فرهنگ‌سازی درست و ترغیب مردم به سمت هنر گام مهمی در موفقیت بازار هنر خواهد بود.

محبوبه مغربی هنرمند نقاش در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: وضعیت بازار هنر خیلی مساعد نیست. چند سال قبل مصوبه‌ای در مجلس به تصویب رسید که هر سازمان دولتی موظف است 0.5 درصد از بودجه خود را به خرید آثار هنری اختصاص دهد که متاسفانه بعد از چند سال پیگیری نشد و هیچ سازمانی به آن عمل نکرد.

وی افزود: خیلی از سازمان‌ها و مراکز در کشور از جانب دولت حمایت می‌شوند و خدماتی به آنان تعلق می‌گیرد اما هنرمندان متاسفانه از حمایت مستقیم دولت بی‌بهره‌اند. به عنوان مثال هنرمندان برای سفر به شهرهای کشور مجموعه یا هتل شخصی را با قیمت مناسب در اختیار ندارند و از بعضی امتیازات محروم هستند.

وی خاطرنشان کرد: هنر در برخی شاخه‌ها به نحوی است که انگار هنرمند فقط برای دل خودش کار می‌کند.

مغربی اظهار داشت: فرهنگ‌سازی بحث بسیار مهمی است. حتی بهتر از اقتصاد است. این روزها مردم یا برای هنر بودجه‌ای در نظر می‌گیرند یا نهایتا به سراغ هنری می‌روند که کاربرد داشته باشد و برای خرید تابلو بهایی نمی‌پردازند؛ چرا که اصلا به هنر احساس نیاز نمی‌کنند. اگر به دور و بر خود نگاه کنیم، می‌بینیم که از روزنامه‌ها و کتاب‌ها نیز استقبال گرمی نمی‌شود و پولی بابت آن‌ها پرداخت نمی‌گردد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر بحث قیمت آثار هنری مطرح است. به فرض هنرمندی که خیلی مطرح نیست و امضا ندارد، نمی‌تواند تابلویی را که به لحاظ هنری بسیار فاخر است، به کمترین قیمت‌ها بفروشد. اما هنرمندان بنام، تابلوهایشان را به قیمت‌های بالایی می‌فروشند. به نظر من باید در حراجی‌ها فضایی فراهم باشد تا همه آنان که آثار خوب ارائه می‌کنند، شرکت کنند و یا حتی بینال‌هایی برگزار شود تا بستر مناسب برای خرید مردم فراهم آید.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.