این بار صحبت‌ها به حواشی نمک‌های باقی مانده از دریاچه خشک شده ارومیه معطوف شده طوری که برخی می‌گویند مسمومیت دارد و برخی برای مصارف درمانی به فروش می‌گذارند.

کش و قوس‌های تلنبارشده، بر سر نمک دریاچه ارومیه
به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این روزها خبر از فروش نمک‌های دومین دریاچه شور جهان و قابلیت آن برای مصارف درمانی به گوش می‌رسد در حالی که شخصی دیگر از مسمومیت این نمک‌ها و ورود آن به سفره‌ غذایی مردم هشدار می‌دهد، حقیقت ماجرا چیست؟

*فروش نمک‌های دریاچه ارومیه

سه شنبه 94/08/12 خلیل ساعی دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی در دیدار با فعالان محیط زیست و انجمن سبز اندیشان تبریز به بحث و تبادل نظر در خصوص احیای دریاچه ارومیه پرداخت که در این دیدار ساعی به فروش نمک در حاشیه دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: این نمک‌ها برای مصارف درمانی استفاده می‌شود و گزارشی برای مصرف خانگی و غذایی آن دریافت نکرده‌ایم.

*نمک دریاچه ارومیه مسموم است

وقتی دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه از قابلیت درمان نمک‌های دریاچه ارومیه حرف می‌زند یعنی این نمک‌ها هیچ مشکل بهداشتی ندارد ولی انگار برخی نظر دیگری و کاملا بر عکس با این قضیه دارند.

مهناز اسلامی مدیرعامل انجمن سبزاندیشان تبریز در جلسه 94/08/12، دیدار اعضای خود با استاندار آذربایجان شرقی در این باره می‌گوید: بر اساس نظر کارشناسی نمک دریاچه ارومیه مسموم بوده و قابل مصرف غذایی نیست و علاوه بر آن مصرف صنعتی آن نیز ممکن نخواهد بود و حتی برخی کارشناسان معتقدند نمک این دریاچه قابل تصفیه نیست .

وی در خصوص مصرف غذایی و خانگی نمک‌های دریاچه ارومیه معتقد است: بخشی از این نمک‌ها که مشکلات بهداشتی بسیاری دارند وارد سفره‌ غذایی مردم می‌شوند که باید در این زمینه اقدامی انجام شود.

*بروز طوفان های نمک با برداشت بی‌رویه

هم اینک که مسئولان دست به کاشت نهال‌های گز جهت جلوگیری از انتشار ریزگردهای زمینی و طوفان های نمکی زده‌اند ولی آیا برداشت و فروش نمک‌های این دریاچه با نهال بودن این محصولات باعث تسریع درایجاد و انتشار ریزگرد و طوفان های نمکی نمی‌شود؟

مهناز اسلامی مدیرعامل انجمن سبز‌اندیشان تبریز دراین باره معتقد است: برداشت بی‌رویه نمک از دریاچه ارومیه و شکستن نمک‌های جمع شده و بهم چسبیده موجب مشکلات بسیاری از جمله طوفان های نمکی می‌شود.

*مجوز برداشت نمک

خلیل ساعی دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در دیدار خود با فعالان محیط زیست و انجمن سبزاندیشان تبریز در خصوص مجوز برداشت نمک می‌گوید: امسال مجوزهایی برای برداشت محدود نمک به خصوص مجوز برای نمک پاشی در جاده‌ها با توجه به سرد بودن و یخبندان انجام می‌گیرد و فروش نمک‌های حاشیه ارومیه برای مصارف درمانی استفاده شده و گزارشی برای مصرف خانگی و غذایی دریافت نکرده‌ایم.

*اولویت اول ؛ احیای دریاچه ارومیه

به دلیل مستعد بودن منطقه و وجود احتمال بروز طوفان ها و ریزگردهای نمکی آیا بهتر نیست که این منطقه بیمار را به حال خود رها کرده و تمام تلاش، هزینه و انرژی را صرف احیای آن کنیم؟

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار