حسین سعلبی‌فرد مدیر نگارخانه لاله از وضعیت گالری‌های شهر گفت.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فضاهای دنج هنری در قلب شهر که هرچند روز یکبار، هر هفته و یا هر ماه با آثار رنگارنگ و ارزشمند هنرمندان پیر و جوان آذین بسته می‌شوند، همیشه نگاه مخاطبان ویژه‌ای را به دنبال دارند.

گالری‌ها و نگارخانه‌هایی که در گوشه گوشه این شهر شلوغ بستری آرام را فراهم می‌سازد، برای فراغت از هیاهوی روزمرگی و دل سپردن به وادی دلنشین هنر. به این بهانه با حسین سعلبی‌فرد مدیر نگارخانه لاله هم‌کلام شدیم و سوالاتی از ایشان پرسیدیم که گفتگوی ما را در زیر می‌خوانید.

*به عنوان سوال نخست آقای سعلبی‌فرد از تاسیس نگارخانه لاله بگویید؟

نگارخانه لاله در سال 73 و وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تاسیس شد و به واسطه موقعیت جغرافیایی آن که واقع در پارک لاله و همجوار موزه هنرهای معاصر است، درپی تعامل بیشتر هنرمندان پیشکسوت و جوان و ارتباط آنان با مخاطبان بوده است.

*روند گزینش آثار در نگارخانه لاله به چه شکل است؟

در نگارخانه لاله یک شورای هنر داریم که طی جریان‌های سالانه پروژه‌هایی را تعریف کرده و از هنرمندان دعوت می‌کنیم که در آن شرکت کنند. از سوی دیگر هنرمندانی هم هستند که تقاضای برپایی نمایشگاه در نگارخانه لاله را دارند که آثارشان را از طریق سی‌دی به ما تحویل می‌دهند و پس از احراز صلاحیت توسط شورای هنری می‌توانند نمایشگاه بزنند.

*به نظر شما نقش نگارخانه‌ها در پیشبرد هنر چیست؟

به اعتقاد من بسیار موثر است. در یک دهه اخیر این نقش پررنگ‌تر هم شده و نه تنها در معرفی که در گسترش هنر و گسترش اقتصاد هنر نیز نباید آن را نادیده گرفت.

*با توجه به اشاره‌ای که به اقتصاد هنر داشتید، می‌شود آن را باز کنید و بیشتر توضیح دهید؟

بله. گالری محلی است که از یک طرف با هنرمند و از سوی دیگر با مخاطب و خریدار آثار در ارتباط است. پس برای این توسعه باید ساز و کار دقیقی تعریف شود که این چرخه برای همه طرفین سودمند باشد و نه تنها سود اقتصادی که از آن مهمتر سود فرهنگی و هنری نیز حاصل شود.

*توجه شما در گالری لاله متمرکز کدام سود است. اقتصادی یا هنری؟

ما روی سود فرهنگی و هنری کار می‌کنیم و سود اقتصادی بیشتر در گالری‌های خصوصی مدنظر است.

* آیا گالری‌داری یک حرفه است؟

کاملا و در چند سال اخیر حرفه‌ای‌تر‌ هم شده است. با توجه به درخشش هنر معاصر ایران در حراج‌های بین‌المللی و سطح ملی، گالری‌داری به یک حرفه تخصصی مبدل‌شده که خیلی‌ها به آن رو می‌آورند و در این حوزه فعالیت می‌کنند.

اخلاق حرفه‌ای در گالری‌داری چقدر مطرح است؟

هر نگارخانه‌ای سیاست‌ها و استانداردهای خاص را مشخص و آن‌ها را پیگیری می‌کند و گسترش می‌دهد. مسئولیت اصلی یک نگارخانه این است که با ایجاد یک فضای مناسب خلاقیت هنرمندان را در نسل‌های مختلف بروز دهد و با جذب توجه خریداران تلاش کند که آثار را بفروشد.

این هم سبب بهبود بحث معیشت هنرمندان شده، هم فضای فرهنگی و هنری را گسترش می‌دهد.

*آیا تعداد گالری‌ها در سطح شهر تهران رضایت‌‌بخش است؟

بله، توسعه و احداث گالری‌ها در چند سال گذشته خیلی خوب بوده و تعداد آن‌ها در شهر رضایت‌بخش است.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار