به گزارش خبرنگار
گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کمتر از بیست سال است که در تهران خطوط مترو راه اندازی شده و در حال حاضر 8 خط درون شهری و 4 خط برون شهری برای آن طراحی شده که خطوط 1 تا 5 به بهرهبرداری رسیده است و این امر بدین خاطر است که گسترش حمل و نقل عمومی از جمله راهکارهای مقابله با ترافیک و کاهش آلودگی هوا، آلودگی صوتی و باعث تسریع رفت و آمدهای شهری است و همچنین کاهش استفاده از فرآورده های نفتی همچون بنزین، گازوئیل و گاز را هم در بر می گیرد.
در کشورهای توسعه یافته وسیله اصلی حمل و نقل شهری مترو، تراموا و مونوریل است و استفاده از اتوبوس و تاکسی در اولویت های پایینتری از سوی شهروندان قرار دارد که این امر در تهران هم بدین شکل شده اما مشکل تهران این است که هنوز تمامی خطوط مترو تهران به صورت کامل ساخته نشده و شهروندان تهرانی در بسیاری از سفرهای درون شهری باید از اتوبوس و تاکسی استفاده کنند.
یکی از کارکردهای اصلی مترو راه اندازی در قسمتهای شلوغ و پرجمعیت است تا حمل و نقل به آسانی در آنجا انجام شود اما در تهران مناطق پرجمعیتی وجود دارد که برنامه ای برای ساخت مترو در آنها دیده نمی شود.
رباط کریم یکی از شهرستان های پرجمعیت استان تهران به حساب می آید که اکثر جمعیت آن از طبقه متوسط و پایین جامعه هستند اما مسیر پر پیچ و خم و طولانی مترو با وجود وعده های مسئولان برای احداث، محقق نشده است.
این شهرستان قدیمی که در فاصلهٔ ۳۰ کیلومتری جنوب غربی تهران قرار دارد جمعیتی قریب به یک میلیون نفر را در خود جای داده و در مسیر اتوبان تهران_قم و تهران_ساوه قرار دارد و شهر جدید پرند که زمانی از آن به عنوان پایتخت مسکن مهر یاد می شد در نزدیکی آن قرار دارد و علاوه بر راه آهن مهمترین فرودگاه بین المللی کشور یعنی فرودگاه امام خمینی(ره) در این شهرستان قرار دارد.
جالب اینجاست که محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در روز 18 آبان در مراسم افتتاح ایستگاه مترو نعمت آباد گفته است ؛ ایستگاه نعمتآباد از ویژگی بزرگی برخوردار است به این منظور که در این پروژه بخشی از مردم اسلامشهر و رباط کریم میتوانند از این خط استفاده کنند.
نکته حائز اهمیت اینجاست که ساکنین رباط کریم باید از طریق جاده تهران_ساوه پس از گذشت از اسلامشهر به اتوبان سعیدی بروند تا بتوانند از ایستگاه مترو نعمت آباد استفاده کنند و هیچ راه دیگری جز پیمودن این مسیر 20 کلیومتری وجود ندارد البته اگر ساکنین رباط کریم از اتوبان تهران_قم برای رسیدن به مترو استفاده کنند باید مسیر 25 کیلومتری را طی کنند به همین خاطر دسترسی ساکنین رباط کریم و حومه آن به ایستگاه نعمت آباد دشوار است. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که وضعیت ناوگان اتوبوس رانی رباط کریم هم شرایط مناسبی ندارد و اتوبوس های بی کیفیتی در این مسیر قرار دارند، همچنین نرخ کرایه های تاکسی رباط کریم به نعمت آباد هم بالاست که این امر بر سختی های ساکنین این شهرستان می افزاید.
البته ناگفته نماند ابراهیم نکو، نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی در دی ماه سال 92 گفته بود در بودجه سال جاری (سال 92) تلاش شد در بحث اختصاص بودجه، حق شهرستانهای رباط کریم و بهارستان ضایع نشود ، در این زمینه تلاش شد تا خط ۳ متروی تهران از اسلامشهر به بهارستان و سپس رباط کریم و پرند احداث و در بودجه سال ۹۳ لحاظ شود.
این اظهارات نماینده رباط کریم در مجلس نشان از این دارد که مردم حوزه انتخابیه اش صاحب ایستگاه مترو می شوند اما معلوم نیست چرا مصوبه دولت قبل در دولت تدبیر وامید مسکوت گذاشته می شود و مسئولان امر دیگر حرفی از تاسیس مترو در رباط کریم نمی زنند.
هابيل درويش، مديرعامل شركت متروي تهران و حومه در تیرماه 93 گفته بود در حال حاضر 100كيلومتر خط مترو در بخش برونشهري در دست ساخت است. يكي از اين پروژهها كه با عنوان متروي اقماري شناخته ميشود، خط تهران تا پرند به طول 50كيلومتر حدفاصل حرم مطهرامام(ره)، فرودگاه امام(ره) تا شهر جديد پرند است. در سالهاي گذشته، دولت ساخت و توسعه متروي شهرهاي اقماري را بهعهده گرفت و قرار شد اين پروژه نيز توسط دولت ساخته شود اما وقتي اين مسئله به نتيجه نرسيد در سال 1391 و در دولت دهم با توافق دولت با شهرداري قرار بر اين شد كه پروژه متروي تهران تا پرند با تأمين بودجه صددرصدي دولت توسط شركت متروي تهران و حومه انجام شود. اين طرح هماكنون بيش از 70درصد پيشرفت دارد و درصورت تأمين اعتبار دولتي ميتوان پروژه را تا پايان سال به بهرهبرداري رساند.
پروژه برون شهري متروي ديگر، خط تهران، ورامين تا گرمسار به طول 110كيلومتر بوده كه فاز نخست اين پروژه از تهران تا پيشوا در حال ساخت است و حدود 10كيلومتر نيز زيرسازي شده و اگر دولت بودجه و اعتبار آن را پرداخت كند، برابر زمانبندي به بهرهبرداري خواهد رسيد. از سويي فاز مطالعاتي خط متروي تهران، اسلامشهرتا رباط كريم نيز در حال انجام است و اين آمادگي وجود دارد كه درصورت تأمين اعتبار پروژه از سوي دولت، اين پروژه از كمربندي آزادگان كه به خط 3مترو متصل ميشود آغاز شود.
لازم به ذکر است، بر اساس برنامه ریزی اولیه، قرار شده بود خط مترو از روی جاده قدیم ساوه، در بیرون از شهرستان رباط کریم و ابتدای شهر پرند در قسمت جنوب شرقی عبور کند و به داخل پرند بیاید. وقتی مسئولان رباط کریم متوجه این موضوع شهر شدند، به دنبال راهی بودند تا این خط مترو در ابتدای شهر رباط کریم نیز یک ایستگاه داشته باشد بدین ترتیب ساکنان رباط کریم و شهرهای اطراف می توانستند به مترو دسترسی داشته باشند. جالب تر آنکه این موضوع در سال پایانی دولت دهم مطرح شده بود و حتی مورد تایید دولت هم قرار گرفته بود اما این امر نیز محقق نشد.
بیژن سلیمان پور فرماندار پیشین رباط کریم در خصوص ایستگاه متروی رباط کریم اظهار داشت: در دولت قبلی قول هایی مبنی بر ایجاد ایستگاه مترو به مردم این شهر داده شده بود تا حدی که معاون عمرانی وقت استانداری تهران از تخصیص 30 میلیارد ریال برای ایجاد ایستگاه متروی رباط کریم خبر داده بود که متاسفانه این موضوع جنبه عملیاتی نیافت.
وی با تاکید بر اینکه ایجاد ایستگاه مترو حق مسلم مردم این شهر است، گفت: متاسفانه با توجه به اینکه ایستگاه متروی رباط کریم جزو مصوبه های هیئت دولت قبلی در دوره دوم بود، اما باز هم با پیگیری های مکرر این فرمانداری، به فراموشی سپرده شد. به تازگی طی نامه ای به استاندار جدید تهران موضوع مشکلات متروی رباط کریم را اعلام کرده ایم و همچنان در حال پیگیری و تلاش هستیم تا بتوانیم این ایستگاه را برای این شهر ایجاد کنیم.
اما نکته حائز اهمیت اظهارات متناقض مسئولان امر است که در زمان دولت گذشته حرف از تخصیص بودجه 30 میلیارد ریالی برای احداث مترو می زنند اما در دولت بعدی شاهد عدم تامین اعتبار برای این امر هستیم.
گزارش از محمد امیرحسینی
انتهای پیام/
برای آنها مترو ساخته میشه اما برای مردم جاده ساوه نه!؟
واقعا جالبه که اهمیت نمیدن به این شهرهای اسلامشهر,بهارستان و رباط کریم.
پس کی عمل میکنند
اگر متروی این شهرستان راه اندازی شود ، بسیاری از مسافران آن نظامی ها خواهند بود و بسیار به صرفه است ، چون در حال حاضر این کرایه ای که میتواند به مترو پرداخت شود به مسافرکش های شخصی و بعضا با قیمتهای ناعادلانه پرداخت می شود.
واقعا مترو واسه رباط كريم لازمه لطفا سعي كنين عمليش كنين.