چه زمانی وعده محیط زیستی‌ها شامل حال محیط ‌بانان می‌شود؟

محیط ‌بانان آخرین امید طبیعت آسیب دیده کشور این روزها ناامید از وعده‌های مسئولان همچنان به حفظ محیط زیست مشغولند.

چه زمانی وعده محیط زیستی‌ها شامل حال محیط ‌بانان می‌شود؟به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، وسعت زیاد اراضی حفاظت شده کشور، وجود حیوانات و گیاهان نادر و گاه در معرض خطر انقراض دلیلی بر جولان شکارچیان و دست اندازی افراد سود جو به دامان طبیعت شده است.

در حال حاضر محیط زیست کشور به دلیل وجود شکارچیان غیر مجاز بسیار آسیب پذیر شده و حتی تعدادی از حیوانات مانند شیر ایرانی به طور کامل منقرض شده‌اند و بسیاری نیز با خطر انقراض روبه رو هستند که یوزپلنگ ایرانی و خرس قهوه‌ای از جمله این حیوانات در معرض خطر هستند.

وسعت زیاد اراضی حفاظت شده، فقدان قوانین کارآمد و بازدارنده از شکار و تعداد کم محیط ‌بان از جمله عواملی هستند که محیط زیست کشور را با خطر نابودی رو به رو کرده است.

در حال حاضر تعداد 2هزار و 700محیط‌بان وظیفه حفاظت از محیط زیست کشور را برعهده دارند که با یک حساب سر انگشتی یعنی هر یک محیط بان باید از 10هزار هکتار از اراضی حفاظت شده محافظت کند که این عدد در استاندارد جهانی 3نفر برای هر 3هزار هکتار است.

**مشکلات پیش روی محیط بانان

حفاظت از 11درصد از خاک کشور که جزء مناطق حفاظت شده قرار دارد کار دشواری است که محیط بانان به منظور حفاظت از این اراضی مجبور به عبور از مسیرهای خطرناک، بیابانی و کوهستانی هستند.

درگیری با اسلحه،‌حمایت ناکافی دستگاه ‌قضایی از محیط ‌بانان از دیگر دغدغه‌های این افراد است که محیط ‌بانان ترجیح می‌دهند از اسلحه خود در هنگام درگیری با شکارچیان غیر مجاز استفاده نکنند که در مواردی منجر به شهادت محیط‌بانان شده است.

تمام این موارد در شرایطی است که حقوق دریافتی محیط بانان حتی کفاف گذران زندگی آنها را نمی‌دهد.

ابتکار رئیس سازمان محیط زیست کشور در رابطه با نگاه ویژه دولت به حفاظت از محیط زیست اظهار داشت:"دکتر روحانی، دولت خود را دولت محیط زیستی" می‌نامد و این نگاه ویژه به حفاظت از محیط زیست قطعا در رویکرد ها دیده می‌شود.

وی همچنین در جایی دیگر عنوان کرده است که بازگرداندن رتبه و درجه کارمندی و تطابق حقوق و مزایای کارمندی و پرسنلی به نسبت سختی کار به محیط بانان نهایی شده و به امضای ناجا، ستاد نیرهای مسلح و محیط زیست رسیده و می‌توان کار را قطعی دانست.

در شرایطی که محیط بانان از شرایط سختی کارشان ناراضی بودند، رئیس سازمان محیط زیست کشور خبر از اعطای 3هزار امتیاز سختی کار به محیط بانان داد اما تصویب این قانون هم خود داستانی طولانی دارد.

بعد از عنوان قانون سختی کار محیط بانان، مصوبه آن به تصویب هیأت وزیران رسید اما در سازمان مدیریت و برنامه ریزی لغو شد و دوباره با کش و قوس‌های فراوان به تصویب رسید اما برای بار دوم از سوی ایران محاسبات کشور ملغی شد و سرانجام برای سومین بار به تصویب رسید.

در شرایطی که سختی کار محیط بانان ازسوی تمام مسئولان پذیرفته شده است و حتی قانون آن بعد از طی مراحل طولانی و گذر از پیچ‌ و خم های فراوان به تصویب رسیده است اما سؤالی که ایجاد می‌شود این است که آیا این قانون به مرحله اجرا می‌رسد و یا در حد قانونی بر روی کاغذ باقی می‌ماند.

در پایان باید یادآور شد که این مردان آخرین امید ‌طبیعتی هستند که در حال مرگ است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار