روسیه همچنان بر موضع خود مبنی بر اینکه سرنوشت رئیس جمهوری سوریه را ملت این کشور باید تعیین کند پافشاری می کند و اکنون خودش نیز تبدیل به یکی از طرف های اصلی درگیر در سوریه شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ؛پادشاه عربستان و رئیس جمهوری روسیه در حاشیه نشست گروه بیست در ترکیه دیدار کردند اما از محتوای  این دیدار که بی تردید موضوع اصلی آن بحران سوریه بود،اطلاعاتی به بیرون سرایت نکرده است.

روزنامه رای الیوم در سرمقاله خود نوشت:دیپلماسی روسیه این روزها در بهترین دوران خود به سر می برد.«ولادیمیر پوتین»رئیس جمهوری روسیه در حاشیه نشست گروه بیست کشور قوی به لحاظ اقتصادی در شهر«آنتالیا»در ترکیه دیدار کرد و پس از آن با «سلمان بن عبدالعزیز»پادشاه عربستان دیدار کرد.این در حالی است که «سرگئی لاوروف»مهندس این دیپلماسی در کنفرانس گسترده اخیر وین شرکت کرده بود.

دلیل این تحریک دیپلماتیک روسی، عرب ها و بحران هایشان به ویژه پرونده سوریه و افزایش خطر گروه تروریستی داعش برای منطقه و جهان است.

دیدار سران روسیه و آمریکا بی تردید مهم است اما دیدار دوم یعنی دیدار پوتین و سلمان بن عبدالعزیز چه بسا به نظر ما مهمتر است نه به دلیل آن که نخستین دیدار میان آنهاست بلکه به این دلیل که در رسیدن به برون رفت همه طرف ها از باتلاق خونین سوریه سرنوشت ساز است.

درست است که پوتین با «رجب طیب اردوغان»رئیس جمهوری ترکیه یکی از ضلع های مثلث سعودی،قطری و ترکی در حاشیه نشست آنتالیا دیدار کرد اما این نیز درست است که نقش عربستان سعودی در حمایت از گروه های تروریستی در سوریه با میلیاردها دلار و سلاح های منحصر به فرد چه بسا از همتای ترکش که فقط مختصر به ایفای نقش«گذرگاه»چه سلاح چه تروریست شده است،کارسازتر و تاثیرگذاتر است.

رسانه ها نقش مهمی در بحران سوریه بازی کرده و همچنان بازی می کنند و عربستان سعودی ابزار رسانه های بزرگ خود که شامل امپراتوری های رسانه های و شاخه های آن می شود را برای خدمت به منافعش در براندازی نظام حاکم بر سوریه و دخالت نظامی در یمن به کار گرفت،اگر چه برخی این مساله را به چالش می کشانند و می گویند که این بازوهای مالی و رسانه های و نظامی تا کنون نتوانسته است که نظام حاکم بر سوریه را ساقط کند یا نتوانسته ائتلاف حوثی ها و ارتش یمن را حداقل تا کنون شکست دهد.

نمی دانیم که در دیدار پادشاه عربستان به رئیس جمهوری روسیه چه گذشت زیرا پشت درهای بسته برگزار شد و دو طرف به پنهانکاری معروفند اگر چه «عادل الجبیر»وزیر خارجه عربستان این«قاعده»را با پرگویی اش در هر مناسبت و غیرمناسبت زیر پا گذاشت به طوری که یک جمله ورد زبانش شده و همه آن را از بر کرده اند و همیشه زدن آن را از او توقع دارند و آن این است«اسد باید یا با راه حل سیاسی کنار برود یا یابد با زور نظامی.»

پادشاه عربستان قرار بود که پیش از پایان سال جاری میلادی به مسکو سفر کند اما حضور نظامی گسترده روسیه در دو شق هوایی و زمینی، طرح های وی را تغییر داد و همه معادلات را در منطقه به هم ریخت و این حضور تاکیدی بر این مساله بود که رهبران روسیه بسیار دشوار است که با قراردادهای سلاح یا با اشاره به برگ برنده سرمایه گذاری آنها را خرید.

گمانه زنی می کنیم و چاره ای جز گمانه زنی نداریم تا زمانی که یکی به ما لطف کند و اطلاعاتی بدهد یا سخنی بر زبان جاری کند و بگوید که آیا سرنوشت «بشار اسد»رئیس جمهوری سوریه از جمله مهمترین موضوع مورد بحث این دیدار بود اگر نگوییم تنها موضوع بود، یا خیر؟اخم و تخم پادشاه عربستان سعودی طی این دیدار همانطور که در تصاویر دیده شد حکایت از آن دارد که موضع روسیه در پاسخ به بلبل زبانی الجبیر بیان شده است و آن یعنی موضع روسیه درباره اینکه سرنوشت رئیس جمهوری سوریه را فقط ملت سوریه تعیین می کند سرجایش است.

وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری حاشیه خلیج فارس امروز-سه شنبه-نشست عادی خود را برگزار می کنند و طی آن برای نشست سالیانه سران کشورهای حاشیه خلیج فارس مقدمه چینی می کنند و به احتمال زیاد در این نشست آن چه در دیدار سران روسیه و عربستان رخ داد به نحوی از انحاء بازتاب پیدا می کند.

مخالفت مسئولان سوری با بیانیه پایانی کنفرانس وین که شامل توافق بر سر مشخص کردن دوران انتقالی در حدود تقریبا دو سال و توافق بر سر این دوران طی شش ماه ،حکایت از اعتماد به نفس آنها دارد به ویژه آن که این مخالفت ساعت هایی پس از پایان کنفرانس بیان شد.

اگر در دیدار پادشاه عربستان با رئیس جمهوری روسیه پیشرفتی حاصل نشد یا طرح راه حلی ارائه نشد این به معنای آن است که بحران سوریه وارد مرحله جدیدی از درگیری های شدید در جبهه ها جنگ در سوریه است با این تفاوت اساسی که روسیه یکی از طرف های اصلی در این نزاع و کشوری خاورمیانه ای تبدیل شده است.
منبع:جماران
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار