رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی دامپزشکی خراسان رضوی از کنترل بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک بین دام های سبک این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محسن عابدزاده گفت: با ایمن سازی دام های سبک استان علیه بیماری طاعون یا PPR، اکنون این بیماری در دام های اهلی و حیات وحش خراسان رضوی به طور کامل تحت کنترل است.

وی با اشاره به افزایش 330 درصدی واکسیناسیون دام ها در مقابله با طاعون در سال جاری اظهار کرد: از ابتدای امسال بیش از یک میلیون و 100 هزار راس دام در این زمینه مایه کوبی شده اند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش چشمگیری دارد. 

وی افزود: برای ماندگاری شرایط ایمن در این بیماری، تمام دستور العمل های بهداشتی و قرنطینه ای دامپزشکی باید به دقت رعایت شود.

عابدزاده خاطر نشان کرد: در این راستا بیش از 19 هزار و 700 راس دام مشکوک در خراسان رضوی معاینه شده اند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای پیشگیری از طاعون گفت: شناسایی سریع کانون های مشاهده شده، اخذ نمونه های بیماری و ارسال سریع آنها به آزمایشگاه، واکسیناسیون کانون های فعال بیماری و جمعیت دام مستقر در اطراف مناطق حفاظت شده محیط زیست از مهم ترین اقدامات در این زمینه بوده است.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی بسیار واگیر دار در گوسفند و بز است. 

این بیماری در آفریقا، هند، خاورمیانه و ایران مشاهده می شود که به آن طاعون بزی هم می گویند.

بیماری مزبور قابل سرایت از دام اهلی به حیوانات وحشی است و در مکان هایی مشاهده می شود که دام اهلی در تماس با حیوانات وحشی هستند یا از آبشخورهای مشترک استفاده می کنند.

بیماری طاعون با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بدبو و سرفه بروز می کند و دام مبتلا به شدت لاغر شده و تلف می شود.

استان خراسان رضوی با هفت میلیون راس دام سبک و ۳۳۰ هزار راس دام سنگین حدود هشت درصد جمعیت دام کشور را در اختیار دارد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.