صنعت سینمای ما تا چه حد در ساخت فیلم‌هایی در توصیف زندگی مشاهیر و بزرگان تلاش کرده و آیا توانسته به خوبی این افراد را به دنیا معرفی کند؟!

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کشور ایران از جمله کشورهایی است که از فرهنگ غنی با قدمت بالا برخوردار است و در این میان توانسته بزرگان، مشاهیر و هنرمندان بی‌شماری را در زمینه‌های مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی و ... به دنیا در ادوار مختلف معرفی کند، در این راستا و از بعد فیلم‌سازی اگر به این قضیه نگاه کنیم این سؤال پیش می‌آید که صنعت سینمای ما تا چه حد در ساخت فیلم‌هایی در توصیف زندگی مشاهیر و بزرگان تلاش کرده و آیا توانسته به خوبی این افراد را به دنیا معرفی کند؟!

البته باید در نظر داشت دو مقوله هزینه و فیلمنامه در ساخت فیلم‌های مشاهیر ما بسیار مهم است. موضوعاتی که اگر تأمین شود، می‌توانیم شخصیت‌هایمان را به خوبی به جهانیان معرفی و از داشته‌هایمان دفاع کنیم. نکته جالب اینجاست که کشورهای خارجی تلاش بیشتری در این زمینه می‌کنند. به نحوی که انگار برای آنها مهم‌تر و پراهمیت‌تر است. در این خصوص با چند تن از سینماگران وارد بحث و گفتگو شدیم و از آن‌ها راهکار خواستیم که در ادامه می‌خوانید:


** نباید مشاهیر را با فریاد تبلیغ کرد

مجتبی راعی، کارگردان سینما گفت: کسانی که برای سینما تصمیم می‌گیرند از فیلمسازان ما می‌خواهند که اندیشه بزرگان ما را در مخاطب ایجاد کنند. بنابراین فیلم‌ها سفارشی و بدون تأثیر ساخته می‌شود و زمانی که من فیلمساز بدانم فضا به این شکل است، چرا فیلم بسازم؟!

وی افزود: برای پرداختن به زندگی مشاهیرمان از طریق فیلم‌سازی به یک تصمیم‌گیری فرهنگی بالا نیاز داریم که من در همه سال‌ها با چنین تصمیم‌گیری برخورد نکردم.


** با عزم عمومی می‌توان فیلم‌های مشاهیر کشورمان را ساخت

مصطفی کیایی، کارگردان سینما عنوان کرد: اگر قرار است فیلمی در خصوص زندگی مشاهیر ساخته شود، باید به دوره‌های تاریخی گذشته برگردیم و در فیلم پیاده کنیم که این موضوع نیاز به پروداکشن عظیم و عزم عمومی در فیلمسازی و ارگان‌های حمایت کننده دارد. 

وی افزود: لطمه اساسی که در همه فیلم‌های ساخته شده در مورد مشاهیر خوردیم، به فیلمنامه مربوط می‌شود؛ یعنی اگر فیلمنامه جذاب با یک ساختار خوب تولید شود، به نتایج مثبتی خواهیم رسید.


** بخش خصوصی به سختی سراغ ساخت فیلم‌های مشاهیر می‌رود

سید غلامرضا موسوی، تهیه‌کننده سینما خاطرنشان کرد: احتمال بازگشت سرمایه در کشور ما در خصوص فیلم‌هایی که به زندگی برخی مشاهیر می‌پردازد، وجود ندارد. بنابراین بخش خصوصی سراغ این کارها نمی‌رود و اگر قرار است این اتفاق بیفتد، باید بودجه، بخش خصوصی، تعداد سینما و ... به حد استاندارد و مطلوب برسد تا بتوانیم فیلم‌هایی درخور مشاهیر و بزرگان کشورمان بسازیم. کما اینکه در برخی مواقع با حمایت بخش خصوصی فیلم‌های خوبی با موضوعیت مشاهیر ساخته شده است.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.