده است.
بهره برداری از 4 تونل نیایش، امیر کبیر، توحید و رسالت به عنوان پروژههای شاخص و نشات گرفته از توان مهندسان ایرانی است که با حجم بالای کار و هزینههای صرف شده بخصوص در زمان تحریمهای بین المللی کار بسیار عظیمی بوده است.
تونلهای ترافیکی در مقایسه با تونلهایی که به منظور توسعه شبکههای تاسیساتی یا انتقال آب و فاضلاب احداث میشوند، در زمان اجرا و بهره برداری دارای پیچیدگیهای زیادی است که در همین راستا تونلهای ترافیکی باید بر اساس آخرین استانداردهای جهانی ساخته و احداث شود.
تونل رسالت با 950متر طول از میدان آفریقا شروع و تا بزرگراه کردستان ادامه دارد که هدف از ساخت این تونل کاهش حجم بار ترافیکی بزرگراه شهید همت بوده است.
هرچند مدت زمان ساخت این تونل بالغ بر 9سال بوده، اما به عنوان اولین پروژه تونل ترافیکی تا حدودی قابل قبول است.
تونل توحید به عنوان نخستین تونل ترافیکی شمال به جنوب تهران، بزرگراه چمران را به بزرگراه نواب صفوی متصل میکند که این تونل در رکوردی بی سابقه، طی 30ماه به پایان رسید.
تونل امیر کبیر با طول 7/2کیلومتر و 58دوربین که جریان ترافیکی این تونل را رصد میکنند جز پروژههای شهر تهران است که سه راه امین حضور را به بزرگراه امام علی (ع) متصل کرده و خود گره ترافیکی معابر شرقی تهران را حل میکند.
و تونل نیایش به عنوان یکی از برزگترین تونلهای شهری موجود در ایران، بزرگراه نیایش را به صورت رفت و برگشت به بزرگراه صدر انتقال میدهد.این تونل با جدیدترین استانداردهای روز اروپا از نظر فنی و مهندسی به روز رسانی شده است که بخصوص در مواقع حادثه و امداد رسانی از طریق راههای امن در این تونل به درستی و در کمترین زمان انجام پذیر خواهد بود.همچنین دراین تونل از 62جت فن برای تهویه هوای داخلی آن استفاده شده است.
در همین راستا یازدهمین کنفرانس تونل ایران که با حضور شرکتهای فعال در عرصه صنعت تونل سازی کشور به منظور تبادل تجربیات و درس آموختهها میان فعالان عرصه تونل سازی برگزارشد که مفاهیمی نظیر شناسایی ، طراحی و فن آوریهای ساخت و بهره برداری از تونلها با تاکید بر نقش کلیدی این صنعت در ایجاد آیندهای بهتر برای توسعه جوامع بشری و پروژههای عمرانی در این کنفرانس مطرح شد.
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.