به گزارش خبرنگار
حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی پژهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری؛ رعنا بهرامی پژوهشگر کارگاه سفال و لعاب پژوهشکده هنرهای ملی با اعلام این خبر تصریح کرد: نمونههای مصور کردن بر روی سفالینهها با نقوش انسانی از قرون 4و 5 در دوره سلجوقیان وجود داشته است.
به گفته او، نمونه این مصورسازیها را می توان در ظروفی مشاهده کرد که با چهره های انسانی و با شمایل مغولی منقوش شده اند.
این پژوهشگر افزود: نگارگری بر روی ظروف سالها انجام می شده اما در سال های اخیر بیشتر در مصور کردن کتاب ها و یا در قالب مینیاتور بر روی کاغذ مورد استفاده قرار می گیرد.
او یکی از اهداف کارگاه سفال و لعاب پژوهشکده هنرهای ملی را احیای مجدد نقوش برگرفته از فرهنگ نگارگری سنتی ایران بر روی سفالینه هایی اعلام کرد که با شیوه لعاب انجام می گیرند.
بهرامی افزود: همخوانی این نقوش باظروف مورد نظر همراه باحفظ مفاهیم سنتی و اصیل اثر از عرصه های پژوهشی گروه هنری سفالینه ها در پژوهشکده هنرهای سنتی است که مد نظر قرار می گیرد.
او با اشاره به اجرای مدل هایی برای احیای این شیوه تصریح کرد که پیش از این مینیاتور کمتر روی سفال انجام می شد و این شیوه به دست فراموشی سپرده شده بود که در این کارگاه سعی دراحیای آن داریم.
به گفته بهرامی ، هم اکنون یک بشقاب توسط پژوهشگران کارگاه سفال و لعاب ساخته شده است که با روش «رولعاب» و نقش مینیاتوری از شاهنامه که نمونه اصلی آن در کاخ گلستان قرار دارد طراحی شده است.
این هنرمند در پایان گفت: برای طراحی این بشقاب به دلیل محدودیتی که در کار با سفال داریم یک نمونه از طرح را در ظرف لعاب انجام دادیم به این صورت که ابتدا روی ظرف را با لعاب سفید می پوشانیم و سپس روی آن نقاشی می کنیم و پس از پخته شدن در کوره، بشقاب با طلا تزئین و برای پخت مجدد در کوره قرار می گیرد.
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/