تحت پوشش قرار گرفتن داروهای تالاسمی تولید داخل برابر تفاهم نامه ای است که با وزارت بهداشت امضا شده است و اکنون این سازمان نیز نسبت به آن متعهد است و داروها صد درصد رایگان در اختیار بیماران تالاسمی قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در كشورها بيماری هايی وجود دارد كه با توجه به نادر و يا حاد بودن آن در زمره بيماری های خاص قرار می گيرند ،تالاسمی،دياليزی و هموفيلی از جمله اين بيماری ها هستند.

در ايران نيز سازمان های مربوطه به منظور كاهش هزينه های درمانی  بيمارانی كه مبتلا به چنين بيماری هايی هستند را تحت حمايت پوشش بيمه ای قرار می دهند.

اما گويا بيماران مبتلا به بيماری تالاسمی علاوه بر تحمل رنج و سختی بيماری‌شان بايد رنج افزايش قيمت داروهای خود را نيز متحمل شوند، اين درحالی است كه وزارت بهداشت و سازمان تامين اجتماعی افزايش قيمت داروی اين بيماران را تكذيب و توپ را به زمين يكديگر می اندازند.

*افزایش قیمت داروی بیماران تالاسمی؛ تخلف بیمه

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معتقد است: افزایش قیمت یکی از داروهای بیماران تالاسمی تخلفی از سوی تامین اجتماعی است.

 سید حسن هاشمی وزير بهداشت درباره افزایش قیمت یکی از داروهای خوراکی بیماران تالاسمی می گويد : خبری داشتیم مبنی بر اینکه یک داروی مورد نیاز بیماران تالاسمی گران شده است، من تاکید کردم که این دارو گران نشده است مگر اینکه حمایت‌ بیمه‌ای از آن کم شده باشد.

وی ادامه داد: در این زمینه متاسفانه سازمان تامین اجتماعی به صورت یکطرفه حمایت خود را از این دارو کاهش داده و خلاف مصوبه دولت و مجلس عمل کرده است، چرا که بر اساس مصوبه دولت هیچ یک از بیمه‌ها حق کوچک کردن سبد حمایتی خود را ندارند و این کار به نحوی کم فروشی است و تخلف محسوب می‌شود و باید اصلاح شود.

در همين راستا رسول دیناروند رئيس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه داروی بیماران تالاسمی شامل داروهای تزریقی و خوراکی است که هر دو دسته هم در داخل تولید می‌شوند و هم نوع وارداتی دارند،  می گويد: تاکنون قیمت داروهای تالاسمی هیچ‌ گونه افزایشی نداشته است، ولی متاسفانه اخیرا قیمت داروی خوراکی وارداتی بیماران تالاسمی به دلیل کاهش حمایت سازمان تامین اجتماعی افزایش پیدا کرده است.

وی با تاکید بر اینکه کاهش حمایت تامین اجتماعی منجر به افزایش پرداختی بیماران برای هزینه دارو می‌شود، گفت: بیماران تالاسمی تصور می‌کنند که قیمت دارو افزایش پیدا کرده است، در حالی که افزایش قیمت قطعا ناشی از حمایت بیمه است و مسئولیت افزایش قیمت این دارو نیز بر عهده سازمان تامین اجتماعی است.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تعهدات حمایتی از بیماران نباید کاهش یابد، بیان کرد: ما در وزارت بهداشت برای حمایت از بیماران تلاش می‌کنیم و در سال جاری هم به رغم مشکلات اعتباری و بودجه‌ای که وجود داشته است، تلاش کرده‌ایم حمایت‌های وزارت بهداشت را از بیماران خاص و صعب‌العلاج کاهش ندهیم و در همين راستا انتظار داریم سازمان‌های بیمه‌گر پوشش‌های بیمه‌ای خود از داروها را کاهش ندهند.

*داروهای خارجی تالاسمی ها براساس تفاهم نامه تحت پوشش تامین اجتماعی است

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در خصوص افزايش يكی از داروهای بيماران تالاسمی می گويد:طبق تفاهم نامه با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، داروهای خارجی بیماران تالاسمی، تحت پوشش این سازمان است ؛ البته این پوشش به میزانی است که در تفاهم نامه قید شده است.

نوربخش تاکید کرد: هیچ مشکلی برای تحت پوشش قرار دادن این داروها در سازمان نداریم و داروهای بیماران تالاسمی و خاص طبق تفاهم نامه با وزارت بهداشت تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی است و این سازمان نسبت به تفاهم نامه یاد شده، هیچ گونه تغییری ایجاد نکرده است.

وی افزود: تحت پوشش قرار گرفتن داروهای تالاسمی تولید داخل نیز برابر تفاهم نامه ای است که با وزارت بهداشت امضا شده است و اکنون این سازمان نیز نسبت به آن متعهد است و داروها صد درصد رایگان در اختیار بیماران تالاسمی قرار می گیرد که رایگان بودن داروی دسفرال از جمله این موارد به شمار می آید.

نوربخش تصریح کرد: هیچ گونه نقصانی در زمینه بیمه داروهای بیماران تالاسمی وجود ندارد، فقط برای داروهای این بیماران مبلغی بالاتر از تفاهم نامه از محل ردیف های بودجه سازمان تامین اجتماعی پرداخت می شد که با توجه به اینکه این داروها تولید داخل است، این رقم حذف شده است.

با توجه به تمامی اظهارات برخی از مقامات مسئول در خصوص افزايش يكی از اقلام دارويی بيماران تالاسمی ،اين افراد هنوز به پاسخ درستی دست نيافته اند و برای خريد داروی مورد نياز خود بايد هزينه ی گزاف دارو را بدون هيچ كم و كاستی پرداخت كنند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار